دانلود و خرید کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده روح‌الله نامداری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده اثر روح‌الله نامداری

کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۸از ۱۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده

خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده اثر روح‌الله نامداری گزاره‌هایی برای آشنایی‌زدایی از «تصویر عمومی شده» امام خمینی (ره) ارائه می‌دهد.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‏‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشر معارف اخیراً نیز گام‌‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

 درباره کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده

پدیده‌های زیادی هستند که به علت استفاده مکرر برای ما معمولی می‌شوند و به آنها عادت می‌کنیم، حتی ممکن است بدون کوچکترین توجه و احساسی از کنار آنها بگذریم. منتقدان ادبی فرمالیست معتقدند برای رهایی از این امر باید دست به «آشنایی‌زدایی» این گونه از پدیده‌ها زد. اصطلاح «آشنایی‌زدایی» اولین بار توسط شکلوفسکی منتقد فرمالیست روس به‌کار رفت.

مرسوم است که درباره متفکران و اندیشمندان آثاری با عنوان «آشنایی با آراء و اندیشه‌های...» نوشته می‌شود. اهل تفکر چون در قید عادات نیستند و خلاف آمد عادات می‌اندیشند، از ساحت زندگی روزمره مردم فاصله دارند. از این رو نیاز به آشنایی با آنها داریم، اما متفکرانی که توانسته‌اند جمع نظر و عمل کنند، گاه از فرط آشنایی، ناشناخته می‌مانند. آنها رعایت مراتب در معاشرت با خلق را بر خود فرض می‌دانند. لذا هرکسی به اقتضای استعداد خود از آنها بهره می‌برد. میان خلق هستند و با خلق نیستند! نقطه عزیمت در شناخت چنین متفکرانی «آشنایی‌زدایی» است. 

آشنایی‌زدایی از آراء و اندیشه‌های آنها سرآغاز طرح پرسش‌های جدی برای محققان است. حضرت امام (ره) هم یکی از متفکرانی ست که جمع نظر و عمل کرده است و در شناخت ایشان تا حد زیادی در حجاب آشناپنداری و معاصرت مانده‌ایم. می‌بایست به هاضمه رسانه‌ها بیش از مستوری‌ای که این متفکران پیشه کرده‌اند تا حقیقت وجودشان را نهان دارند، توجه کرد. گذشته از ذات رسانه که با هر پوشیدگی‌ای سر ستیز دارد، سیاست‌گذاری رسانه‌ها به گمان نویسنده مهمترین عامل به حجاب بردن تفکر و اندیشه مردانی چون حضرت امام (ره) است.

  امام (ره) بزرگ‌ترین شخصیت معروف و در عین حال ناشناخته در جهان به شمار می‌آید، زیرا مردم او را می‌شناسند و درباره‌اش موضع‌گیری کرده‌اند؛ ولی زندگی و ساختار شخصیتی او پیچیده‌تر از این موضع‌گیری‌هاست. از این رو آیت‌الله خمینی یک «پدیده انسانی بسیار پیچیده» است که نوسنده در این کتاب به این پیچیدگی‌ها می‌پردازد.

 خواندن کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به شناتخت شخصیت امام خمینی (ره) مخاطبان این کتاب‌اند. 

بخشی از کتاب خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده

زمانی‌که مرحوم طالقانی فهمیدند فرزندشان دستگیر شده، در اعتراض به این موضوع، چند روزی از نظرها پنهان شدند.

پس از آنکه ایشان خدمت امام رسیدند، امام به او گفتند: پسر شما یکی از منحرفان وابسته به گروهک‌های چپ است و نباید این قدر از این بابت که دستگیر شده است، ناراحت شوید. والله اگر احمد دچار کوچک‌ترین انحرافی شود که حکمش مرگ باشد، من شخصاً او را خواهم کشت.

یک‌روز، نامه‌ای خطاب‌به بسیجیان برای پخش در صدا وسیما فرستاده بودند. ناگهان خواستند پیام را قبل از پخش برگردانند. کاغذ را که گرفت، واژه‌ای را تغییر داد و فرمودند:

در پیام چنین نوشته بودم: من با تمام همّم به شما دعا می‌کنم، لذا آن را به بیش‌ترین همّم تبدیل کردم، این‌جمله دقیق‌تر است.

