دانلود و خرید کتاب نقد توطئه آیات شیطانی سیدعطاالله مهاجرانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقد توطئه آیات شیطانی اثر سیدعطاالله مهاجرانی

کتاب نقد توطئه آیات شیطانی

معرفی کتاب نقد توطئه آیات شیطانی

کتاب نقد توطئه‌ آیات شیطانی نوشته سید عطاءالله مهاجرانی نقدی ا‌ست بر کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی.

درباره کتاب نقد توطئه آیات شیطانی

کتاب نقدی بر توطئه آیات شیطانی در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول با عنوان پژوهش، به جستجوی جایگاه آیات شیطانی در تقابل امروز غرب و اسلام پرداخته است. در فصل دوم، سلمان رشدی و آثار منتشره‌ی او مورد بررسی نویسنده قرار گرفته است. فصل سوم به نقد و تفسیر آیات شیطانی پرداخته شده، در فصل چهارم فتوای امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار گرفته، در فصل پنجم واکنش غرب و مسلمانان نسبت به فتوای امام مورد پژوهش واقع شده و بالاخره در فصل ششم جنگ صلیبی غرب، در وجه فرهنگی آن بررسی شده است.

نویسنده در سخن اول خود، موضوع کتاب را بررسی ابعاد پدیده‌ سلمان رشدی دانسته که به عنوان حلقه‌ای از زنجیره‌ی برخورد غرب با جهان اسلام به‌کار گرفته شده است.

نویسنده با طرح چند پرسش اساسی در صدد حساس کردن ذهن خواننده نسبت به کتاب آیات شیطانی است:

... در پشت جلد کتاب، در میانه‌ی جلد، تصویر رزم رستم با دیو سپید چاپ شده است. چهره‌ آرام و شرقی رستم که با دست چپ گلوی دیو سپید را می‌فشارد و با خنجر سینه‌ی او را دریده است و دیو سپید که پای چپش قطع شده و گرزش شکسته است، آخرین نفس‌هایش را می‌زند. حال چگونه این تصویر را که پیروزی راستی و آزادی و بندگی‌ست و شکست دیو شیطانی، سلمان رشدی برای کتابی انتخاب کرده که در آن شیطان پیروز می‌شود؟! ... و اما نام کتاب؟ چرا سلمان رشدی عنوان آیات شیطانی را به کتاب خود داده است؟ این نام چه پیامی به همراه دارد؟ ...

مهاجرانی سعی کرده از منظر تاریخی، قرآنی و عقلی به نقد و تحلیل افسانه غرانیق که آیات شیطانی اشاره به آن دارد، بپردازد. کتاب آیات شیطانی به دو زبان انگلیسی و عربی نیز ترجمه شده است.

خواندن کتاب نقد توطئه آیات شیطانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به موضوعات عقیدتی، مذهبی و سیاسی.

بخشی از کتاب نقد توطئه آیات شیطانی

سلمان رشدی می‌داند که عنوان آیات شیطانی مثل جریان سم در اعتقادات اسلامی و دنیای اسلامی باعث دغدغه و رکود و تسلیم می‌شود. و باعث می‌شود که مسلمانان نسبت به محور اعتقادات و اتحاد خود دغدغه و تردید پیدا کنند. اگر قرآن و اسلام را از مسلمانان بگیرند برای آنان چه چیزی و کدام پناهگاه باقی خواهد ماند؟

پیداست در شرایطی که اسلام به عنوان یک فریاد بیداری مطرح شده است، و قرآن به عنوان کانون حرکت و نهضت مسلمانان موجب انقلاب‌ها و فریادها است غرب بناگزیر برای تداوم منافع خود، یورش به قرآن، اسلام و پیامبر را به عنوان هدف انتخاب کرده است.

علاوه بر آنکه سلمان رشدی عنوان «آیات شیطانی» را برای کتاب خود انتخاب کرده است، افسانه غرانیق را مکرر و به شکل‌های گوناگون در کتاب آورده است.

