دانلود و خرید کتاب علم دینی، امکان یا امتناع؟ اندیشکده برهان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب علم دینی، امکان یا امتناع؟ اثر اندیشکده برهان

کتاب علم دینی، امکان یا امتناع؟

معرفی کتاب علم دینی، امکان یا امتناع؟

علم دینی، امکان یا امتناع؟ نوشته جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است که به بررسی مناقشه تعامل یا تقابل علم و دین پرداخته است.

چند دهه است که بحث از علم دینی و درافکندن تحولی اسلامی، به ویژه در عرصهٔ علوم انسانی، چالش‌هایی را در ایران و جهان برانگیخته است. برخی «علم دینی» را این می‌دانند که مسلمانان علوم جدید را کنار بگذارند و با مراجعه به متون معتبر دینی (کتاب و سنت) از نو به تولید علم همت گمارند و برخی از برقراری نوعی تعامل بین آموزه‌های وحیانی و دستاوردهای علوم جدید سخن می‌گویند. عده‌ای این مفهوم را در حد تنفس در فضای پیش‌فرض‌های دینی و الهام گرفتن از متون دینی برای فرضیه‌سازی قلمداد می‌کنند و برخی حتی در مطلوبیت همین مقدار الهام‌گیری از دین برای تحول‌آفرینی در علم هم تردید دارند. در این میان، گروهی دیگران را به بی‌دینی متهم می‌سازند و عده‌ای مخالفان خود را به تعصب و علم‌کشی و عده‌ای هم در این میانه، از هر دو سو، به التقاط متهم می‌شوند. اما چرا این بحث‌ها در جامعهٔ کنونی ما مطرح شده و چرا نزاع این اندازه شدید است؟ کسی که از منظری کلان به این نزاع‌ها بنگرد درمی‌یابد که همانند بسیاری از بحث‌هایی که ثمرهٔ اجتماعی دارد، مسئله فقط در اختلاف نظرات و مبناها خلاصه نمی‌شود، بلکه مسئلهٔ احتمالاً مهم‌تر، سوءتفاهم‌هایی است که بین افراد و گروه‌های فکری پیش می‌آید؛ تا حدی که گاه قرابت بین برخی از مدافعان علم دینی و برخی از مخالفان آن، بسیار بیشتر از قرابت بین کسانی است که از این اصطلاح استفاده می‌کنند.

 درباره کتاب علم دینی، امکان یا امتناع؟

 کتاب حاضر به این موضوع می‌پردازد که چه تحولات فکری‌ای منجر به پیدایش و طرح مسئله امکان و امتناع دینی در جامعهٔ ما گردید و بر اساس مبانی معرفتی دیدگاه‌هایی که در قبال علم دینی موضع گرفته‌اند، چه دسته‌بندی کلانی از جریانات موافق و مخالف می‌توان ارائه داد و نهایتاً چه تصویر معقولی از علم دینی قابل ارائه است و راه وصول به چنین علمی چگونه خواهد بود.

در نوشتار حاضر، با نگاه مختصری به علم جدید و جایگاه آن در غرب و نیز نحوهٔ ورود این علم به کشورهای اسلامی، تحولات فکری‌ای که منجر به پیدایش و طرح مفهوم علم دینی به نحو عام در جوامع اسلامی و به نحو خاص در ایران گردیده، مورد بررسی قرار گرفته است. آن گاه بر اساس مبانی معرفتی دیدگاه‌هایی که در قبال علم دینی موضع گرفته‌اند، دسته‌بندی‌ای از دیدگاه‌هایی که در این زمینه در ایران شیوع دارد ارائه شده است و سپس با توضیح مبانی علم‌شناسی و دین‌شناسی مورد نیاز، تلاش شده تصویر معقول و قابل دفاعی از علم دینی و نیز راهکارهای کلانی که می‌تواند بستری برای تکوین این چنین علومی قرار گیرند، ترسیم شود.

 خواندن کتاب علم دینی، امکان یا امتناع؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران علوم انسانی و علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و فلسفه اسلامی.

 بخشی از کتاب علم دینی، امکان یا امتناع؟

اگرچه در طول تاریخ، بین یافته‌های علمی بشر و آموزه‌های دینی، گاه اختلافات و تعارضاتی مشاهده می‌شده است، اما به ویژه در جهان اسلام، هیچ گاه جریان علم و جریان دین به عنوان دو جریان رقیب و متعارض شناخته نمی‌شد و نظام آموزشی نیز به گونه‌ای بود که فرقی بین آموزش مباحث علمی و مباحث دینی نمی‌گذاشت. در حوزه‌های علمیه، همان قدر درس فقه و فلسفه و تفسیر رواج داشت که دروسی همچون طب و ریاضیات و نجوم و شخصی که در هر یک از این علوم تحصیل می‌کرد هم دانشمند محسوب می‌شد و هم دین‌دار. در تمدن اسلامی، دورهٔ شکوفایی علم، دورهٔ بالندگی دین و دین‌داری بود و دورهٔ افول و انحطاط این تمدن، دورهٔ انحطاط و افول هم علم و هم دین‌داری بود.

اما دنیای مسیحی از ابتدا وضعیت دیگری داشت. اگرچه در آنجا هم در قرون وسطا، مدارس و مجامع علمی وابسته به کلیسا بود و دو نهاد آموزشی موازی وجود نداشت، اما بر اساس مشهوری که امروزه شیوع دارد، کلیسا اجازهٔ چندانی به رشد آزاد علمی نمی‌داد و لااقل این اندازه مسلم است که دوره‌ای که برای اروپاییان دورهٔ دین بود، آن‌ها به لحاظ علمی نسبتاً عقب‌مانده بودند و دورهٔ پیشرفت‌های علمی در غرب همراه بود با دورهٔ انحطاط و زوال جایگاه دین در جامعه


غربت باران
کوروش اسکندری
او بازگشته است
تیمور ورمش
مبانی تمرینات عملکردی
چاک ولف
بررسی خواص فیزیکی - مکانیکی و رئولوژیکی پلی پروپیلن اصلاح شده با کوپلیمر دسته ای SEBS
علی هنرمند
سوخت های زیستی جلبکی
جورج آلبرتو ویراکوستا
دوره بندی یکپارچه در تمرینات ورزشی و توسعه عملکردی
تئودور ا. بومپا
آنا و مهدکودک
کاتلین آمانت
استادان فوتبال مدرن
گرنت وال
آنالیز و طراحی فونداسیون های سطحی
لایمون سی. ریس
بررسی تطبیقی وقف
علی اصغر ربیع پور
نانو ذرات و خصوصیات عملکردی و زیست محیطی بتن آسفالتی
مریم عسکری
کتاب کار مدیریت اضطراب و افسردگی در کودکان
زهرا آهنگری
صحیفه سجادیه امام علی بن الحسین (ع)
امام علی بن الحسین (ع)
Iran Ustav Islamske Republike
گروه مترجمان
روانشناسی دلتنگی
آنا هاجز اوگینسکی
کلاف آرزوها
گرگوار دولاکور
مجموعه ترانه فرسام خیال
فرسام رفعتی
رویکردهایی در مدیریت تولید و عملیات پیشرفته با رویکرد خلق ارزش
اکبر عالم تبریز
ترجمه اناجیل اربعه
میرمحمدباقر بن اسماعیل حسینی خاتون‌آبادی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

حجم

۸۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

قیمت:
۸,۵۰۰
تومان