در مورد بازگشت امام به ایران، همه تجزیه و تحلیل می‌کردند و نظر می‌دادند که نباید رفت. دشمن به‌شدت بر این مساله اصرار داشت و متاسفانه تقریباً همه دوستان نیز تحت تاثیر همین جو، تحلیل‌ها و استدلال‌ها بودند. این افراد اصرار داشتند که امام در این موقعیت نباید برگردد. امام فرمودند:

«وقتی دیدم دنیا مخالفت می‌کند، فهمیدم این راه حق است.»

امام وقتی می‌دید من روزهای تعطیل مشغول درس هستم، می‌گفتند: «به جایی نمی‌رسی، چون باید موقع تفریح، تفریح کنی.» به پسرم هم فرمودند:

«من نه یک ساعت تفریحم را گذاشتم برای درس، و نه یک ساعت وقت درسم را برای تفریح گذاشتم.»

به امام عرض کردیم ممکن است این عدم تأیید و حمایت شما از حرکت‌های مسلحانه اسلامی داخلی، به انزوا روحانیت از صحنه سیاسی و مبارزاتی جامعه بیانجامد. اکنون جو حاکم بر کشور به‌نفع این دسته از گروه‌های مبارز است؛ از این‌رو مصلحت ایجاب می‌کند که برای نگهداری حمایت مردم و همراهی با جو حاکم، این حرکت‌های مسلحانه را به نحوی تایید کنید. امام فرمود:

«اگر چنانچه تشخیص دهم وظیفه شرعی من این است که در یک دهکده دور افتاده و متروک بروم و انجام وظیفه کنم، آن‌را انجام می‌دهم؛ حتی اگر هیچ‌کس به من توجهی نکند و از انظار ساقط شوم. شما بدانید این حرکت‌ها می‌گذرد و آنچه اصالت دارد و حقیقت است، خود را نشان خواهد داد.»

قرار شد اطلاعیه را من بنویسم. درباره امضای اطلاعیه اختلاف نظر وجود داشت. متن اطلاعیه به همراه امضاهای پیشنهادی (رئیس‌دفتر امام، کمیته تصمیم گیری، دفتر مخصوص، همراهان امام، اطرافیان امام و...) احمد آقا آن‌را خدمت امام برد. ایشان پس از بیان مطالبی درباره متن و انجام برخی اصلاحات، فرمودند:

«من یک آخوندم، یک طلبه هم کارهایم را انجام می‌دهد. نه کمیته به دنبالم بچسبانید، نه دفتر مخصوص و نه چیز دیگری.»

امام پیاده جابه‌جا می‌شد، تا بالاخره با اصرار و استدعا دانشجویان و طلاب قبول کردند که با تاکسی فاصله بین منزل و حوزه را طی کنند. یک‌شب سوار تاکسی شده بودم، راننده با یکی از مسافران صحبت می‌کرد که: «فلان مرجع فلان مبلغ می‌پردازد و فلانی چقدر کرایه تاکسی می‌دهد، ولی آقای خمینی هنوز کرایه معمولی می‌دهد». خلاصه، ایشان با سهم امام بازی نمی‌کرد و سهم امام را وسیله عنوان‌تراشی قرار نمی‌داد.


نظرات کاربران

as.man.be.to
۱۴۰۰/۰۵/۱۸

به جرئت میشود گفت از قوی ترین کتاب های درمورد امام رحمت الله علیه هست. درود بر روح پاک روح لله نامداری که به حق فرزند روح الله بود.

محراب
۱۴۰۰/۰۷/۳۰

من چاپیش رو دارم. واقعا کتاب موثریه. علاوه بر اینکه باعث شناخت شخصیت امام میشه، باعث میشه انسان از ویژگی های این شخصیت الهام بگیره. این کتاب رو توصیه میکنم هر کسی با هر نوع نگاهی مطالعه کنه تا متوجه

- بیشتر
فاطمه
۱۴۰۲/۰۲/۱۸

در این کتاب به ذکر بعضی بیانات امام و خاطراتی درباره ایشون پرداخته شده، البته بسیار خلاصه.. این خلاصه بودن، در بعضی موارد سبب میشود تا حق مطلب ادا نگردد. برای کسانی که شروع به مطالعه آثار امام کرده اند،

- بیشتر
علی مشکانی
۱۴۰۱/۰۸/۱۲

کتاب از دو قسمت تشکیل شده؛ گفتار امام و خاطرات افراد در مورد امام. نکات جالب و ریزی از زندگی امام بدست می آورید.

