دانلود و خرید کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم عبدالحمید دیالمه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم اثر عبدالحمید دیالمه

کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم

انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم

کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم نوشته شهید عبدالحمید دیالمه است. کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم به شما کمک می‌کند در مسیر حقیقی اسلام قرار بگیرید.

درباره کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم

جاده «احیای اندیشه دینی» بیش از آن‌که نیازمند سن و عمر طولانی باشد نیازمند درکی عمیق از رفتارهای پیامبر رحمت (ص)، امامان شیعه(ع)، دست‌پرورده‌های آنان و علمای این مکتب است. لذا می‌توانی در این جاده جای پای جوانی مخلص چون شهید دکتر دیالمه را نیز مشاهده کنی و طنین صدای دردمندش را در این راه بشنوی، آن‌گاه که حرکت خود را «احیاء تفکرات شیعی» نامید. 

دیالمه با نگاه جامعی که به ضعف‌های فکری و انحرافات موجود در جامعه آن روز داشت چاره را در دو حرکت همسو می‌دید:

۱- تدوین مفاهیم صحیح دینی و تبیین آن برای نسل جوان

۲- به نقد کشیدن افکار و اندیشه‌های انحرافی و التقاطی

او سنگرسازی برای حفط و اعتلای اندیشه دینی را از آشفته‌ترین بازار آن روز که دانشگاه نام داشت آغاز کرد و «معیاردهی» ویژگی برجسته کلاس‌های درس شهید دیالمه است تا مخاطبانش را با شاخص‌ها و موازین دینی آشنا کند که در دام گروه‌ها و جریان‌های ضد اسلامی مطرح آن روز جامعه گرفتار نشوند. این کتاب نگاه شهید دیالمه به یکی از مفاهیم مهم اسلام حقیقی است. 

خواندن کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که می‌خواهند در مسیر راه دور بروند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صیرورت انسان بر صراط مستقیم

در یکی دو جلسه قبل صحبت از انسان بود و چگونگی محصور شدنش در زمان، آن‌جا گفتیم که: چگونه انسان در محدودهٔ زمان قالب‌ریزی شده و به واسطه بُعد مادی‌اش دائماً سرمایه‌هایش را می‌بازد، اما اگر بتواند این سرمایه‌ها را تبدیل به یک ماده دیگری بکند و محتوای دیگری را بسازد، شاید بتواند به نوعی جلوی این خُسران و زیانکاری را بگیرد، ولی اگر چنین تغییر شکلی صورت نگیرد، با گذشت زمان و به تدریج سرمایه‌های انسانی کاسته می‌شود و در مقابل چیزی جز خسران برای انسان باقی نمی‌ماند.

هم‌چنین گفتیم اگر انسان این قدرت و توانایی را نداشته باشد که به وسیله بُعد معنوی خود، این زیانکاری را جبران کند؛ آن‌چه که هدف از خلقت بشر بوده، با حرکت زمان، محقق نخواهد شد؛ زیرا مسیر و بستری که انسان در آن حرکت می‌کند یک جریان و حرکتی است از بی‌نهایت کوچک به سمت بی‌نهایت بزرگ و بیان شد که در این مسیر بُعد مادی انسان، او را به بودن وامی‌دارد، به گونه‌ای که تمایل و خواستش این است که در آن محدوده‌ای که وجود دارد، باقی بماند و آن‌چه را که به دست آورده در همان دست‌آوردهایش مرور کند و گاهی اوقات هم به وسیله آن‌ها سرگرم باشد و اما اگر قرار بشود که از این محدوده قالب‌گیری شده خارج شود، می‌بایست به نوعی «شدن» دست بزند و برای این «شدن» که در یک مفهوم خیلی وسیع‌تر با اصطلاح «صیرورت» عنوان می‌شود، نیازمند یک‌سری ضوابط است و اگر آن ضوابط در اختیار انسان نباشد یا در حالت رکود باقی می‌ماند و یا در حرکتش به‌انحراف کشیده می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که برای «شدن» انسان اهمیت بسیار دارد چیستی و چگونگی «راهی» است که در آن حرکت می‌کند؛ اگر این راه یک راه بسیار عریض باشد، زمینه‌های انحراف در آن فراوان خواهد بود؛ یعنی اگر ضابطه سنجش در داخل یک راه یک فاصله تنظیم شده، حساب شده و بسیار دقیق نباشد، انسان در هنگام حرکت در این مسیر به خطا می‌افتد.

