دانلود و خرید کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران پروین دخت تدین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران اثر پروین دخت تدین

کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران

کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران نوشتۀ پروین‌دخت تدین در انتشارات امید ایرانیان به چاپ رسیده است. این کتاب شرح‌حال ۱۴ تن از وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران در میان سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ خورشیدی است.

درباره کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش

این کتاب، شرح حال وزیران فرهنگ ایران در میانۀ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ خورشیدی است. وزیران و سرپرستی که در این مجموعه معرفی شده‌اند، ۱۴ نفر هستند؛ شامل یک خانم و ۱۳ آقا، همه دارای تحصیلات دانشگاهی، اکثر آنان مدرک دکترا دارند و تعداد زیادی مدرک دکترای خود را از خارج گرفته‌اند. در بین این ۱۴ نفر، یک نفر هم نظامی است که به‌عنوان سرپرست معرفی شده و صرف‌نظر از تحصیلات در ایران، مدارک خود را در دوره‌های مختلف از انگلستان و آمریکا دریافت کرده و آخرین فرماندۀ نیروی دریایی در دوران پهلوی بود.

از تمامی وزیران فرهنگ و آموزش‌ و پرورش که در این مجموعه از آنان سخنی به میان آمده، تنها یک نفر قبل از این تاریخ هم در دوره‌هایی، مسئولیت وزارت علوم و معارف و فرهنگ را عهده‌دار بوده و خدمات شایان‌توجهی انجام داده است، بقیه برای اولین و آخرین بار طعم وزارت فرهنگ و آموزش‌ و پرورش را چشیدند.

در شرح‌حال این ۱۴ نفر که در این مجموعه به‌عنوان وزیر یا سرپرست فرهنگ و آموزش‌ و پرورش معرفی شده‌اند، تنها به دوران وزارتشان اکتفا نشده، بلکه سعی شده در حد امکان و دسترسی به پروندۀ حیاتشان از بدو تولد تا پایان زندگی، خدمات و مناصب هر یک که گویای بسیاری از حوادث و وقایع کشور در آن سنوات است، استخراج و در این مجموعه ثبت گردد. گرچه این موضوع برای همۀ آن‌ها میسر نشده است.

در جمع این وزیران، فضلا، شعرا و دانشمندانی حضور دارند که علاوه بر نوشتن شرح‌حال خود اعم از سیاسی و اجتماعی، در ۲ یا ۴ جلد، کتاب‌هایی در مورد فرهنگ، تعلیم و تربیت، فلسفه و تحقیق، تصحیح متون ادبی قدیم و اشعار نیز نوشته‌اند و ده‌ها جلد کتاب از خود به یادگار گذاشته‌اند. علاوه بر آن، تعدادی هم صاحب امتیاز مجلات وزین و تأثیرگذاری بودند که سال‌ها موفق به انتشار آن بودند. در میان آن‌ها تعدادی هم هستند که هیچ‌گونه اثر یا نوشته‌ای از خود بر جای نگذاشته‌اند.

در تحریر کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران سعی شده بدون پیشداوری، از کتب، مجلات و روزنامه‌های مختلف و کتاب‌های دیجیتال و صوتی استفاده شود، دو مورد هم از مکالمات شفاهی آن‌ها با حبیب لاجوردی در دانشگاه هاروارد بهره‌برداری شده است. کتاب ۱۴ فصل دارد و هر فصل به نام یکی از این وزیران نام‌گذاری شده که به قرار زیر هستند:

۱. رضا جعفری

۲. دکتر محمود مهران

۳. دکتر عیسی صدیق (صدیق اعلم)

۴. دکتر جهانشاه صالح

۵. محمد درخشش

۶. دکتر پرویز ناتل خانلری

۷. دکتر عبدالعلی جهانشاهی

۸. دکتر هادی هدایتی

۹. دکتر فرخ‌رو پارسا

۱۰. دکتر احمدهوشنگ شریفی

۱۱. دکتر منوچهر گنجی

۱۲. تیمسار دریالاسار کمال حبیب‌اللهی

۱۳. دکتر محمدرضا عاملی تهرانی

۱۴. دکتر محمدامین ریاحی

خواندن کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به همۀ دوستداران کتاب‌های تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش ایران

«رضا جعفری در سال ۱۲۸۸ ش. در ابراهیم‌آباد قزوین متولد شد. بعد از اتمام تحصیلات ابتدائی و متوسطه وارد دانشسرای عالی شد، و در سال ۱۳۱۳ به اخذ مدرک لیسانس در رشته ریاضیات نائل آمد و با توجه به رشته تحصیلی به استخدام معارف درآمد و به دبیری دبیرستان‌های رضائیه منصوب گردید. بعد از ۵ سال خدمت با سمت دبیری، در سال ۱۳۱۵ ریاست فرهنگ قزوین به وی محوّل شد. و پس از چندی به ریاست فرهنگ مازندران و بعد از آن هم به ریاست فرهنگ اهواز منصوب گردید. پس از آن به تهران انتقال یافت و ریاست کارگزینی را عهده‌دار شد. ۱۰ مدتی هم معاونت وزیر فرهنگ با وی بود.

بعد از کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت قانونی دکتر محمد مصدق و روی کار آمدن تیمسار سپبهد فضل‌الله زاهدی، هنگام معرفی کابینه خود، در تاریخ ۱۳۳۲/۶/۱ با حضور شاه، دکتر محمود مهران را به عنوان وزیر فرهنگ معرفی نمود، که دکتر مهران وزارت فرهنگ در کابینه زاهدی را نپذیرفت. بنابراین در تاریخ ۱۳۳۲/۸/۲۸، آقای رضا جعفری معاون وزارت فرهنگ به عنوان کفیل به محمدرضا پهلوی معرفی گردید. و بعد از پنج ماه در کابینه بعدی زاهدی در تاریخ ۱۳۳۳/۲/۲ به وزارت فرهنگ رسید که تا فروردین ۱۳۳۴ این سمت را بر عهده داشت.

در مورد انتخاب نمایندگان دوره هیجدهم مجلس شورای ملی، نهایت سعی مسئولین امور مربوطه این بود که نمایندگانی انتخاب شوند که مجری فرمان شاه باشند.

وزارت آقای رضا جعفری که اولین وزیری بود که بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ وزارت فرهنگ کشور را عهده‌دار گردید، زمان پرتلاطمی بود که جا دارد به شمه‌ای از آن پرداخته شود، چون از روز بعد از کودتا تشکیلات خودجوشی شکل گرفت و آن مقاومت در برابر رژیم کودتا بود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۸۲ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۸۲ صفحه

قیمت:
۱۵۰,۰۰۰
تومان