دانلود و خرید کتاب حضور ایران در جهان باستان اصغر محمودآبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حضور ایران در جهان باستان اثر اصغر محمودآبادی

کتاب حضور ایران در جهان باستان

انتشارات:نشر برسم
امتیاز:
۳.۸از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حضور ایران در جهان باستان

معرفی کتاب حضور ایران در جهان باستان

کتاب حضور ایران در جهان باستان اثری پژوهشی است به قلم دکتر اصغر محمودآبادی استاد پیشکسوت حوزه تاریخ ایران باستان در دانشگاه اصفهان که به نقش ایران در دوره‌های مختلف جهان باستان می‌پردازد.

درباره کتاب حضور ایران در جهان باستان

اصغر محمودآبادی انگیزه خود از نگارش این کتاب، پاسخ به این پرسش می‌داند که چه چیزی موجب شده ایران، بر خلاف تمدن‌های رقیب و همسایه‌ای در طول هزاران سال، همچنان برقرار و پاینده بماند. محمودآبادی در این کتاب که بیش از ۶۰۰ صفحه دارد، در ۲۶ فصل، به بررسی تاریخ ایران در دوره‌های زمانی مختف ایران باستان و از جهات مختلف پرداخته است. کتاب حضور ایران در جهان باستان، بررسی تاریخ ایران را از تمدن عیلام و سپس ماد آغاز می‌کند و تا فروپاشی ساسانیان پی می‌گیرد. این کتاب بیشتر نگاهی تحلیلی به تاریخ سیاسی ایران باستان و در آن بین گاه به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز می‌پردازد.

میرجلال الدین کزازی استاد برجسته رشته ادبیات به عنوان مقدمه‌ای بر این کتاب، سروده‌ای را آورده است. میثم اسدی، دانشجوی دکترای استاد اصغرآبادی در این پژوهش همیار وی بوده است.

رضا اردو، پژوهش‌گر تاریخ و ویراستار کتاب «حضور ایران در جهان باستان» در مقدمه درباره ویرایس جدید کتاب گفته است:

«کتاب حاضر حاصل یک عمر تلاش مستمر استاد گرانقدر، دکتر سیداصغر محمودآبادی، درباره‌ی تاریخ ایران باستان است که در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. مساله اصلی این کتاب -که چگونه ایران توانست از میان تمدن‌های بشری گوناگون، با دشوارهای فراوان سیاسی، مذهبی و اقتصادی در جغرافیایی متلاطم پایدار و پابرجا بماند- برگزیدن چنین حوزه‌ی گسترده‌ی زمانی و مکانی را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

این کتاب براساس مراجع معتبر سده‌ی نوزدهم و بیستمی که درباره‌ی تاریخ ایران باستان نوشته شده‌اند و البته برداشت‌ها و دستاوردهای نویسنده در طول بیش از سه دهه مطالعه در این حوزه به نگارش درآمده و بحث‌های تاریخی از دوره‌ی عیلام/ایلام قدیم تا اواخر حکومت ساسانیان را پوشش می‌دهد.

در این ویراست با نظارت استاد بزرگوارم، دکتر روزبه ‌زرین‌کوب، متن کتاب به طور کامل مورد بازخوانی و اصلاح قرار گرفت. فهرست منابع و مآخذ بازبینی و تنظیم، و همچنین فهرست نمایه یک‌دست شد. باشد تا این کتاب موجب شناخت بیشتری از تاریخ ایران باستان شود و علاقه‌مندان به این حوزه آن را رضایت‌بخش یابند.

کتاب حضور ایران در جهان باستان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقه‌مندان به حوزه تاریخ ایران باستان و پژوهش‌های تاریخی درباره این دوره زمانی، مخاطب ویژه این کتاب هستند. همچنین دانشجویان رشته تاریخ، می‌توانند به کمک این کتاب، به ایده‌های ویژه‌ای در باب کاوش تاریخی ایران باستان برسند.

بخش‌هایی از کتاب حضور ایران در جهان باستان

داریوش برای تکمیل ارتباط جهانی در آن عصر، به حفر کانالی میان رودخانه نیل و دریای سرخ اقدام کرد. علت توجه دولت هخامنشی به راه‌های دریایی این بود که آن امپراتوری وسیع از چهارسو به دریاها و رودخانه‌های بزرگ راه داشت. هدف داریوش این بود که بخش شرقی و غربی امپراتوری بزرگ خویش را با یک راه آبی که رفت و آمد در آن ارزانتر، آسانتر و نزدیکتر باشد به یکدیگر پیوند دهد.

بدین ترتیب کانالی پدید آمد که دریای سرخ و رود نیل را به هم متصل می‌ساخت و این امر مهم در آن عهد، علاوه بر بسط قدرت سیاسی داریوش در شمال آفریقا، راهی آسانتر و نزدیکتر را برای اقتصاد در حال شکوفایی جهان قدیم باز می‌کرد و سبب شد تا مبادرات بازرگانی در شریان گسترده روابط اقتصاد بین‌الملل، که زیر نظر امپراتوری پارس انجام می‌شد، بهتر، امنتر و راحتتر انجام پذیرد. مؤید این نظریه، دال بر رونق تجارت بین‌المللی، از متن چهار سنگ‌نبشته برمی‌آید که به یادبود این کار مهم در مسیر آبراهه سوئز به دستور داریوش احداث شده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۵۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۰۵ صفحه

حجم

۷۵۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۰۵ صفحه

قیمت:
۱۳,۹۰۰
تومان