چنان‌که شیوه اوست، کوشیده است، اسامی واقعی تاریخی با اسامی دستکاری شده شخصیت‌های تاریخ اسلام و وقایع تاریخی و حوادث جعلی را در سایه خیالپردازی با یکدیگر مخلوط کند. افسانه غرانیق به روایت آیات شیطانی چنین است که «ماهوند» ماهوند به معنی سالوس و نیز شیطان است که رشدی به عنوان شکل تحریف شده محمد بکار برده است - یعنی پیامبر اسلام، تحت تأثیر پیشنهاد ابوسیمبل شوهر هند قرار می‌گیرد - مرادش از ابوسیمبل همان ابوسفیان است و هند نیز نام واقعی و تاریخی همسر ابوسفیان است -ابوسیمبل به پیامبر اسلام پیشنهاد کرده بود که اگر از بین ۳۶۰ بتی که در کعبه هستند، او سه بت را بپذیرد، بت‌های لات و منات و عزی را، مشرکان قریش ماهوند را به عنوان عضو شورای جاهلیا یعنی مکه انتخاب می‌کنند.

وقتی ماهوند این پیشنهاد را با یارانش خالد و سلمان و حمزه و بلال مطرح می‌کند، آنان نمی‌پذیرند. سلمان می‌گوید این یک دام است و بلال می‌گوید خدایی جز خدای یگانه وجود ندارد. پیامبر برای کسب وحی به غار می‌رود. آیات سوره نجم بر او وحی می‌شود و نیز آیات غرانیق. از کوه فرود می‌آید و آیات را می‌خواند. سلمان آنقدر ناراحت می‌شود که برای فراموشی به مشروب پناه می‌برد! و پیامبر بیهوش در گوشه‌ای می‌افتد و او را به خانه ابوسفیان می‌برند و...سلمان رشدی این مطلب را به اشکال گوناگون در کتاب مطرح کرده است.

گویی با تکرار مطلب خواسته است، افسانه غرانیق را به عنوان یکی از مضامین اصلی کتاب خود مشخص و برجسته کند.

بخش‌هایی از نوشته سلمان رشدی که خیالپردازی است، پاسخش همین است که غسلین خیال است و در مورد بخش‌هایی که تا حدودی از مضامین مجعول مستشرقین و دشمنان اسلام گرفته شده است توضیح داده شد.

اما محتوای کتاب، کتاب در ۹ فصل تنظیم شده است. عناوین فصل‌ها نشان می‌دهد که اسلام و تاریخ اسلام به عنوان زمینه اصلی نگارش رمان برگزیده شده است:

فصل اول: جبرئیل فرشته

فصل دوم: ماهوند

فصل سوم: الوون دئوون

فصل چهارم: عایشه

فصل پنجم: شهر پیدا و ناپیدا

فصل ششم: بازگشت به جاهلیا

فصل هفتم: عزرائیل فرشته

فصل هشتم: شکافتن دریای عرب

فصل نهم: چراغ شگفت‌انگیز

خلاصه‌کردن رمان آیات شیطانی کار دشواری است. چیزی شبیه به اینکه مثلا به کسی بگویند چند ساعت خیال و زبان خود را رها کند و هرچه به ذهنش می‌آید بر زبانش بگذرد و شما بخواهید صحبت او را خلاصه کنید. گرچه تکنیک به عنوان رشته مرتبط کننده عناصر خیال به‌کار گرفته شده باشد.

