دانلود و خرید کتاب مشکل اساسی در سازمان روحانیت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مشکل اساسی در سازمان روحانیت

«مشکل اساسی در سازمان روحانیت » یکی از مباحث کتاب «ده گفتار» استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است. این مقاله در سال ۱۳۴۱ شمسی در کتاب بحثی درباره مرجعیت و روحانیت همراه مقالاتی از دیگر متفکران مسلمان چاپ و منتشر گردید و بعد از ان در کتاب «ده گفتار» ایشان گنجانده شد. مشکلات مهم حوزه روحانیت از جمله عوام‌زدگی، قدرت‌طلبی، مسئله بودجه و نواقص این خوزه در این کتاب بررسی شده‌اند: «آفتی که جامعه روحانیت ما را فلج کرده و از پا درآورده است «عوام‌زدگی» است. عوام‌زدگی از سیل‌زدگی، زلزله‌زدگی، مار و عقرب‌زدگی بالاتر است. این آفت عظیم معلول نظام مالی ماست. روحانیت ما در اثر آفت عوام‌زدگی نمی‌تواند چنانکه باید، پیشرو باشد و از جلو قافله حرکت کند و به معنی صحیح کلمه هادی قافله باشد، مجبور است در عقب قافله حرکت کند. خاصیت عوام این است که همیشه با گذشته و آنچه به آن خو گرفته پیمان بسته است، حق و باطل را تمیز نمی‌دهد. عوام هر تازه‌ای را بدعت یا هوا و هوس می‌خواند، ناموس خلقت و مقتضای فطرت و طبیعت را نمی‌شناسد، از این رو با هر نوی مخالفت می‌کند و همیشه طرفدار حفظ وضع موجود است.»

نظرات کاربران

mahdi.Mc
۱۴۰۱/۰۷/۲۵

هرچه بیشتر با شهید مطهری آشنا میشم بیشتر به نگاه عمیق، به دور از تعصب و روشن‌فکرانه ایشون پی می برم. کتاب در واقع به نقد سازمان روحانیت پرداخته و جنبه های مثبت منفی آن، ضعف ها و قوت های آن

- بیشتر
کاربر ۳۹۳۹۲۱۸
۱۴۰۲/۰۵/۲۱

چقدر خوب پیش بینی ودرک کرده بودن واگرایشون در قید حیات بودن شاید می‌توانستند از این وضعیت موجود که برخی روحانی نماها پیش آوردند پیشگیری کنند.واقعا که جای چنین افرادی در بین روحانیت وهمه مردم چقدر خالی است😔

majid001
۱۴۰۰/۰۳/۰۵

لطفاً تعداد صفحات کتاب را اصلاح کنید چون یک چهارم آن می‌باشد...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
چه رمزی در کار است که زعمای صالح و روشنفکر ما همین که در رأس کارها قرار می‌گیرند قدرت اصلاح از آنها سلب می‌گردد و مثل این است که اندیشه‌های قبلی خود را فراموش می‌کنن
صادق
چرا افراد بیکار و مزاحم و علف هرزه در محیط مقدس روحانیت زیاد است به طوری که یک زعیم روحانی مجبور است برای آب دادن یک گل، خارها و علف هرزهایی را هم آب بدهد؟
صادق
تأثیر و اهمیت سازمان و تشکیلات و رژیم اجتماعی از تأثیر و اهمیت زعما بیشتر است
زهرا
قدرت دین و معنویت است که با این‌همه بی‌نظمی و بی‌حسابی، روحانیت ما را نگهداری کرده و مانع متلاشی شدنش شده است.
مهدیار آسمانی
افراط در مباحثه و شیوع علم اصول در عین اینکه یک نوع قدرت و هوشیاری در اندیشه طلاب ایجاد می‌کند، یک نقص دارد و آن این است که طرز تفکر طلاب را از واقع‌بینی در مسائل اجتماعی دور می‌کند و به واسطه اینکه حتی منطق تعقلی ارسطویی نیز به قدر کافی تحصیل و تدریس نمی‌شود، روش فکری طلاب بیشتر جنبه جدلی و بحثی دارد، و این بزرگترین عاملی است که سبب می‌شود طلاب در مسائل اجتماعی واقع‌بینی نداشته باشند. مهمترین نقصی که در دستگاه رهبری دینی ما فعلا به وجود آمده مربوط به بودجه و معاش و نظام مالی و طرز ارتزاق روحانیین است.
مهدیار آسمانی
چرا نماز جماعت در میان اهل تسنن مظهر شوکت و جلال، و در میان اهل تشیع مظهر تفرقه و اختلاف است؟!
مهدیار آسمانی
دستگاه وعظ و تبلیغ ما نیز مانند خود سازمان روحانیت حرّیت ندارد، در نبرد با جهالت عوام ضعیف و ناتوان است.
صادق
یک مشکل بزرگ جامعه روحانیت ما وجود روحانی‌نمایانی است که ساخته دستگاههایی هستند. آن دستگاهها به اینها قدرت می‌دهند، بودجه‌هایی در اختیار اینها می‌گذارند. اینها با زرنگی و یا تطمیع و یا وسایل دیگر عده دیگر را با خود موافق می‌کنند و معنآ همیشه به نفع آنها و بر ضرر مسلمانان در فعالیت‌اند.
صادق
موجب منتهای تأسف است که مردم جلو چشم خود ببینند که اولاد و احفاد و حواشی برخی از مراجع تقلید بزرگ آنقدر از هرج و مرج و بی‌نظمی‌های بودجه روحانیت اختلاس می‌کنند که سالهای متمادی در کمال اسراف خرج می‌کنند و تمام نمی‌شود. آیا هیچ فکر کرده‌اید که این جریانها چقدر به عالم روحانیت لطمه وارد آورده و می‌آورد؟!
صادق
افلاطون با بیان مسئله شوم «چه کسی باید بر جامعه حکومت کند؟» یک اشتباه و خطر پردوامی در فلسفه سیاسی ایجاد کرده است. مسئله عاقلانه‌تر و خلّاقتر این است که چگونه می‌توانیم سازمانهای اجتماعی را چنان ترتیب دهیم که زعمای بد و ناصالح نتوانند اسباب ضرر و زیان وی شوند؟
صادق

حجم

۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۱۹ صفحه

حجم

۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۱۹ صفحه

قیمت:
۶,۰۰۰
تومان