دانلود و خرید کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر ایرج افشاری اصل
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر اثر ایرج افشاری اصل

کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر

کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر اثر ایرج افشاری اصل، مجموعه مقالات، مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایی در باب چند و چون تئاتر دفاع مقدس است.

درباره کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر

ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر، مجموعه مقالات، مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایی در باب چند و چون تئاتر دفاع مقدس است. دفاع مقدس یکی از وقایع هرچند دردناک اما مهم در ایران معاصر به شمار می‌رود. وقایعی که زندگی مردم بسیاری را به شدت تغییر داد و هنوز نیز می‌توان آثار منفی و مخرب آن را مشاهده کرد. 

در تمام دنیا، هنرمندان با کمک هنر خود، درباره وقایع مهم صحبت می‌کنند. یکی از هنرهای مهمی که می‌تواند تاثیر عمیقی بر مردم داشته باشد، همان هنر تئاتر و اجرا روی صحنه است. چنانچه در جهان نیز شاهد نمونه‌هایی از نمایشنامه‌های معروف هستیم که درباره جنگ و بر ضد جنگ نوشته شده‌اند و چهره کثیف آن را به نمایش گذاشته‌اند. در این کتاب مقالات و گفتگوهایی را می‌خوانیم که به بررسی جنگ و دفاع مقدس و تاثیر آن روی تئاتر ایران می‌پردازد. 

کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

دوست‌داران تئاتر و ادبیات نمایشی را به خواندن کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر دعوت می‌کنیم. 

بخشی از کتاب ترکش هایی بر تن زخمی تئاتر

از برهه‌هایی از تاریخ معاصر که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دو جنگ بین‌الملل اول و دوم است که بی شک از نادر جنگ‌هایی است که ترکش آن‌ها همه کره خاکی را آماج خود قرار داده و تأثیرات آن‌ها خود را تا به امروز رسانده است. در این دوره اهل تئاتر با پرداختن به مقوله جنگ و خلق آثاری تأثیرگذار، سهم به سزایی در تاریخ تئاتر جهان دارند.

در بین دو جنگ جهانی معدودی از درام‌نویسان ممتاز انگلیسی پا به عرصه نهادند که شاخص‌ترین آنها، سامرست موآم، فریدریک لانسدیل و نوئلکوارد بودند که روحیه بعد از جنگ را در آثارشان منعکس کردند.

درگیری عمیق انگلستان در جنگ جهانی اول فرصتی فراهم آورد تا ایرلند بتواند از یوغ انگلستان به در آید و پس از کلی مبارزه و جنگ و ستیز با انگلستان در سال ۱۹۲۳ مستقل شود. این کشمکشها زمینهای فراهم آورد تا نمایشنامه-نویسانی در ایرلند مطرح شوند و نمایش در ایرلند جان تازهای به خود ببخشد که یکی از این نویسندگان شون اوکیسی است که نمایشنامههایش را پس از جنگ به موضوع جنگ و استقلال ایرلند معطوف ساخت.

با شکست آلمان در سال ۱۹۴۵ به دست متفقین، همهی تئاتر آلمان برای مدتی تعطیل شد.

اما به زودی تحت نظارت نیروهای پیروز بازگشایی شد. پس از ۱۹۴۵ تئاتر آلمان به سرعت رشد کرد و در دهه ۱۹۶۰ یکی از مستحکمترین تئاترهای جهان شد.

در بحبوحه‌‌ جنگ جهانی دوم، واقعه‌‌ی بمباران دو شهر هیروشیما و ناکازاکی خشم مردم سراسر جهان را برانگیخت و هنرمندان اقصی‌‌نقاط کره‌‌ خاکی با خلق آثاری انزجار و مخالفت خود را بیان داشتند. از این جریان به بعد است که گویی مردم به قدرت تخریب و خانمان‌‌سوز سلاح‌‌های اتمی پی بردند و اعتراض خود را تا جایی پیش بردند که حتی به مخالفت با دانشمندان تکنولوژی هسته‌ای برخاستند و این امر خود تبدیل به نگارش بسیاری از آثار هنری و نمایش‌‌هایی در سراسر جهان شد.

دکتر استرنج‌‌لاو، اثر استانلی کوبریک و فیزیکدان‌‌ها اثر فریدریک دورنمات از این دست آثار هستند.

یکی از چهره‌‌های شاخص تئاتر جهان که در فضای جنگ رشد کرد، برتولت برشت است که با شیوه‌‌ی بیگانه‌‌سازی (فاصله‌‌گذاری) خود سعی در جایگزینی منطق به جای شیوه‌‌ حسی سانتی‌‌مانتالیزم کرد و دست به خلق آثاری در زمینه‌‌ جنگ زد و اجراهای موفقی از این نمایش‌‌ها در آن زمان نقطه‌‌عطفی در تئاتر جنگ به شمار می‌‌آید. نمایشنامه‌‌ ننه دلاور و فرزندان او که در باره‌ زنی است که از موقعیت پیش‌‌آمده یعنی جنگ سوء‌‌استفاده کرده و ناخواسته درگیر آن می‌‌شود و تمام زندگی‌‌اش را در این راه می‌‌بازد. یا زندگی خصوصی نژاد برتر که اعمال غیرانسانی نازی‌‌ها را در این نمایشنامه به تصویر می‌‌کشد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

قیمت:
۴۸,۰۰۰
تومان