دانلود و خرید کتاب قیام و انقلاب سیدالشهدا سیدسعید حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قیام و انقلاب سیدالشهدا اثر سیدسعید حسینی

کتاب قیام و انقلاب سیدالشهدا

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب قیام و انقلاب سیدالشهدا

سید سعید حسینی در کتاب قیام و انقلاب سیدالشهدا، این قیام بزرگ و انسان‌ساز را از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنت‌های اجتماعی قرآن کریم بررسی کرده است.

درباره کتاب قیام و انقلاب سیدالشهدا از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنت‌های اجتماعی قرآن کریم

مسأله اصلی کتاب «قیام و انقلاب سیدالشهداء از دیدگاه فلسفهٔ تاریخ و سنّت‌های اجتماعی قرآن کریم» این است که آیا قیام حضرت سیدالشهداء را می‌توان از منظر فلسفه تاریخ و سنت‌های اجتماعی قرآن کریم مشاهده کرد و مورد بررسی قرار داد؟ و از فروع این مسأله این‌که آیا افعال الهی در تدبیر امور انسان و جهان، قانون‌مند است؟ آیا شناخت آن قوانین مفید است؟ آیا تاریخ دارای محرک است؟ آن محرک‌ها کدامند؟ تأثیر قیام سیدالشهداء (ع) در حرکت تاریخ چیست؟ و...

این کتاب، پاسخ می‌دهد که «سنت»، ضوابط حاکم بر افعال الهی است، این سنّت‌ها «تغییر» و «تبدیل» ندارند، ولی تنفیذ آن‌ها وابسته به شرایط خاص است، و آن شرایط با ارادی انسان قابل تغییر است.

این نوشتار، جواب می‌دهد که انسان مسافر الی الله است، سفر و حرکت نیازمند محرک است، پیامبر اعظم با دو ثقل اکبر و کبیر به دنبال گسترش عبودیت پروردگار است و در مقابل شیاطین جنّ و انس، با تمام ابزار خود، گمراه کنندی انسان از صراط مستقیم هستند.

هدف از این تحقیق، شناساندن سنن اجتماعی قرآن کریم و محرک تاریخ در قالب قیام عظیم سیدالشهداء، با روش تعقلی، نقلی و گاه تعبّدی و با رویکرد تعریف، تفسیر، تبیین و تحلیلی است تا فرد بتواند در انتخاب مسیر آینده، با چشم باز به گزینش بپردازد، از خطاهای هلاک کنندی امم سابق در ترک یاری «ولی الله» مصون بماند، با گام‌های استوار به پیمان «نصرت» و «اطاعت» از رهبر الهی وفا کند، و به «بیداری اسلامی»، «بیداری عدالت طلبان» و «زمینه‌سازی ظهور حضرت صاحب» کمک کند.

برخی از سنن اجتماعی قرآن کریم که در قیام و انقلاب امام حسین از مدینه تا مدینه تجلی دارد عبارتند از:

سنت امداد جبهه حق، سنت امداد جبههٔ باطل، سنت استبدال، سنت استخلاف، سنت اعزاز و اذلال، سنت هدایت و اتمام حجت، سنت اخذ و انتقام الهی، سنت امهال و استدراج، سنت انتظار، سنت غلبه حق بر باطل و...

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین استاد اکبر میرسپاه و حضرت آیت‌الله شیخ محسن اراکی از این کتاب تمجید نموده‌اند.

خواندن کتاب قیام و انقلاب سیدالشهدا از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنت‌های اجتماعی قرآن کریم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

پزوهشگران فلسفه، تاریخ و علوم اجتماعی و قرآن پژوهان مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب  قیام و انقلاب سیدالشهدا از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنت‌های اجتماعی قرآن کریم

از یک طرف کسی که در آیات نورانی قرآن کریم تأمل کند، می‌بیند قرآن کریم معتقد است که خداوند متعال امور این جهان با عظمت را بر اساس ضوابط و قوانینی اداره می‌کند که «سنت» نام دارد و این سنت‌ها تغییر و تحویل‌ناپذیرند و از طرفی انسان دارای اختیار و اراده آفریده شده است و اگر کسی اختیار و اراده انسان را نپذیرد فلسفه ارسال پیامبران و نظام پاداش و کیفر و معاد، لغو خواهد شد، ولی این سؤال در ذهن اهل تفکر وجود دارد که آیا می‌توان شرایط به وجود آمدن یک سنّت الهی را تغییر داد؟ پاسخ این نوشتار به این پرسش مثبت است.

