دانلود و خرید کتاب شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی (دفتر اول) حسن پناهی‌آزاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی (دفتر اول) اثر حسن پناهی‌آزاد

کتاب شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی (دفتر اول)

معرفی کتاب شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی (دفتر اول)

شناخت، جهان‌بینی و ایدئولوژی دفتر اول از مجموعه چلچراغ حکمت کانون اندیشه جوان است. این مجموعه، اندیشه‌ها و نظریات استاد شهید، مرتضی مطهری را برای نسل جوان مشتاق به اندیشه‌های این مرد بزرگ گردآوری کرده است.
علامه شهید مرتضی مطهری، به‌عنوان یک چارچوب فکری جامع، معتدل، سالم، عقلانی و قوام‌بخش، می‌تواند جوان امروز و فردای ما را به مسیری مطمئن رهنمون سازد. اصالت، خلاقیت، انصاف، اتقان، رسایی قلم، روانی متن، پاسخ به نیازهای زمانه، ارائهٔ یک منظومه فکری منسجم، نقد منصفانه و دفاع قاطعانه از یافته‌ها و مواضع فکری خویش، از شاخصه‌هایی است که اندیشه‌های علامهٔ شهید را دوام و جلا بخشیده است.

خلاصه مجموعه چلچراغ حکمت

در این مجموعه که هر جلدش به یکی از اندیشه‌های استاد مطهری می‌پردازد کوشش شده است هر کتاب به تنهایی یک موضوع مستقل را دنبال کند؛ اصل بر به‌گزینی باشد و دیدگاه استاد به‌صورت موضوعی، از تمام آثار مکتوب و همچنین یادداشت‌های منتشر شده، چکیده‌سازی شود؛ دخل و تصرف نگارنده در حد گردآوری، اقتباس، تلخیص، تلفیق و تنظیم مطالب، در ساختاری مشخص و با یک فصل‌بندی نو و جذاب باشد؛ رعایت امانت و حفظ اصالت قلم و بیان استاد، محور تدوین هر اثر قرار بگیرد؛ برای اتقان و اعتبار اثر, همهٔ مطالب به آثار مکتوب شهید مطهری مستند شود و در پاورقی‌ها, خواننده بر حسب مورد به مجموعهٔ آثار، یادداشت‌ها و یا آثار مستقل استاد ارجاع داده شود؛ توضیحات نگارنده، جدای از متن و در مقدمه یا پس‌گفتار ارائه شود.

مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت برای چه کسانی مناسب است

مخاطبان این مجموعه کتاب‌ها همان‌طور که در پیشگفتار این مجموعه آمده، نسل جوان حقیقت‌جو و پرسشگر امروزی است.

جملاتی از کتاب شناخت، جهان‌بینی و ایدئولوژی در مجموعه چلچراغ حکمت

شناخت جهان (جهان‌بینی)، از راه شناخت جزئی علمی ممکن نیست، بلکه باید از راه شناخت کلی وارد شد. مسائلی مانند آغاز و انجام داشتن جهان، حادث یا قدیم بودن جهان، زیبایی و یا زشتی جهان و ... مسائلی هستند که به قیافه و صورت جهان مرتبط‌اند نه مادهٔ آن. این مسائل را باید از راه شناخت کلی به‌دست آورد و این شناخت کلی است که به تفسیر و تحلیل جهان هستی قادر است.
این مسائل گرچه در عمل به‌کار می‌آیند، اما از سنخ شناخت‌هایی نیستند که با عمل معنا می‌یابند. جهان‌بینی، موضع انسان را در جهان مشخص می‌کند و راهی را که باید انتخاب کند و نیز مسئولیت او را به او می‌نمایاند.
بنابر دید الهی، عناصر موجود در بافت جهان، مجموعه‌ای از عناصر مادی و عناصر غیر مادی (روح و ملائکه) است و اجزای آن با آفرینندهٔ خود مرتبط‌اند و این ارتباط تکوینی همان تسبیح است.

فهرست کتاب شناخت، جهان‌بینی و ایدئولوژی

فصل اول: شناخت
فصل دوم: جهان‌بینی
فصل سوم: ایدئولوژی و مکتب
فصل چهارم: اسلام، مکتب جامع














نظرات کاربران

M_`N
۱۴۰۰/۰۵/۱۲

زبان روانی داشت. و مباحث به ترتیب و سازماندهی شده ارائه شده بود. مطالعه اثار مرحوم مطهری به طور موضوعی به نظم دهی مطالب در ذهن خواننده کمک زیادی میکنه.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
مجموعهٔ تعلیمات اسلام از یک لحاظ سه بخش است: الف. اصول عقاید: یعنی چیزهایی که وظیفهٔ هر فرد تحصیل عقیده دربارهٔ آنها است. کاری که در این زمینه بر عهدهٔ انسان است، از نوع کار تحقیقی و علمی است؛ ب. اخلاقیات: یعنی خصلت‌هایی که مسلمان باید خویشتن را به آن خصلت‌ها و خوبی‌ها بیاراید و خود را از اضداد آنها دور نگه دارد. کاری که در این زمینه بر عهدهٔ انسان است، از نوع مراقبت نفس و خودسازی است؛ ج. احکام: یعنی دستورهایی که به فعالیت‌های خارجی و عینی انسان مربوط است؛ فعالیت‌های معاشی و معادی، دنیوی و اخروی، فردی و اجتماعی.
M_`N
ایدئولوژی همان اندیشه‌های عملی است که از اندیشه‌های نظری یعنی جهان‌بینی تأثیر می‌پذیرد. جهان‌بینی هر مکتب یعنی مبنای فلسفی و فکری آن مکتب و مرام.
M_`N
اسلام مرام و مسلک است؛ زیرا هدف معقولی برای زندگی و راه معقول در میان حوادث زندگی برای انسان پیشنهاد می‌کند؛ نه اینکه مانند دستورالعمل‌های مرتاضان هندی، یک سرگرمی خارج از زندگی برای انسان درست کند.
M_`N
جهان‌بینی، اظهار نظر و ارزیابی در باب مجموع هستی و حقیقت یا کیفیت تفسیر و تحلیل جهان و انسان است؛ جهان‌بینی طبعاً فلسفه است. هر بینشی که به جهان شکل و صورت خاص بدهد و جهان را در نظام خاص ببیند که سیستم فلسفی خاصی را ایجاب کند، آن را جهان‌بینی می‌نامیم.
M_`N
برای تشخیص مکتب، ایدئولوژی و «ایسم» صحیح و ادعاهای آنها، باید به شناخت‌شناسی مجهز بود. مکتب و ایدئولوژی بر پایهٔ جهان‌بینی است و جهان‌بینی بر پایهٔ شناخت استوار است.
M_`N

حجم

۷۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

حجم

۷۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان