دانلود و خرید کتاب نقطه‌های روشن محمود فلکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقطه‌های روشن اثر محمود فلکی

کتاب نقطه‌های روشن

معرفی کتاب نقطه‌های روشن

کتاب نقطه‌های روشن اثر دکتر محمود فلکی، مجموعه مقالاتی است که در نقد ادبیات و فرهنگ نوشته شده است. نقطه‌های روشن در دو بخش به بررسی ادبیات داستانی و فرهنگ و ادبیات فارسی می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب نقطه‌های روشن

دکتر محمود فلکی که سابقه بسیاری در مباحث نقد ادبی دارد، در کتاب نقطه‌های روشن به گردآوری مجموعه مقالاتی پرداخته است که در در طی سال‌های مختلف درباره‌ی نقد ادبیات و فرهنگ نوشته است. کتاب نقطه‌های روشن دارای دو بخش است؛ بخش اول کتاب به بررسی ادبیات داستانی پرداخته است و با نگاهی تئوریک به داستان کوتاه و آسیب‌شناسی ادبیات داستانی ایران می‌پردازد و نقد و بررسی چند رُمان و داستان کوتاه و ... را دربر می‌گیرد. بخش دوم کتاب نقطه‌های روشن به فرهنگ و ادب فارسی مربوط است. این بخش با نگاهی علمی، مسائل ادبی و فرهنگی را بررسی می‌کند. 

کتاب نقطه‌های روشن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

دوست‌داران و علاقه‌مندان به مطالعات و بحث‌های ادبی از مطالعه کتاب نقطه‌های روشن لذت می‌برند. 

درباره‌ی محمود فلکی 

محمود فلکی شاعر، داستان­‌نویس، منتقد و پژوهشگر مقیم آلمان، متولد اول خرداد ۱۳۳۰ در رامسر است. او فعالیت ادبی‌اش را در ۱۳۵۱ با چاپ شعر در مجله‌ی "فردوسی" و سپس "نگین" آغاز کرد. بعد از مهاجرت به آلمان در رشته‌های زبان و ادبیات آلمانی و ایران‌شناسی تحصیل کرد و از دانشگاه هامبورگ مدرک دکترا گرفت. موضوع رساله دکترای او گوته و حافظ: درک یا کژفهمی متقابل فرهنگ آلمانی و ایرانی است. از دکتر محمود فلکی تا کنون ۲۲ کتاب به چاپ رسیده است و همچنین کتاب‌هایی نیز برای آموزش زبان و ادبیات فارسی برای آلمانی‌زبان‌ها تالیف کرده است.

بخشی از کتاب نقطه‌های روشن

واقعیت در داستان، حرکت و روال ویژهٔ خویش را دارد، که با آنچه در زندگی واقعی روی می‌دهد، همسانی کامل نمی‌یابد. هرچند داستان‌نویس، جانمایهٔ کارش را از زندگی برمی‌گیرد، ولی در آفرینش هنری، واقعیت، تابع رویدادهایی است که در منطق داستان می‌گذرد. داستان‌نویس ناشناخته‌ها را کشف می‌کند، واقعیت‌ها را دگرگون می‌سازد یا به تصویر می‌کشد و آن را از زاویه‌ای ورای عادت‌ها به نمایش می‌نهد. اگر غیر از این باشد، آن داستان با یک گزارش خبری از یک واقعه یا با تاریخ‌نگاری، یا مقاله‌ای اجتماعی- سیاسی (که هر کدام جایگاه، عملکرد و ارزش‌های ویژهٔ خود را دارند) تفاوتی نخواهد کرد.

خصلت ساختاری داستان کوتاه با ایجاز و فشردگی آن نشان‌دار می‌شود و درازگویی، فلسفه‌بافی و تفسیرنویسی را برنمی‌تابد. چنین است که تپش روانی لحظه‌ها در وحدتی ارگانیک با درون‌مایهٔ داستان باید به گونهٔ حضور حادثه‌ای ناگهانی، نفوذپذیری در حافظه و روان خواننده را داشته باشد. در اینجا بی‌مناسبت نمی‌بینم مثالی را که در نقدی بر طرح‌های بیژن اسدی‌پور نوشته بودم، بازگو کنم؛ چرا که خصلت مشابه طرح (با خط و نقش) و داستان کوتاه در میدان ایجاز، هماوردشان می‌سازد:

اگر کسی از خیابان یا پارکی عبور کند و درخت تنومندی را ببیند، ممکن است بی‌تفاوت، مانند بسیاری از چیزهای معمولی و مکرر که در روز شاهد آن است، از کنارش بگذرد، یا اگر آدم باذوقی باشد، حداکثر از نمای زیبایش لذتی آنی ببرد. فقط همین، لحظه‌ای بعد فراموشش خواهد کرد. چون آن درخت به‌عنوان حادثه‌ای در زندگی آن آدم وارد نمی‌شود. ولی اگر همین درخت ناگهان بشکند و پیش رویش بر زمین بیفتد، آنگاه آن درخت دیگر یک درخت معمولی نیست، یک حادثه است که در ضمیر آن آدم نقش می‌بندد. در داستان اگر تنها به برداشت نمای ظاهری زندگی بسنده شود و حرکت در آن در خط زمانی و مکانی مکرر پیش برود، هیچ بازتابی در روان آدمی نخواهد داشت. ولی داستانی که با تنش روانی ویژه، دنیای دگرگونه‌ای را- که درعین‌حال با نهفته‌های زشت و زیبای زندگی پیوند دارد- نشانگر شود، همچون از پا افتادن درخت، به‌عنوان حادثه‌ای در روان آدمی به ورزش می‌پردازد.

نظرات کاربران

sina.zahed
۱۳۹۹/۰۹/۰۴

چند تا از مقاله های این کتاب رو دوبار و سه بار خوندم. مثل ادبیات و سیاست...

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۸۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱۸۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان