دانلود و خرید کتاب شرح دلبری محمدعلی تولایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب شرح دلبری

کتاب شرح دلبری، شرحی است بر وصیت‌نامه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به قلم محمدعلی تولایی که در موسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

شهید قاسم سلیمانی نشان داد که دستش از سردار قاسم سلیمانی بازتر است و بیش از او می‌تواند مرزهای انسانیت را از یوغ تجاوز نااهلان و دشمنان توحید و ولایت رهایی بخشد.

حاج قاسم بعد از شهادت، بیشتر و پرتوان‌تر از قبل، به فتوحات خود ادامه داد و فضایی در کشور پدید آورد که عطر توحید و وحدت آن تا سالیان سال در مشام امت‌های مسلمان و بیدار باقی خواهد ماند.

درست چهل روز بعد از آغاز عملیات بزرگ سپهبد شهید سلیمانی، حاج قاسم یکی از مهم‌ترین اهداف خود را نشانه می‌گیرد. چهلم حاج قاسم، موعد قرائت وصیت مردی می‌شود که اکنون، پس از دفاع از کالبد نورانی حرم مطهر علوی و حسینی و زینبی، توفیق دفاع از حقیقت ولایت امیرالمؤمنین (ع) را پیدا کرده و طائف حرم عشق گشته است.

حاج قاسم با وصیت خویش نشان داد که هنوز زنده است، نفس می‌کشد، و بیش از پیش با دستان ساده اما پرتوان خویش، بر سر یتیمان وادی عشق دست کشیده و نزد خداوند خود با ندای (یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ) آنان را شفاعت می‌کند!

وصیت حاج قاسم، تحفه‌ای بود برای تمام آنانی که توفیق پیدا نمودند، یک اربعین در سوز عشق وصال ذوب شوند و در کنار غم قاسم سلیمانی، به سرفرازی «مکتب سلیمانی» بیاندیشند و در آن وادی قدم گذارند.

در این اثر سعی شده است با نگاهی گذرا به وصیت‌نامه حاج‌قاسم که در حقیقت منشور عشق و دلدادگی و انسانیت است، گریزی به اندیشه‌های والای او بزنیم و از روزنه فهم بهتر غزل عاشقانه او، توشه‌ای جهت اعتلای مکتب سلیمانی اخذ نماییم.

چه خوب است، مطلع سیاهه خود را حسن ختام حاج قاسم یعنی نامه تأیید فرمانده به سرباز خود قرار دهیم که در حقیقت، وصیت حاج قاسم، شرحی است بر پیام تبریک و تسلیت مقام معظم رهبری برای او!

 خواندن کتاب شرح دلبری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به منش و سلوک شهید و سردار بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی.

بخشی از کتاب شرح دلبری

ما می‌توانیم نسبت به خداوند دو گونه مواجهه داشته باشیم؛ یا او را بریده‌ازخود فرض کنیم و او را چنان رئیسی بپنداریم که در اوج آسمان نشسته و به زیردستان خود امر و نهی می‌کند، یا او را حقیقت بی‌نهایتی بدانیم که مخلوقات، بریده از او نیستند بلکه تماماً مظهر و آیینه و آیهٔ اویند و خداوند از سر لطف و کرمش تمام مخلوقات را به عرصهٔ ظهور در آورده است. اگر خدا را بریده و جدای از مخلوقات تصور نکنیم، آن‌گاه می‌توانیم به جای روابط خشک رئیس و کارمندی، با او رابطه‌ای عاشقانه برقرار کنیم و او را محبوب و معشوق خود قرار دهیم.

محبت، کشش درونی به‌سوی چیزی است؛ وقتی آتش محبت شعله می‌کشد و شدت می‌یابد، آن را عشق می‌نامیم. عشق به کارها همچون ورزش و درس و... انسان را چندان تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد، ولی وقتی انسان عاشق موجودی دارای عقل و شعور و عاطفه می‌شود، عشقش او را متحول کرده و گاه از خواب‌وخوراک می‌اندازد. عشق گاه سال‌ها عاشق را در آتش فراق می‌سوزاند و در فشاری شدید قرار می‌دهد تا درنهایت، عاشق دل‌سوخته در این راه جان می‌بازد.