امروزه یکی از ساده‌ترین مثال‌ها برای این موضوع، چیزی است که شما در یک مفهوم کلی دائماً شنیده‌اید که همه گروه‌ها و همه طرز تفکرها - به جز آن‌هایی که از ابتدا خطشان را جدا کردند - مدعی حرکت در این مسیر و پیروی از «خط امام» هستند و چون این مسیر و راه که به خط امام مشهور شده به صورت یک بزرگراه وسیع و عریضی ترسیم شده، گاهی اوقات می‌بینید که حتی گروه‌ها و طرز تفکرهای غیر اسلامی هم در محدوده این بزرگراه جا گرفته‌اند. به تعبیر دیگر امروزه محک و ضابطه مشخصی برای تعیین این‌که چه کسی در خط امام هست و چه کسی نیست، وجود ندارد؛ یعنی ملاک و معیاری در دست شما نیست که بیانگر این موضوع باشد که چطور می‌شود سِره را از ناسره تشخیص داد. 

نظرات کاربران

خامنه ای رهبرم💗
۱۴۰۱/۰۸/۰۲

من که خیلی عاشق کلام و نگاه شهید شدم ، خداروشکر دارم همه ‌ کتاب هاشونو میخونم😉👌🏻...عجب جوونای نخبه ای داشتیما اونم تو ۲۵ سالگی🤐