نظرات کاربران

یحیی
۱۳۹۹/۰۹/۱۶

من سالها پیش نسخه چاپی رو خوندم._ اون موقعی که آقای مهاجرانی وزیر ارشاد بود_ کتاب شناخت خوبی از سلمان رشدی و روانشناسی شخصیتش و همینطور داستان های دیگری که نوشته میده ، اگر میخواهید با کلیت تفکرات سلمان رشدی

- بیشتر
سید
۱۴۰۱/۰۵/۲۹

این کتاب شاید بهترین و جامع ترین اثر منتشر شده درباره کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی باشد که نخستین بار در همان دهه ۶۰ توسط عطاالله مهاجرانی (وزیر ارشاد دولت اصلاحات) منتشر شده است. در این کتاب هم به صورت خلاصه

- بیشتر
کاربر 7721319
۱۴۰۲/۰۹/۲۷

عالی

ایمان
۱۴۰۰/۱۰/۲۶

مهاجرانی از آنجایی که رشدی جوایزی بابت کتابهایش در غرب گرفته او را عامل دولت انگلیس میداند اما هیچ اشاره ای به جایزه کتاب سال ترجمه جمهوری اسلامی که به خاطر رمان بچه های نیمه شب به سلمان رشدی تعلق

- بیشتر
sinsad
۱۴۰۱/۱۰/۰۴

جناب سلمان رشدی از شاگردان استاد سعید طوسی بودند.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
مگر می‌شود دیانتی از سویی در اوج محبت و صفا و رأفت باشد و از سوی دیگر نسبت به آنانی که حریم تقدس و محبت را می‌شکنند، سختگیری نکند؟ آن محبت‌ها و نیز سختگیری‌ها همه و همه با توجه به کمال انسان معنی پیدا می‌کند. یک مسلمان حق ندارد گوسفندی را کتک بزند، زیرا کتک زدن گوسفند کمال او را آسیب می‌زند و رشد او را متوقف می‌کند و بر دلش غبار می‌نشاند. اما می‌تواند برای تغذیه و بقای خود همان گوسفند را سر ببرد. سر بریدن گوسفند، مغایر کمال انسانی نیست. اما کتک زدن آن هس
کاربر ۱۱۷۰۸۷۰
گناه غباری است که فاصله انسان را با خود و با خدا و با طبیعت افزون می‌کند. انسان را از مدار خارج می‌کند. دچار خسران نفس می‌شود. جانش مثل یخ آب می‌شود. به همین جهت راستی و پاکی، تقدس و زیبائی وجه مشخص همه ادیان الهی و فلسفه‌های انسانی است.
کاربر ۱۱۷۰۸۷۰
حال باید پرسید، آیا انسان ارزش و شایستگی خود را در ادیان آسمانی می‌یابد، یا در مکاتبی که به نام انسان شکل گرفتند، اما ناآگاهانه او را از مدار هویت و حیثیت انسانی‌اش خارج کردند؟ لزوما انسان ساخته و پرداخته آنان، تنها و سرگشته و پرتهوع و بیگانه و نیمه دیوانه و...خواهد بود.
کاربر ۱۱۷۰۸۷۰
علامه طباطبائی نظریه بسیار پراهمیتی در مورد خلیفةاللهی انسان دارند، نوشته‌اند: «مقام خلیفةاللهی مخصوص حضرت آدم (ع) نبوده، بلکه مربوط به نوع انسان است و فرزندان آدم نیز با پدر در این قسمت شرکت دارند. و معنی تعلیم اسماء هم تعلیم به‌خصوص حضرت آدم (ع) نیست. بلکه علم در نوع انسان به ودیعه گذارده شده و همواره به‌طور تدریج آثارش در نسل او ظاهر می‌گردد و چنانچه فرزندان آدم در راه هدایت قدم بگذارند می‌توانند آن علم را از قوه به فعلیت برسانند.»
کاربر ۱۱۷۰۸۷۰