از طرف دیگر قرآن کریم، انسان و همه موجودات را در حال حرکت به سمت خداوند متعال می‌داند: (یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّک کادِحٌ إِلَی رَبِّک کدْحاً فَمُلاَقِیهِ)۱ و هر حرکتی، نیازمند محرک است؛ لذا این سؤال در ذهن خواننده اندیشمند به وجود می‌آید که محرک انسان در مسیر الی الله چیست؟ جایگاه قرآن کریم، انبیاء الهی، ائمه هدی و به ویژه قیام امام حسین در این بحث چیست؟ و در مقابل شیاطین جن و انس، در این حرکت انسان چه نقشی ایفا می‌کنند؟ این تحقیق می‌خواهد بین سه بحث مهم «سنت‌های اجتماعی قرآن کریم» و «فلسفه تاریخ» و «قیام امام حسین ارتباط ایجاد کند و یک خلاء مهم علمی در موضوع فلسفه تاریخ و قرآن کریم و قیام سیدالشهداء را جبران کند.

هدف اصلی این کتاب آن است که قیام حضرت سیدالشهداء را از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنت‌های اجتماعی قرآن کریم بررسی کند. انسان وقتی بر بحث «سنت‌های اجتماعی قرآن» مسلط شد می‌تواند با گام‌های استوار خود، جامعهٔ اطراف خود را در مسیر «ولی الله» و رهبر الهی قرار دهد و از اشتباهات و خطاهای امم گذشته عبرت گرفته، از آن‌ها عبور کند و دست خود را در دست قدرتمند ولی الله که «ید الله» است قرار دهند، و تدریجاً جهان را برای آمدن، ولی مطلق الهی آماده کند.

وقتی، به بحث «فلسفه تاریخ» و محرک آن آشنا باشیم، دین اسلام را افیون و مخدّر نخواهیم دانست، بلکه خداوند متعال و سنن قرآن کریم، دین اسلام، پیامبر اعظم و ائمه هدی را هادی و محرک انسان به سمت خوبی‌ها و سعادت دنیا و آخرت خواهیم یافت و شیطان و اعوانش را گمراه کننده از صراط مستقیم.

کسی که به این دو مبحث مهم معتقد باشد، اگر از اهل ایمان است، امیدوار به آینده خواهد شد که عالم، حساب و کتاب دارد و اگر اهل باطل است، می‌تواند اسباب تنبّه او را فراهم سازد، ولی صرف آشنایی با سنت‌های الهی و محرک تاریخ، برای ایجاد انگیزه در انسان کافی نیست. هدف دیگر کتاب آنست با استفاده از ظرفیت عظیم عاشورا، شور و شعور برای حرکت و قیام لله فراهم شود؛ یعنی اگر قیام عظیم و بی‌نظیر سیدالشهداء و ادامه آن توسط امام سجاد و زینب کبری را با دقت مرور کنیم، و آن را با سنت‌های قرآن کریم تطبیق دهیم، دیگر ولی الله به مَذبَح نخواهد رفت، بلکه قطرات عظیم مسلمانان می‌تواند به سیلی مبدل شود که بنیان ظلم و ستم را - ابتدا - در کشورهای اسلامی نابود سازد و سپس به عدالت‌طلبان عالم الگو دهد تا یک شکایت اجتماعی به وجود آید و جهان، برای آمدن مصلح کل آماده گردد.

این کتاب درصدد است به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

آیا می‌توان قیام امام حسین را در قالب «سنن اجتماعی قرآن کریم» و «فلسفه تاریخ» مشاهده کرد؟

فلسفه نظری تاریخ چیست؟ محرک تاریخ چیست؟ محرک‌ها به سوی خیر و شر کدامند؟

آیا محیط، نوابغ، اقتصاد، نژاد، ارادهٔ جبری خداوند عامل پیش برنده تاریخ است؟‌

آیا جامعه و تاریخ، قوانین حقیقی دارند؟

سنت به چه معناست؟ سنت‌های اجتماعی قرآن کریم کدامند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

نقش امام حسین در حرکت تاریخ چیست؟

در قیام و انقلاب امام حسین کدام سنت اجتماعی قرآن کریم تجلّی دارد؟

از بعثت پیامبر اعظم تا شهادت امام حسن مجتبی چه سنتی از سنت‌های اجتماعی قرآن تنفیذ شد؟

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

حجم

۶۵۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

قیمت:
۹۵,۴۰۰
تومان