دانلود و خرید کتاب اسلام و نیازهای جهان امروز؛ دو گفتار از کتاب پانزده گفتار مرتضی مطهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسلام و نیازهای جهان امروز؛ دو گفتار از کتاب پانزده گفتار اثر مرتضی مطهری

کتاب اسلام و نیازهای جهان امروز؛ دو گفتار از کتاب پانزده گفتار

معرفی کتاب اسلام و نیازهای جهان امروز؛ دو گفتار از کتاب پانزده گفتار

رساله «اسلام و نیازهای جهان امروز (دو گفتار از کتاب پانزده گفتار)» اثر استاد شهید آیت‌الله مطهری شامل متن دو سخنرانی از استاد درباره موضوع مهم چگونگی تطبیق قوانین اسلام با نیازها و تحولات متغیر زمان و مسئله اسلام و تجدد است. گفتار اول تحت عنوان «اسلام و نیازهای جهان امروز» در حدود سال ۱۳۴۷ شمسی در حسینیه ارشاد تهران و گفتار دوم تحت عنوان «قوانین اسلام در مقایسه با توسعه و تحول دنیای جدید» در حدود سال ۱۳۵۰ شمسی در دانشکده الهیات دانشگاه مشهد ایراد شده است. این دو گفتار قبلا در کتاب «پانزده گفتار» استاد منتشر شده است ولی نظر به این که در میان سایر گفتارهای این کتاب نمود لازم را نداشته و عده‌ای از علاقه‌مندان آثار آن اسلام‌شناس فرزانه نیز خواهان چاپ مجزای آن بودند، اقدام به انتشار این دو گفتار به شکل حاضر شده است. مطالعه این رساله برای همه کسانی که به موضوع انطباق اسلام به عنوان یک امر ثابت با تحولات زمان به عنوان یک امر متغیر می‌اندیشند، مفید و مؤثر خواهد بود.
معرفی نویسنده
عکس مرتضی مطهری
مرتضی مطهری

مرتضی مطهری روحانی شیعه ایرانی، استاد فلسفه و کلام اسلامی و مفسر قرآن است. او تالیفاتی پرشمار در علوم مختلف اسلامی داشته و نظرات و آثارش از لحاظ محتوا و شکل ارائه، جنبه‌های نوتری نسبت به دیدگاه‌ها و روش‌های سنتی حوزوی دارد؛ می‌توان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیان معاصر در اندیشه و اثر نام برد. مطهری از مبارزین ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد.

نظرات کاربران

مانا
۱۳۹۸/۰۵/۱۹

برای نسل سر در گم امروز کتابای مطهری مثل داروست. شفاست. اول کمی لحن آخوندی داره. از این لحن‌که بگذرید مطالبش خیلی عالیه. من اول ۱ کتابشو گرفتم. بعد کم کم‌همه کتاباشو خریدم.

نازبانو
۱۳۹۸/۰۵/۱۹

عاااااالی، مباحث و نکات جالب و حدیدی در مورد اسلام، انسان، دین پرداخته شده و توصیه می کنم حتما بخونید....

آرزو
۱۴۰۱/۱۰/۲۳

کتاب های شهید مطهری رو بخونین تازه می فهمین اسلام واقعی چیه من با کتاباش تازه مسلمون شدم مخصوصا کتاب نظام حقوق زن در اسلام، مساله حجاب، عدل الهی، انسان و سرنوشت خواهشمندیم طاقچه اینارو هم بیاره

