دانلود و خرید کتاب اصول خبرنویسی اکبر نصراللهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اصول خبرنویسی اثر اکبر نصراللهی

کتاب اصول خبرنویسی

انتشارات:انتشارات سروش
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۳از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اصول خبرنویسی

اکبر نصراللهی، پژوهشگر مطالعات رسانه است.

با توجه به اهمیت اخبار و اطلاع‌رسانی و پیدایش رسانه‌های الکترونیکی و رقابت بین رسانه‌های خبری، بی توجهی و کوچکترین غفلت هر رسانه در زمینه خبررسانی به حذف آن از عرصه اطلاع‌رسانی یا کم اثر بودن آن منتهی می‌شود.

بنابراین آموزش و تربیت خبرنگاران با ذوق، جسور و متعهد کاری است که رسانه‌های در عرصه رقابت به انجام آن می‌پردازند.

اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها و اعتبار آنها از دغدغه‌های مهم و سرمایه اصلی دست‌اندرکاران هر رسانه است و دست‌اندرکاران رسانه‌ها، از جمله خبرنگاران زمانی موفق به کسب این سرمایه می‌شوند که آموزش و تخصص لازم را برای تولید اخبار و انتشار آن فراگیرند.

بنابراین خبرنگاران برای جلب اعتماد مخاطبان باید با بهره‌گیری از دانش و هنر این رشته و فراگیری اصول نگارش خبر، خبرهای مورد نیاز مخاطبان را با رعایت اصول صحت، جذابیت و جامعیت در کمترین زمان ممکن انتشار دهند.

«اصول خبرنویسی: شناخت، جمع آوری و انتشار اخبار» در شش بخش با عناوین آموزش، شرط حضور موثر خبرنگاران و ادامه بقای رسانه‌ها، شناخت تحریریه‌های خبری و روند انتشار خبر، مراحل سه گانه تهیه و انتشار خبر، لید خبر، اصول اساسی نگارش متن خبر و تیتر، خلاصه خبر و عناوین تدوین شده است.

در بخش نخست نویسنده ضمن تشریح اهمیت آموزش خبرنگاران، ویژگی‌هایی چون ذوق و استعداد برای کار روزنامه‌نگاری، توجه به واقعیت‌ها و ساده‌نویسی، ارتباط مستمر با مردم و مسئولان، داشتن حس مسئولیت اجتماعی و روحیه جسارت و خطرپذیری، تعصب کاری، احترام به ادیان و فرهنگ مردم و رعایت عفت عمومی را برای خبرنگاران ضروری می‌داند.

در بخش بعدی نویسنده با توجه به اهمیت شناخت روند تولید و انتشار اخبار در رسانه‌های الکترونیکی و مکتوب به چگونگی کسب خبر و منابع خبری رادیو و تلویزیون پرداخته است.

در بخش سوم مراحل سه‌گانه تهیه و انتشار خبر را بیان می‌کند.

در بخش چهارم نیز که به بحث لید اختصاص دارد، ضمن بیان تعریف و اهمیت لید و فرق آن با مقدمه و تیتر، انواع لید از نظر محتوا، عناصر و موضوع همراه با مثال معرفی می‌شود.

در بخش پنجم نویسنده به متن، سابقه و منبع خبر و معرفی افراد و چگونگی کاربرد صفت در خبر توجه می‌کند و در بخش ششم با توجه به اهمیت تیتر، خلاصه خبر و عناوین در خبرهای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی، ابعاد، انواع و قواعد نگارش آنها را بررسی می‌کند.

این اثر که حاصل تحصیل و تدریس نویسنده در دانشگاه‌های مختلف و تجربه حرفه‌ای وی در مطبوعات است برای خبرنگاران و علاقمندان به حوزه خبرنگاری بسیار ارزشمند است.