md1381
۱۴۰۲/۰۲/۱۳

حتما خوانده شود (همه)

maryhzd
۱۴۰۱/۰۲/۲۴

کتابی زیبا برای شناخت بی تکلف امام خمینی

Ansari
۱۴۰۲/۰۹/۱۸

گلوله ای که از صدر اسلام بر سینه قرن بیستم نشست روایت هایی متفاوت از یک انسان متفاوت. بیایید رسانه های بی ذوق و بیسواد و سخنران های تکراری و کلیشه ای را کنار بزنیم چه دوست او باشید چه دشمن، او

- بیشتر
فاطمه
۱۴۰۱/۰۲/۱۹

خدا نویسنده فرهیخته و مومن کتاب را رحمت کند و همنشین امام روح الله قرار دهد . کتاب خوبی است کتاب دیگری با نام‌جدال دو اسلام را هم از روح الله نامداری بخوانید

کاربر 3647112
۱۴۰۲/۰۷/۱۹

برای شناخت امام خیلی مفیده

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۵)
امام می‌فرمودند: «در مقام بحث، فکرتان را آزاد نگه دارید و نگویید استاد گفته است. استاد گفته باشد! خودتان فکرتان را به‌کار بیندازید.»
Chamran_lover
اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید...
sise1374
به امام عرض کردم: آقا کدام علم رو بیش‌تر دوست داری؟ فرمود: فقه. گفتم: فقه که چیز خاصی ندارد! فرمود: نخواندی! عرض کردم: خوانده‌ام آقا. فرمود: پس نفهمیدی
میثم
در نجف، در بیرونی منزل حضرت امام، یعنی اتاقی که شب‌ها آقا به آنجا تشریف می‌بردند، به‌اندازه کافی قالی نبود. زیلوهایی بود که از ایران آورده بودند و زیاد مناسب نبود. چون گاهی نماز جماعت برگزار می‌شد و جا تنگ بود و فرش نبود؛ من می‌خواستم از امام اجازه بگیرم که جهت فرش کردن بیرونی منزل چیزی بخرم. خدمت امام عرض کردم که: «اجازه بدهید که یک فرش برای اینجا تهیه شود.» فرمودند: «آن‌طرف هست.» یعنی توی اندرونی هست. عرض کردم: «آنجا گلیم است. با اینجا جور در نمی‌آید.» فرمودند: «مگر منزل صدراعظم است؟» عرض کردم که: «فوق صدراعظم است، منزل امام زمان (عج) است.» فرمودند: «امام زمان (عج) خودش هم معلوم نیست در منزلش چی افتاده است
maryhzd
این دقیقاً همان نکته‌ای است که حسنین هیکل، روزنامه‌نگار مصری به آن توجه کرده است: درباره آیت‌الله خمینی باید بگویم که وی بزرگ‌ترین شخصیت معروف و در عین حال ناشناخته در جهان به شمار می‌آید، زیرا مردم او را می‌شناسند و درباره‌اش موضع‌گیری کرده‌اند؛ ولی زندگی و ساختار شخصیتی او پیچیده‌تر از این موضع‌گیری‌هاست. از این رو آیت‌الله خمینی یک «پدیده انسانی بسیار پیچیده» است.
وحید
او یک توفان بود، اما انسان می‌توانست در درون این توفان آرامشی مطلق را مشاهده کند. چیزی در درون او ثابت بود. لیکن این سکون و بی‌حرکتی تمام ایران را به حرکت درآورد.
karbasi
شاید برای مردم عزیزمان که شاهد صبر و شکیبایی امام‌شان در سهمگین‌ترین حوادث پس از پیروزی بوده‌اند، این‌جمله امام در این‌زمینه گویاترین باشد که در لحظه ترک نجف فرمودند: «من در اینجا با حرم مطهر مأنوس بودم، اما خدا می‌داند در این‌مدت من از دست اهل اینجا چه کشیدم.»
maryhzd
خمینی یک طوفان بود. با این‌همه، در نهاد این طوفان یک سکون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسیار شدید و آمرانه بود و در عین حال بسیار آرام‌بخش. او پاسخگو، باز و پرتأثیر بود. در درون او یک حقیقت ساکن و غیرقابل‌حرکت وجود داشت؛ ولی همین بی‌حرکتی باعث حرکت یک کشور شد
maryhzd
با زندگانی اشرافی و مصرفی نمی‌توان ارزش‌های انسانی‌اسلامی را حفظ کرد.
سائر
شدیداً از زرق و برق ساختمان‌های مساجد اسلام آمریکایی جلوگیری شود.
maryhzd

حجم

۲۳۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۲۳۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۳۷,۸۰۰
تومان