محبت همواره از لذت می‌جوشد و به همین دلیل، به‌حسب انواع گوناگون لذت، انواعی از محبت وجود دارد. لذت‌های انسان گاهی برخاسته از قوای حسی (بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه) است و گاه بدون وساطت آن‌ها به‌دست می‌آید. لذت‌های حسی؛ یا مانند لذت‌بردن انسان از دیدن چهره یا منظرهٔ زیبا، شنیدن صدای خوش، خوردن غذای لذیذ، بوییدن عطر دل‌انگیز، لمس پارچه‌ای لطیف یا خاراندن قسمتی از پوست است که با حواس پنج‌گانهٔ ظاهری حاصل می‌شود و یا مانند لذت احساس سیری و لذت سبکی و نشاط جسمانی است.

لذت‌های روحی، لذتی است که در اثر تناسب روحی دو نفر باهم به‌وجود می‌آید. روح کودکان لطافتی دارد که انسان‌هایی که نفسشان لطیف است، از انس‌گرفتن با آن‌ها لذت می‌برند و دوست دارند آنان را در آغوش بکشند؛ به این سبب، مادر به فرزند خردسالش عشق می‌ورزد، گرچه چهره‌ای دلکش یا بویی خوش و پوستی زیبا نداشته باشد. همین‌طور گاهی مردی در نخستین دیدار و نخستین نگاه، از مرد دیگری خوشش می‌آید و احساس می‌کند با او تناسبی خاص دارد و از مجالست با او لذت می‌برد. این خصوصیت در میان مؤمنان بسیار دیده می‌شود و در برخورد با یکدیگر به‌دلیل نور ایمانی که در قلب دارند ناگهان به‌هم جذب می‌شوند و دل می‌دهند؛ گرچه هیچ اطلاع پیشینی از هم نداشته باشند.

محبت به جنس مخالف نیز در اصل از همین لذت‌های روحی نشئت می‌گیرد؛ چون مردان لطافت روح زنانه را دوست دارند و زنان صلابت روح مردانه را؛ ولی گاهی در کنار این لذت‌های روحی، لذت‌های حسی نیز با آن آمیخته می‌شود. محبت همواره توجه‌آفرین است و وقتی محبت شخصی به‌حد عشق می‌رسد، خواه‌ناخواه بر او متمرکز می‌شود. عاشق دائم به فکرکردن دربارهٔ معشوق مشغول شده و از چیزهای دیگر غافل می‌شود. این غفلت گاهی سبب می‌شود عاشق از خواب و خوراک نیز بیفتد و زندگی عادی او مختل شده و از برخی مزایای زندگی معمولی محروم شود.

روایت مطهر ۲ : تاملی در اندیشه‌های شهید مطهری، اسلام و زمانه
حسین سوزنچی
در محضر انیس مهربان
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
امام خویش را بشناس: جایگاه امام در نظام آفرینش
عباس رحیمی
شیعه‌شناسی
محمدحسن وکیلی
مکتب سلیمانی
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران؛ جلد دوم
شهریار زرشناس
روح نماز
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
جاذبه حسینی
سید‌علی خامنه‌ای
انسان شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۲)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
عرفان امین
محمدعلی تولایی
پرسش ها و پاسخ های تاریخی (جلد اول)
مهدی پیشوایی
زی طلبگی
مهدی مطهری
خداشناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۳)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
معادشناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۷)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
راهنما شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۴)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
معادشناسی
محمدحسن وکیلی
اسلام ‌شناسی
محمدحسن وکیلی
راهنماشناسی
محمدحسن وکیلی
از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
نگاهی اجمالی به فعالیت مذهبی در فضای مجازی
محمد گوگانی

نظرات کاربران

🐆🇮🇷تُندَر🇮🇷🐆
۱۳۹۹/۰۹/۱۴

عالی بود

علیرضا
۱۳۹۹/۰۹/۰۶

بسیار عالی بود و آموزنده

نور ✨ ֶָ֢
۱۴۰۱/۰۶/۱۰

کتب استاد تولائی رو باید هزاران هزاررر بار خوند خداروشکر سیر مطالعاتی جاذبه رو موسسه جوانان آستان قدس راه انداخته و سومین کتابش همین شرح دلبری استاد تولائی است... بشدتتت پیشنهاد میکنم نه فقط این کتاب بلکه تک تک کتاب های ایشونو