نظرات کاربران

خاتون
۱۴۰۰/۰۷/۱۰

این کتاب عالیه واسه کسایی که تازه میخوان خبرنگار بشن توصیه میشه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
اگر برای بیان ابعاد متعدد و مهم یک خبر، روتیتر، تیتر اصلی و زیرتیتر کافی نباشد، از خلاصه تیتر یا سوتیتر استفاده می‌شود. خلاصه تیتر معمولاً برای ایجاد تنوع در صفحه‌آرایی (در خبرهای طولانی و گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و مقالات) با علامت ستاره، دایره توپر مشکی، مربع، در داخل کادر یا بدون کادر یا سایر نشانه‌ها و در برخی روزنامه‌ها بدون نشانه با حروف بزرگ‌تر از متن و کوچک‌تر از تیتر اصلی، در پایین زیرتیتر قرار می‌گیرد. برخی مواقع هم، در وسط مقالات، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و خبرهای طولانی، در داخل کادر یا به صورت حروف و رنگ‌های متفاوت ارائه می‌شود.
elham
از زیرتیتر زمانی استفاده می‌شود که خبر ابعاد مهمی داشته باشد. در این صورت، علاوه بر ذکر مهم‌ترین بعد خبر در تیتر اصلی، در زیرتیتر دیگر قسمت مهم خبر آورده می‌شود. آنچه باید روی آن تأکید کرد، این است که زیرتیتر هم مانند روتیتر نباید در استقلال تیتر اصلی تأثیر منفی بگذارد. در زیرتیتر معمولاً نتیجه خبر ذکر می‌شود.
elham
معمولاً در مطبوعات، مکان وقوع رویداد و منبع خبر، در ابتدای خبر یعنی قبل از لید و مقدمه نوشته می‌شود: مثال ۱ـ تهران ـ خبرنگار کیهان: مثال ۲ـ نیویورک ـ مقر سازمان ملل متحد ـ خبرگزاری رویتر: مثال ۳ـ سئول ـ کره جنوبی ـ سی. ان. ان: مثال ۴ـ بندرعباس ـ خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان: مثال ۵ـ اصفهان ـ خبرگزاری‌ها: همان‌طور که در مثال‌های بالا مشاهده می‌شود، در صورتی که نام شهر یا منطقه‌ای که رویداد در آن رخ داده، ناشناخته باشد، ذکر نام شهر یا کشور معروف در کنار منبع خبر ضرورت دارد. همچنین اگر خبر واحدی را منابع مختلف داده باشند، یا نام منبع خبری معروف ذکر می‌شود یا از عنوان کلی «خبرگزاری‌ها» یا «منابع خبری» استفاده شود.
elham
یعنی هر چه جملات و بندها طولانی‌تر باشند، درک آنها مشکل‌تر و احتمال این که مخاطبان خبرها را تا انتها پی‌گیری کنند، کمتر می‌شود.
elham
این هماهنگی را می‌توان با «تکرار به‌موقع موضوع یا محور اصلی خبر (گرانی، تظاهرات، سیل و...)»، «کلمات و عبارات ربط دهنده (وی می‌گوید، او افزود، رئیس‌جمهور تصریح کرد، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار داد، رئیس شورای امنیت ملی تأکید کرد، اما، به این ترتیب، علاوه بر این، همچنین، سرانجام، لازم به ذکر است، با وجود این، در عین حال و...)» و «استفاده به‌موقع از نام مکان‌های مختلف» فراهم کرد.
elham
یکی از مهم‌ترین ارزش‌های خبری که شاید بیشتر توجه مردم را به خود جلب می‌کند، ارزش خبری «دربرگیری» است. رویدادها وقتی این ارزش خبری را دارند که روی عده زیادی از افراد جامعه، در زمان حال یا آینده، تأثیر داشته باشد. دربرگیری رویداد ممکن است باعث نفع یا ضرر (مادی یا معنوی) افراد جامعه شود و مستقیم یا غیرمستقیم روی مردم تأثیر بگذارد.
turkan

حجم

۶۲۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۲

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

حجم

۶۲۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۲

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

قیمت:
۵,۰۰۰
تومان