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
«مَن کَثُرَ فِکرُهُ فی المَعاصِیَ دَعَتهُ إلَیها» کسی که درباره معاصی بیندیشد و زیاد فکر بکند، حتماً در آن سقوط می‌کند و می‌افتد در آن‌جا.
Sobhan Naghizadeh
ترکیب آیات قرآن ترکیبی انسان‌ساز است. لازمه انسان‌سازی این است که در آن خصوصیتی به کار رفته باشد که از یک بُعدی شدن انسان جلوگیری کند.
Sobhan Naghizadeh
ما همان‌گونه که معتقدیم امام معصوم خطا و اشتباه نمی‌کند، معتقدیم که اگر نُوّاب او در احکام درجه یک و آن‌چه که مربوط به عموم امت اسلامی می‌شود به اشتباه نزدیک بشوند، امام معصوم بدون این‌که شناخته بشود در اجماع علما شرکت می‌کند و نظر صحیح را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. لذا آن‌ها از یک نوع معصومیت نسبیِ غیرمستقیم برخوردار هستند، اما در خیلی از موارد کوچک، امکان دارد اشتباه کنند.
خامنه ای رهبرم💗
درست مثل سنگی است که شما به هوا می‌اندازید. می‌بینید جاذبه زمین، بسته به میزان ناخالصی‌های سنگ می‌تواند بکشدش به سمت پایین. اعمال ما هم به همین شکل است، هر چقدر بُعد مادی اعمال ما زیادتر باشد بیشتر به سمت پایین می‌آید و نمی‌تواند به عنوان یک امتیاز برای ما ذخیره شود.
خامنه ای رهبرم💗
مفضل گوید از امام صادق(ع) در مورد صراط سؤال کردم. در جواب فرمود: آن راهی برای معرفت و شناخت (رسیدن به) خداوند عزیز و جلیل است و عبارتست از دو راه، صراطی در دنیا و صراطی در آخرت. اما صراط در دنیا همان امامی‌است که اطاعت و فرمان‌برداری‌اش واجب است و هر که او را در دنیا بشناسد و از راهنمایی‌هایش پیروی کند، از روی صراطی که در آخرت پُلی برروی جهنم است عبور کرده و هر که او را در دنیا نشناسد، گام‌هایش بر صراط بلغزد و در آخرت، به قعر دوزخ سرنگون گردد. (بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۱)
بیوتن
مفضل گوید از امام صادق(ع) در مورد صراط سؤال کردم. در جواب فرمود: آن راهی برای معرفت و شناخت (رسیدن به) خداوند عزیز و جلیل است و عبارتست از دو راه، صراطی در دنیا و صراطی در آخرت. اما صراط در دنیا همان امامی‌است که اطاعت و فرمان‌برداری‌اش واجب است و هر که او را در دنیا بشناسد و از راهنمایی‌هایش پیروی کند، از روی صراطی که در آخرت پُلی برروی جهنم است عبور کرده و هر که او را در دنیا نشناسد، گام‌هایش بر صراط بلغزد و در آخرت، به قعر دوزخ سرنگون گردد. (بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۱۱)
بیوتن
فردی با اسلام آشنا می‌شود، به سرعت در فاصله مثلاً پنج روز مشاهده می‌کنید که تغییر روش پیدا می‌کند، تغییر حالت پیدا می‌کند. به سرعت می‌پرسد این برنامه چیست و چگونه باید به آن عمل کنیم؟ به او می‌گویند که مثلاً در اسلام حُکمی داریم به اسم حجاب، ضوابطش هم این است، آیا حاضری این‌ها را انجام بدهی؟ یک نفر همان ابتدا قبول می‌کند و می‌گوید باشد عمل می‌کنم. دومی می‌گوید حالا که دیگه زوره، چه کارش می‌شود کرد. به سومی می‌گویید حاضرید حکم حجاب را انجام دهید؟ می‌گوید باید ببینیم این از نظر عملی با ضوابط جامعه جور در می‌آید؟ به این سادگی‌ها هم نیست که ما به سرعت قبول کنیم، حالا باید یک مقداری راجع به آن فکر کرد، تجزیه و تحلیل کرد، جوانبش را سنجید. اگر همین‌جوری ما قبول کنیم که اصلاً از نظر علمی قابل قبول نیست. گذشته از آن ما به جبر پذیرفتیم، ما باید با اختیار بپذیریم. البته بحثم این نیست که نباید روی این مسأله کار کرد. مسلّم است فردی که بخواهد چیزی را بپذیرد باید با شناخت بپذیرد، اما این پذیرش‌ها به تمایلات ما هم بستگی دارد
ArminJP
امروز هم ملت یک شاخص برای خودشان انتخاب کرده‌اند، گذاشتند آن بالا. اگر این شاخص دستش را از آن خط برد بالاتر می‌گویند نه. اگر از آن خط آورد پایین‌تر می‌گویند بله. این صحیح است‌ها و صحیح نیست‌هایی که مردم می‌گویند بر اساس ناآگاهی‌شان نمی‌گویند. این‌ها یک شاخصی معین کردند و فهمیدند زمانی‌که ما خودمان به مسأله‌ای علم نداریم باید یک ملاک یک مقیاس معین کنیم، اگر او گفت وضع ما خیلی خرابه در شرایط فعلی ما نمی‌توانیم دیگر زندگی کنیم. تحریم اقتصادی شدیم بیچاره شدیم، ما می‌گوییم بله، بیچاره شدیم، همه غم‌مان می‌گیرد.
ArminJP
غافل از این مسأله بودند که همیشه کارها به دو صورت انجام می‌گیرد: یا فرد خودش با استقلال می‌تواند تشخیص بدهد یا یک شاخصی را انتخاب می‌کند و از روی آن شاخص تشخیص می‌دهد.
ArminJP
ما امروز این مفاهیم را مطرح می‌کنیم تا روشن شود که چرا باید در مورد آن سخن بگوییم. تا روشن شود که بنده یا هر کس دیگری که می‌خواهیم درباره آن چیزی که امروزه به عنوان خطِّ امام معروف شده صحبت کنیم، بفهمیم و بدانیم که خطِّ امام یا اساساً فلسفه خط امام چیست؟ از نظر ما این مفهوم یک تعبیری است که از این احادیث گرفته شده است. البته این امامی که در لسان روایت مطرح می‌شود بُعد خاص امامت یعنی مربوط به‌امام معصوم است، اما به واسطه این‌که ولایت فقیه یک انتصاب غیرمستقیم و با دستور و فرمان از طرف خود معصوم است، لازم است در زمان غیبت او هم با همین تعبیر به کار برده شود.
ArminJP

حجم

۶۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

حجم

۶۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۲۵۰
تومان