- بیشتر
𝘼𝙂𝘿`𝘚𝘶𝘨𝘢
۱۳۹۹/۱۰/۱۳

عالی و زیبا و قشنگ است👌🏻👌🏻👌🏻🌷🌷🌷🌷 حتما بخونید😊🌹💖💕

سمیه ویسی
۱۳۹۹/۱۰/۱۰

بسیار قابل تامل و آموزنده، حتما بخونید.

sadeqi_g
۱۳۹۹/۰۹/۲۱

عاالی

hajynayeb
۱۴۰۰/۱۰/۱۲

شرح وصیت نامه سردار عزیز، با مطالب ناب و عمیق عرفانی، این کتاب باعث میشه تا بهتر بتونیم حاجی رو بشناسیم، شدیدا توصیه میکنم به همه‌ی عزیزان اهل مطالعه... به روح پاکش صلواتی هدیه کنیم.

کاربر ۵۲۵۱۸۱۱
۱۴۰۱/۱۰/۰۳

چقدر خوب درمورد حاج قاسم و دغدغه هاشون صحبت شده و چقدر استاد تولائی بزرگوار زیبا شرح دادن...

گمنام
۱۴۰۱/۰۶/۲۵

از زاویه های جدیدی به شخصیت حاج قاسم پی بردم و بسیار تامل برانگیز بود و امیخته با مطالب عرفانی و معرفتی

اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دالاهو
۱۳۹۹/۱۰/۰۸

کتابی بسیار آموزنده ودر نوع خودش یک تاریخ بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
صبحگاه جمعه، ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، یکی از تلخ‌ترین اخبار حافظه تاریخی امت اسلامی مخابره شد؛ خبر کوتاه بود و اثرگذار: حاج قاسم پر کشید!
سپیده دم اندیشه
«هر چیز که در جستن آنی، آنی!»
shariaty
متأسفانه بعضی از ما، علی‌رغم دغدغه‌های مقدس و نیت‌های پاکی که در تحقق اهداف اسلام عزیز داریم، از ضرورت کار بر روی اعتقادات غفلت کرده و حتی کار بر روی اعتقادات و باورهای بنیادین را نفی می‌کنیم؛ ما باید در این زمینه دقت کافی داشته باشیم که هرچند سخن‌گفتن از مزایا و محاسن دین‌داری در علاقه‌مندشدن افراد به دین و دیانت اثرگذار است اما: اولاً کار بر باورهای بنیادین نافی کارهای فرهنگی دیگر نبوده و می‌تواند با آن‌ها و در موازات آن‌ها انجام شود.
𝘼𝙂𝘿`𝘚𝘶𝘨𝘢
ثانیاً تا یک‌بار برای همیشه نگرش‌های بنیادین خود را اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم از خطر سقوط اعتقادی در امان بمانیم. ثالثاً مخاطبان نخبه، با ذهن‌های خلّاق و آکنده از سوال، هرگز جواب‌های خطابی و فانتزی را قانع‌کنندهٔ جان پرتکاپوی خود نمی‌بینند و با تمام وجود به‌دنبال سخنی از جنس برهان هستند؛ ممکن است اشتباه اکتفاء به بیان کارکردهای دین به جای بحث اساسی و استدلالی بر سر عقاید و معارف دینی، ناشی از عدم مواجه با این قشر از مخاطبان باشد.
𝘼𝙂𝘿`𝘚𝘶𝘨𝘢
اما گاهی شخصی را می‌شناسیم و می‌خواهیم عاشق او شویم. در اینجا باید تلاش کنیم با او سنخیت و یکرنگی پیدا کنیم. برای یکرنگ‌شدن با او، باید آن‌چنان‌که او دوست دارد باشیم؛ اگر همنوع ماست، مانند او بشویم، مانند او بیندیشیم و مانند او رفتار کنیم؛ همچون او بنشینیم و همچون او بخوریم و بپوشیم و چون او بخندیم و بگرییم؛ این کار شدنی نیست مگر آنکه بر آن شخص تمرکز کنیم و دائم به یاد او باشیم تا لحظه‌به‌لحظه به او شبیه‌تر شویم و قلب و روحمان به او نزدیک و نزدیک‌تر شود، تا جایی که از این یکرنگی و تناسب، عشق زاییده شود.
shariaty
(۱) اعتقاد صحیح، قدم اول برای حرکت اگر فهمیدیم تمام حقیقت انسان «تن» او نیست، بلکه «من» فراتر از تن بوده و این بدن خاکی تنها جزئی از حقیقت ما را تشکیل می‌دهد، باید خیلی زود بفهمیم که: «چاره‌ای جز این وجود ندارد که از حصار تن بیرون آییم و حقیقت خود را بدون هیچ مزاحمی ادراک نماییم». به عبارت دیگر، فهم «فراتربودن انسان از بدن» آتش شوق و طلب خروج از مادّیت و جسمانیت را در ما روشن می کند و درست در این نقطهٔ حساس است که باید به دنبال راهکاری برای فرونشاندن این آتش باشیم.
𝘼𝙂𝘿`𝘚𝘶𝘨𝘢
صبحگاه جمعه، ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، یکی از تلخ‌ترین اخبار حافظه تاریخی امت اسلامی مخابره شد؛ خبر کوتاه بود و اثرگذار: حاج قاسم پر کشید! داغ شهادت سردار پرافتخار جهان اسلام، نه تنها ملت ایران اسلامی که تمام مستضعفین و حق طلبان جهان را تحت تأثیر خود قرار داد؛ حاج قاسم، مرد پرواز بود و از همین رو بیش از آن‌که اهل زمین باشد، بر آسمان‌های همیشه یکرنگ حکومت می‌کرد، و چنین بود که دلبستگان آسمان، در غم او بارانی شدند و آسمان بیش از همیشه طوفان خشم و انتقام آغاز کرد.
سیدعلی‌حبیبی
«در یک جلسهٔ دوسه نفری که خدمت آیة‌الله‌العظمی آقای بهجت بودیم یه کسی انتقاد گونه‌ای را خواستند به رهبری خدمت آقای بهجت بازگو کنند. آقای بهجت به یک نگاه تندی به ایشان فرمودند: شما بهتر از ایشان سراغ دارید. من که بهتر از ایشان سراغ ندارم!»
رهگذر
اعتقاد به توحید اولین قدم برای موحّد شدن است و اعتقاد به اولیاء الهی اولین گام در جهت اهل ولایت گشتن. حاج قاسم که فرزند برومند و تربیت‌شدهٔ مکتب اسلام است، خوب می‌داند که شروع هر حرکتی مبتنی بر بینش صحیح است و درست به همین دلیل، نامهٔ جهانی خود را با شهادت به صحیح‌ترین عقاید آغاز می‌کند و چه خوش به ما یادآور می‌شود که اگر بر اعتقاداتمان باور داریم، نباید از ابراز آن إبایی داشته باشیم! «اشهد أن لا اله الّا الله و اشهد أنّ محمداً رسول‌الله و اشهد أنّ امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و اولاده المعصومین اثنی عشر ائمتنا و معصومیننا حجج‌الله. شهادت می‌دهم که قیامت حق است. قرآن حق است. بهشت و جهنّم حق است. سوال و جواب حق است. معاد، عدل، امامت، نبوّت حق است».
𝘼𝙂𝘿`𝘚𝘶𝘨𝘢
مسیر انسان از حضیض عالم خاک تا اوج قرب خداوند متعال، راه پر پیچ و خمی است که تا نقشهٔ آن را در دست نداشته باشیم، نباید امیدی به رسیدن به مقصد داشته باشیم. اگر مسافر بدون چراغ و نور مسیر خود را پیدا نمی‌کند، سالک مسیر قرب الهی نیز بدون اعتقاد درست، سیر صحیحی نخواهد داشت. اعتقادات هر انسان، مسیر و هدف او، و شیوه طی‌کردن مسیر و رسیدن به هدف را مشخص می‌کند. اگر اهدافی که انسان‌ها در زندگی خود انتخاب می‌کنند و بر اساس آن تمام سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند، تماماً برخاسته از اعتقاداتشان نباشد، حداقل باید بپذیریم که این اهداف، تا حدّ بسیار بسیار زیادی منبعث از اعتقادات و نگرش‌های بنیادین آن‌ها است و به همین دلیل است که خداوند متعال به پیامبر برگزیدهٔ خود می‌فرماید: (فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ)(بدان که خدایی جز الله نیست!).
𝘼𝙂𝘿`𝘚𝘶𝘨𝘢

حجم

۸۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۸۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان