دانلود و خرید کتاب دو بهشت بنام والدین موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دو بهشت بنام والدین اثر موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام

کتاب دو بهشت بنام والدین

معرفی کتاب دو بهشت بنام والدین

کتاب دو بهشت بنام والدین که به همت موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام منتشر شده است یکی از کتاب‌های مجموعه پله پله تا ملاقات خدا از انتشارات سدید است که با هدف ترویج ارزش‌های اخلاقی اسلام منتشر می‌شود.

مجموعه پیش رو که با اقتباس از بیت مشهور مولوی «پله پله تا ملاقات خدا» نام گرفته، درباره اخلاق اسلامی است. این مجموعه سعی در جبران کمبود منابع معتبر و متقن برای تعالیم اسلام ناب به خصوص برای مخاطبان دانشجو و طلبه نموده است. به این طریق که با تکیه بر منابع اسلامی و با نگاه اسلام ناب محمدی، تعالیم و دستورات اخلاقی اسلام را در قالبی زیبا به مخاطب ارائه کرده است.

مجموعه مباحث «پله‌ پله تا ملاقات خدا» سال‌ها پیش به‌عنوان متن درس اخلاق دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام تدوین شد. در آن سال‌ها مباحث این کتاب به‌صورت روزانه بر روی برگه‌هایی عرضه می‌شد و اکنون انتشارات سدید آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان به مباحث اخلاق اسلامی قرار داده است.

هدف این کتاب، به پیروی از آیات و روایات اخلاقی، آن اسـت کـه مخاطـب را ابتـدا بـه تأمـل در موضوعـات اخلاقی و همچنیـن تفکـر در ضعف‌هـا و لغزشهـای شـخصی خـود فـرا بخوانـد و در مرحلـه بعـد بـا پیشـنهادهای جزئـی، زمینـه را برای عمل به تعالیم اخلاقی مرتبط و شایسـته فراهم کند.

کتاب دو بهشت بنام والدین، نگاهی اخلاقی به عقوق و حقوق والدین دارد.

خواندن مجموعه پله پله تا ملاقات خدا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به کتب مذهبی و اخلاقی مخاطبان این مجموعه‌اند.

بخشی از کتاب دو بهشت بنام والدین

هشدار! هشدار!

پدر و مادرهای ما آن قدر مهربان هستند که بدی‌های ما را به رویمان نمی‌آورند و علی‌رغم انواع دل‌شکستگی‌ها، از ما اعلام رضایت می‌کنند. عجیب است،‌ حتی اگر به خانه سالمندان بروید، می‌بینید والدین پیر و فرتوتی که فرزندانشان باکمال بی‌انصافی آن‌ها را رها کرده‌اند، باز هم نسبت به این فرزندان ابراز رضایت می‌کنند که بچه‌های خوبی هستند و مشغول زندگی خودشان هستند و ما از آن‌ها توقع نداریم بیش از این به ما لطف کنند و ...!

اما زینهار که فریب این ابراز رضایت‌ها را نخوریم!

وقتی مجالی باشد که والدین واقعاً سفرهٔ دلشان را باز کنند، آن وقت می‌بینیم که خبرهای دیگری است.

***

اولاً معنای عقوق و عاق والدین شدن، اذیت و آزار والدین است و لذا کسی که عاق می‌کند و به تعبیر بهتر عاق می‌شود، فرزندان هستند و نه والدین. ثانیاً باید در ملاک رعایت حقوق والدین و در مصادیق عقوق والدین تجدید نظر کنیم.

اگر ملاک عقوق والدین آن طور که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود، این باشد که پدر و مادرمان را ناراحت کنیم، کارمان زار است. مَن أحزَنَ والِدَیهِ فَقَد عَقَّهُما. (کنزالعمّال، ۴۵۵۳۷)

گاهی ناراحتی از کارهای ناشایستی است که انجام داده‌ایم و گاهی ناراحتی والدین از کارهای شایسته‌ای است که انجام نداده‌ایم. دقت کرده‌اید؟

اگر پدر و مادر توقع داشتند درس ما خیلی بهتر از آنی باشد که الان هست و ما با بازیگوشی و تفریح و کم کاری و ... در حالی که می‌توانستیم به مدارج بالاتری برسیم و نرسیدیم، آن‌ها را ناراحت کرده‌ایم. تعارف بردار نیست.

تازه ملاک سخت‌تری هم وجود دارد و آن این است که اگر حقوق والدین را رعایت نکنیم، حتی اگر آن‌ها از آن حقوق اطلاع نداشته باشند و حتی اگر از عدم رعایت آن حقوق ناراحت نشوند، ما خطاکاریم.

*

حالا بیاییم از این طرف نگاه کنیم و خوبی‌ها و زیبایی‌ها و اصطلاحاً نیمه پر لیوان را ببینیم. نکته جالب این است که والدین ما کوچک‌ترین خوبی ما را می‌بینند و آن را بزرگ جلوه می‌دهند.