ادیان الهی، به ویژه اسلام، انسان را در مداری قرار می‌دهند که هست! به انسان یادآوری می‌کنند که چه گنجینه گرانبهایی را در جان خود دارد. فطرت الهی را که خداوند انسانها را برآن فطرت سرشته است و آفرینش او دگرگونی نمی‌پذیرد، به انسانها یادآور می‌شوند، تا بداند که اگر مثل حافظ: مدام خرقه حافظ به باده در گرو است مگر ز خاک خرابات بود طینت او؟ به انسان یاد دهند که طینت او از خاک خرابات است و انسان حق ندارد که طینت خویش را آلوده کند.
کاربر ۱۱۷۰۸۷۰
در تمام مواردی که اعمال فرد ناقض مصالح دیگران است، جامعه حق دارد اراده و اختیار وی را تابع نظارت خارجی سازد. اگر کسی مرتکب عملی شد که نسبت به دیگران زیان‌آور است، برای تنبیه کردنش (چه با استفاده از قانون و چه به کمک افکار عمومی) همیشه مجوز معتدل و قانونی هست
نادر
مارکز توضیح با اهمیت دیگری را نیز ذکر می‌کند. می‌گوید: «دروغ در ادبیات خطرناک‌تر از دروغ در زندگی روزمره است و در لفاف ظاهر هر دلخواه مطلقی باز قوانینی وجود دارند.»"
کاربر ۳۵۸۲۱۸۳
فرقه‌ها در واقع نوعی برش عمقی جامعه‌اند که لزوما امکان وحدت ملی را از آن جامعه می‌گیرند. نکته اینکه این فرقه‌ها که در آغاز شکل و محتوای اعتقادی داشته‌اند، به سرعت هویت سیاسی خود را نشان دادند، مانند وهابی‌ها در عربستان سعودی، مزابتی‌ها در الجزایر، سنوسی‌ها در لیبی، بهائی‌ها در ایران، قادیانی‌ها در شبه قاره و...' فرقه‌ها در متن توده مردم مؤثر افتاده‌اند. چنانکه شما می‌توانید در دوردست‌ترین روستاها و کوهپایه‌ها معتقدین ساده دل و مؤمن این فرقه‌ها را پیدا کنید و از طرف دیگر غرب برای جدا کردن اقشار دیگر جامعه زبان و بیان ویژه آنان را نیز به کار برده است.
کاربر ۳۵۸۲۱۸۳
نویسندگانی که اینگونه نگران جان رشدی‌اند، - که از طرف پلیس انگلیس کاملا محافظت می‌شود – آیا هیچ‌کدام نگران جان مردم فلسطین هم بوده‌اند؟ مردمی که بیش از ۲۰ ماه است در زیر لگد ارتش اسرائیل افتاده‌اند، آیا هیچ‌یک نگران مردم لبنان هستند، که زندگانی‌شان به مصیبتی مدام تبدیل شده است. آیا هیچ‌یک برای قربانیان بمباران‌های شیمیائی، برای مردم حلبچه دل سوزانده‌اند. آیا برای مردم افغانستان که غرب حتی از مبارزه آنان سوءاستفاده تبلیغاتی و سیاسی می‌کرده است اقدامی کرده‌اند؟ چگونه این انجمن‌های قلم به روی مسائلی این‌چنین مهم و عظیم چشم می‌پوشند و برای رشدی به آسمان می‌روند.!
کاربر ۱۱۷۰۸۷۰
آنان در تهاجم آشکار نسبت به مقدسات اسلامی تزویر نمودند و هتک حرمت مقدسات اسلام را در پوشش یک رمان و قدرت خلاقه یک نویسنده پنهان کردند و این بار نیز دفاع امام و فتوای او را به عنوان یک مسأله سیاسی و داخلی و نه به عنوان یک فتوای اسلامی مطرح نمودند. این نکته قابل تأمل جدی است که غربی‌ها حتی از بکار بردن واژه اسلام و مسلمانی امساک می‌کنند و گمان کرده‌اند، هرچه این واژه‌ها کمتر مطرح شود و کمتر بر سر زبان‌ها جاری شود، شعاع آن و تأثیرش محدودتر خواهد بود.
کاربر ۱۱۷۰۸۷۰

حجم

۲۶۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

حجم

۲۶۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
تومان