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۶)
آن کسی که در راه اداره عائله خودش زحمت می‌کشد مثل کسی است که در راه خدا شمشیر می‌زند.
مهدی
نفاق، بزرگترین پدیده عصر ما بارزترین مشخِّص عصر ما، ظاهرترین پدیده‌های اجتماعی عصر ما و بزرگترین کارخانه‌های زمان ما چیست؟ بزرگترین پدیده عصر ما نفاق است. نفاق یعنی اینکه بشر جوری فکر بکند جور دیگری حرف بزند، یعنی فاصله میان دل و زبان. دائمآ می‌گویند فاصله طبقاتی. فلان کس چرا باید میلیاردر باشد دیگری خاک‌نشین باشد؟ البته غلط است. ولی فاصله‌ای از فاصله طبقاتی بیشتر، این فاصله میان دل و زبان است که در بشر امروز پیداست، این فاصله میان ظاهر و باطن است، فاصله میان ادعا و عمل است، فاصله میان گفتار و کردار است. در کدام عصر و زمان این مقدار مفاهیم مقدس بشری استعمال شده است؟
نازبانو
راجع به احساس نیازی که در دنیای اروپا و آمریکا به ایمان معنوی، آن ایمانی که پیغمبران عرضه می‌دارند، پیدا شده است من بحثی نمی‌کنم، فقط شما را ارجاع می‌کنم به اولین مقاله کتاب محمد (ص) خاتم پیامبران که اولین نشریه حسینیه ارشاد است؛ ببینید دین در جهان معاصر چه وضعی دارد، این عطش و تشنگی در دنیای اروپا چه حالی دارد! احتیاج ندارد که ما برویم آنجا را ببینیم. ما خودمان دنیا را می‌بینیم.
نازبانو
آیا بشر در این عصر که عصر علم و فکر و روشنایی و عقل است، عصر قانون است، عصر ایدئولوژیها و فلسفه‌هاست، به دین و ایمان، آن ایمان معنوی، نیاز دارد یا نیاز ندارد؟ این خودش یک بحث است. مبرم‌ترین نیاز بشرِ امروز به یک ایمانِ صحیح است. اشتباه کرد قرن نوزدهم که خیال می‌کرد علم و عقل و صنعت و فن و تکنیک می‌تواند جای دین و ایمان را بگیرد. اشتباه کرد که خیال کرد ایدئولوژیهایی که بشر از مغز خودش بیرون می‌دهد می‌تواند بشر را رهبری و هدایت کند. امروز این مطلب کاملا روشن شده است.
نازبانو
رساله حاضر شامل متن دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری درباره موضوع مهم چگونگی تطبیق قوانین اسلام با نیازها و تحولات متغیر زمان و مسئله اسلام و تجدد است. گفتار اول تحت عنوان «اسلام و نیازهای جهان امروز» در حدود سال ۱۳۴۷ شمسی در حسینیه ارشاد تهران و گفتار دوم تحت عنوان «قوانین اسلام در مقایسه با توسعه و تحول دنیای جدید» در حدود سال ۱۳۵۰ شمسی در دانشکده الهیات دانشگاه مشهد ایراد شده است. این دو گفتار قبلا در کتاب پانزده گفتار منتشر شده است ولی نظر به این که در میان سایر گفتارهای این کتاب نمود لازم را نداشت و عده‌ای از علاقه‌مندان آثار آن اسلام‌شناس فرزانه نیز خواهان چاپ مجزای آن بودند، اقدام به انتشار این دو گفتار به شکل حاضر شد.
نازبانو
اگر بناست بشر به یک کتاب آسمانی ایمان داشته باشد یعنی اگر یک کتاب آسمانی وجود داشته باشد که یک آدم بی‌تعصب بتواند روی آن لااقل فکر بکند قرآن است. هر کتاب دیگری را شما نگاه می‌کنید می‌بینید اولین شرطش معدوم است، انتسابش به صاحبش اصلا معلوم نیست. انجیل، تورات و اوستا این جور است، آثاری که به پیامبران آریایی ـ به قول دکتر شریعتی ـ نسبت داده‌اند این‌گونه است. تنها کتابی در دنیا که به طور قطع و یقین ـ از آن آفتاب و از این چراغ روشنتر ـ می‌شود گفت از همان آورنده‌اش است قرآن است.
نازبانو
ایمان، پایه همه مقدسات مقدسات بشر چیست؟ عدالت یکی از مقدسات بشر است. آزادی یکی از مقدسات بشر است. احسان یکی از مقدسات بشر است. امنیت یکی از مقدسات بشر است. راستی، درستی، امانت یکی دیگر از مقدسات بشر است. بدون شک تمام اینها در گرو ایمان‌اند. آن چیزی که بشر ندارد این است. حالا چه ایمانی؟ این ایمان را از کجا بگیریم؟ ایمان که قراردادی نیست. ایمان یعنی وسیله‌ای که بتواند روح ما را بکشد و جذب کند یعنی بتواند بر سرّ ضمیر ما حکومت کند. شرط اولش این است که لااقل یک کتاب آسمانی روشنی موجود باشد که حداقل انسان اطمینان داشته باشد که این کتاب از صاحب خودش است. به قول آقای (محمّد تقی) شریعتی اگر ما وحی قرآن و نبوت خاتم را از دنیا بگیریم اصلا نبوتِ قابل اثباتی نیست.
نازبانو
بشر با این قدرت علمی و فنی خود که می‌بینیم امروز آهنگ سفر افلاک کرده است و به کره ماه می‌رود، در دریا و صحرا و فضا نقطه‌ای نیست که نتواند آنجا را تسخیر کند، یک جا که مانده است و آنجا را دیگر قدرت ندارد، نفس و روح خودش است. با این همه پیشرفتها در مرحله علم و فن، در ناحیه آدمیت و خوی انسانی و انسانیت چقدر جلو آمده؟ یک قدم نیامده، چون کار علم و فن نیست، کارِ ایمان است. این یک بحث مختصری است راجع به مسئله احتیاج و نیازی که جهان امروز به ایمان به طور مطلق دارد.
نازبانو
بزرگترین پدیده‌ای که در عصر ما هست پدیده نفاق است و بزرگترین کارخانه‌ای که در عصر ما اختراع شده است کارخانه قلب حقایق است. این است بزرگترین نیاز بشر و مادر همه نیازها در عصر حاضر. بشر دردش همه از ناحیه دنیای بیرون نیست، بیشتر از ناحیه خودش است. یک سلسله مسائل است که در سطح پایین‌تر از طبیعت بشر است، یعنی طبیعت او بر آن حکومت می‌کند و آن در دست طبیعت بشر ابزار است و جز ابزار چیزی نیست. علم از این قبیل است. علم قدرت ندارد بر طبیعت بشر مسلط بشود. طبیعت بشر، علم را ـ به هر درجه که برسد ـ در اختیار خودش می‌گیرد، استخدام می‌کند و مثل یک ابزار از آن استفاده می‌نماید. عقل و قانون و فلسفه و فکر و صنعت از این قبیل است.
نازبانو
در کدام عصر و زمان اینقدر دم از اخلاق و صلح و امنیت و آزادی و مساوات و برادری و برابری و انسانیت و حقوق بشر زدند و در کدام عصر به اندازه زمان ما این مفاهیم را ملعبه قرار دادند و با اینها بازی کردند؟ از آن سر دنیا با هواپیمایش حرکت می‌کند و بمبهای آتش‌زا را روی سر مردم بی‌گناه می‌ریزد، بعد می‌گوید تصمیم آمریکا در دفاع از آزادی راسخ است. آن بلوک دیگر را هم در چکسلواکی دیدید.
نازبانو

حجم

۵۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۸۱ صفحه

حجم

۵۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۸۱ صفحه

قیمت:
۷,۰۰۰
تومان