یک بُعد ماجرا این است که ما هر چقدر هم که بد باشیم، والدین، ما را خوب می‌بینند. به قول معروف اگر بچه سوسکه از دیوار بالا برود، مادرش می‌گوید قربان دست و پای بلورین تو!

اما بعد دیگر و مهم‌تر این است که اگر در حق‌شناسی آن‌ها و رعایت حقوق ایشان تلاش کنیم، این رفتار ما را بخوبی درک می‌کنند و آن را بزرگ جلوه می‌دهند. از جمله نزد خدا، و این خیلی به نفع ماست. در ادامه مروری می‌کنیم بر حقوق فراوان والدین که از بیشتر آن‌ها غافل بوده‌ایم.

مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
نماز شب
مرتضی کاووسی
شمع بیت‌ المال را خاموش کن
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
دستانی نه بسته، نه باز
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
هان ای دل عبرت بین!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
ما را ز باده گلگون خراب کن
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
صبر، کیمیای سعادت انسان
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
لطفاً از من خوشتان بیاید!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
مشق اخلاق (دفتر اول)
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
پایان پیمان شکنی
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
آدم‌خواری!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
چرا او؟ چرا من نه؟!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
پیوند با خویشاوند
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام

نظرات کاربران

Behzad @booker
۱۴۰۰/۰۳/۱۷

در این دنیا بما نعمات زیادی داده شده و میشه و خواهد شد از قبیل بدن، خونه، ماشین، شغل، عشق ، همسر، فرزند، و خیلی نعمتهای مادی و معنوی دیگه که در صورت فقدان هرکدوم باز امید بدست آوردنشون هست

- بیشتر
R.M
۱۴۰۰/۰۵/۱۴

خیـــلی عالی و تاثیــرگذار بود داستان های کوتاه و بسیار زیبایی داشت👌 پیشنهاد میکنم حتما بخونید

majid001
۱۴۰۰/۱۰/۲۰

بنده این توفیق را داشتم و دارم که همراه پدر و مادر سالخورده ام زندگی کنم و تا جایی که خدا نعمت و توفیق داد در خدمتشان باشم ، این را با تمام وجود عرض میکنم ، خدمت به پدر

- بیشتر
𝑴𝒐𝒉𝒂𝒅𝒆𝒔𝒆✨
۱۴۰۰/۰۵/۲۸

خیلی خیلی عالی بود من همیشه دنبال یه همچین کتابی بودم که انقدر خوب وروان درباره والدین صحبت کنه یکی از بهترین و مفیدترین کتابایی که خوندم حتمااااا بخونید مطالبی داره که ممکنه هیچ وقت ازش اطلاع نداشته باشید وخیلی کمکتون میکنه که با

- بیشتر
amir ataei
۱۴۰۱/۰۶/۲۴

واقعا کاربردی و عالی بود. این مجموعه‌ی پله پله تا خدا خیلی مطالب نابی داره به همه عزیزانی که دنبال اصلاح رفتار و رشد معنوی هستند مطالعه این کتاب و کتب این مجموعه رو پیشنهاد میدم. نویسنده اصلی که نامی ازشون برده نشده

- بیشتر
کاربر 162100
۱۴۰۲/۰۹/۰۱

کتاب خوبی بود در سطح متوسط و متناسب جوانان....البته بقیه هم به فراخور خودشان می توانند بهره ببرند اگر....

دنیا اسدی
۱۴۰۱/۰۷/۰۷

واقعا تحت تاثیز قرار گرفتم ...از این رشته کتاب، فقط با این کتاب دو سه بار اشک چشمم افتاد...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۶)
درخت، همان والدین ماست که تا کوچک‌ایم، دوست داریم با آن‌ها بازی کنیم. بعد تنهایشان می‌گذاریم، و فقط زمانی به سویشان برمی‌گردیم که نیازمند هستیم یا گرفتار. برای والدین خود وقت نمی‌گذاریم. به این مهم توجه نمی‌کنیم که پدر و مادرها همیشه به ما همه چیز می‌دهند تا ما را شاد و مشکلاتمان را حل کنند. و تنها چیزی که در عوض می‌خواهند این است که تنهایشان نگذاریم. * به والدین خود عشق بورزیم، فراموششان نکنیم، برایشان زمان اختصاص دهیم، همراهی‌شان کنیم. شادی آن‌ها، شاد دیدن ماست. گرامی بداریم‌شان و ترکشان نکنیم.
مادربزرگ علی💝
بگو: پروردگارا! همان گونه که آن‌ها مرا در کوچکی تربیت کردند مشمول رحمتشان قرار ده!»
مادربزرگ علی💝
خداوند فرموده است: تعداد بسیار کمی از بندگان من واقعاً شکرگزار هستند. و قَلیلٌ مِن عِبادیَ الشَّکور (سبأ ۱۳)
مادربزرگ علی💝
«لَن تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنفِقُوا مِمّا تُحِبّون (آل‌عمران ۹۲) هرگز به مقام نیکان و ابرار نمی‌رسید مگر این‌که از آن‌چه دوست دارید احسان کنید.»
مادربزرگ علی💝
تنها کسی از اطرافیان که می‌توان «دوستت دارم»هایش را باور کرد مادر است، حتی اگر نگوید. نگاه او سرشار از غزل‌های عاشقانه است.
R.M
از بایزید بسطامی پرسیدند چگونه به این مقام و منزلت و شهرت رسیدی؟ - یک دعای مادر. - چگونه؟ - نیمه شبی مادرم مرا صدا زد و آب خواست. در خانه آب نبود. کوزه را برداشتم و از جوی آب آوردم. وقتی به بالین مادرم رسیدم خوابش برده بود. گفتم اگر بیدارش کنم خطا کرده‌ام و اگر بروم جفا کرده‌ام. پس کوزه به دست ایستادم تا بیدار شود و حاجت نباشد تا دوباره مرا صدا بزند و درخواست کند. بامداد از خواب بیدار شد. گفت پسرم چرا این‌جا ایستادی؟ گفتم ترسیدم تو بیدار شوی و من حاضر نباشم. حیرت کرد و اشک ریخت برخاست و نماز خواند و سپس چنین دست به دعا برد: خدایا! چنان که این پسر مرا بزرگ و عزیز داشت او را در میان خلق بزرگ و عزیز دار.
R.M
در ۱۰ سالگی: مامان، بابا عاشقتونم. در ۱۵ سالگی: ولم کنید! در ۲۰ سالگی: مامان و بابا همیشه می‌روند روی اعصابم. در ۲۵ سالگی: باید از این خانه بزنم بیرون. در ۳۰ سالگی: حق با شما بود. در ۳۵ سالگی: می‌خواهم چند وقت پیش پدر و مادرم باشم. در ۴۰ سالگی: نمی‌خواهم پدر و مادرم را از دست بدهم! در هفتاد سالگی: من حاضرم همه زندگی‌ام را بدهم تا یک بار دیگر پدر و مادرم را ببینم!
R.M
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر که روز خود را آغاز کند و پدر و مادرش از او راضی باشند، دو در از بهشت بر او گشوده باشد. و اگر یکی (از آن‌ها راضی باشد) یک (در). و اگر کسی روز خود را آغاز یا تمام کند و پدر و مادرش از او خشمگین باشند، برای او دو در به سوی آتش باز شده است، و اگر یکی، یکی. مردی پرسید: یا رسول الله!‌ حتی اگر پدر و مادر به او ظلم کرده باشند. حضرت فرمود: حتی اگر پدر و مادر به او ظلم کرده باشند. و سه بار این جمله را تکرار کرد.
𝑴𝒐𝒉𝒂𝒅𝒆𝒔𝒆✨
حق هفتم والدین: نگاه تند و غضبناک که هیچ، حتماً نگاه عادی هم به آن‌ها نکنیم، بلکه فقط نگاهی از سر مهر و محبت. همراه با لبخند از لذت دیدارشان و این که چه خیرات و برکات وصف‌ناپذیری از ایشان به ما رسیده و خواهد رسید.
𝑴𝒐𝒉𝒂𝒅𝒆𝒔𝒆✨
از بایزید بسطامی پرسیدند چگونه به این مقام و منزلت و شهرت رسیدی؟ - یک دعای مادر. - چگونه؟ - نیمه شبی مادرم مرا صدا زد و آب خواست. در خانه آب نبود. کوزه را برداشتم و از جوی آب آوردم. وقتی به بالین مادرم رسیدم خوابش برده بود. گفتم اگر بیدارش کنم خطا کرده‌ام و اگر بروم جفا کرده‌ام. پس کوزه به دست ایستادم تا بیدار شود و حاجت نباشد تا دوباره مرا صدا بزند و درخواست کند. بامداد از خواب بیدار شد. گفت پسرم چرا این‌جا ایستادی؟ گفتم ترسیدم تو بیدار شوی و من حاضر نباشم. حیرت کرد و اشک ریخت برخاست و نماز خواند و سپس چنین دست به دعا برد: خدایا! چنان که این پسر مرا بزرگ و عزیز داشت او را در میان خلق بزرگ و عزیز دار. خود بایزید که این جریان را تعریف می‌کند در آغاز می‌گوید: آن کار که بازپسین کارها دانستم، پیش از همه بود و آن رضای مادر بود. (بایزید و جنید، ص ۹-۱۰)
رهی

حجم

۷۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۷۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان