دانلود و خرید کتاب داستان معرفت تاریخی در سه پرده هیپولیت تن ترجمه سیدرضا وسمه‌گر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب داستان معرفت تاریخی در سه پرده

بارها کتاب‌هایی درباره بخشی از تاریخ خوانده‌ایم. سرگذشت رضاشاه، تاریخ ایران در دوره صفویه، اروپای قرون وسطی و... اما شاید کمتر کتابی درباره نقد معرفت تاریخی خوانده‌باشیم. سیدرضا وسمه‌گر در کتاب «داستان معرفت تاریخی در سه پرده» با عینکی فلسفی تاریخ را برانداز کرده و آن را کاویده است. او سه پرسش اساسی درباره تاریخ دارد :۱- آیا پیوند با گذشته و معرفت به آن برای انسان امروزی ممکن است؟ ۲- پیوند ما انسان‌های امروزی با گذشته و حوادث رخ‌داده در آن و معرفت ما درباره به آنها چگونه ماهیتی دارد؟ ۳- چه نوع پیوندی با گذشته، مورخ امروزی را به بیشترین و مفیدترین معرفت در باب گذشته می‌رساند؟ او در این اثر سوار بر ماشین زمان شده و جواب سوالات خود را در نظریات و اندیشه‌های سه متفکر بزرگ حوزه تاریخ و فلسفه، هیپولیت تن (۱۸۹۳-۱۸۲۸)، کارل گوستاو همپل (۱۹۹۷-۱۹۰۵) و فرانک رودلف انکراسمیت (-۱۹۴۵) جستجو کرده‌است. کتابی که قرار است بخوانید برای تمامی علاقه‌مندان به تاریخ و فلسفه تاریخ نوشته شده‌است و درواقع گوشه‌ای از داستان دنباله‌دار تاریخ است. داستانی که قهرمانان زیادی دارد ولی در این جا تنها سه پرده از آن را خواهید خواند.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
به نظر می‌رسد برخی واقعیات صرفا مورد علاقه انسان‌ها هستند؛ واقعیاتی چون تغییر دولت‌ها، دسیسه‌های احزاب، جنگ میان دول و سرنگونی امپراتوری‌ها. اما او با برشمردن این وقایع قانع نمی‌شود. علاوه بر همه اینها، می‌خواهد در باب توزیع ثروت، مشاغل شهروندان، بنیان خانواده‌ها، ادیان، هنرها و فلسفه‌ها نیز تحقیق کند. در چشم او جزء به جزء نهادها و افکار انسانی با یکدیگر در پیوندند و هیچ‌کدام درک نمی‌شوند مگر آنکه همگی فهمیده شوند. این به عمارتی می‌ماند که تزلزل در یک بخش آن، کل آن عمارت را متزلزل می‌کند. بنا بر غریزه و اشتیاق، از امری واقع به سراغ امر واقع دیگری می‌رود و بی‌وقفه آنها را گرد می‌آورد و ناآرام و ناراضی باقی می‌ماند، مگر آنکه همه را گرد آورد. از نیازش به روشنی و کامل بودن به ستوه می‌آید، زیرا چشمش به تصویری که تاکنون ساخته می‌افتد و جاهای خالی و پرنشده این جورچین او را آزار می‌دهد و تا زمانی که همه این جاهای خالی را پر نکند، خستگی‌ناپذیر به تلاش خود ادامه می‌دهد.
fatemeh
هیچ رسالت یا علاقه‌ای ندارد، جز از میان برداشتن فاصله زمانی و رخ به رخ نهادن خواننده با موضوعات شناخت؛ آشنا ساختن خواننده با شخصیت‌هایی که شرح می‌دهد و ایجاد حس تعاصر و هم‌زمانی با آنچه روایت می‌کند. وقتی اخلاقیون می‌آیند و اشاعه تعلیماتشان را آغاز می‌کنند، یعنی رسالت او پایان یافته است. در این شرایط جا را خالی می‌کند و می‌رود، زیرا جز حقیقت مطلق را نمی‌پسندد. از نیمه‌حقیقت‌ها به خشم می‌آید، چراکه همانا نیمه‌دروغ‌اند و همچنین خشم می‌گیرد بر آن نویسندگانی که واقعیات تاریخی و شجره‌نامه‌ای را دستکاری نمی‌کنند، اما احساسات و روحیاتی که نگهبانان شاکله رویدادهایند تحریف می‌کنند و رنگ و روی واقعیت را تغییر می‌دهند. کسانی که به رونویسی واقعیات دست می‌زنند، اما روح ماجرا را تحریف می‌کنند. او می‌خواهد در میان بربرها به سان یک بربر تنفس کند و در میان مردمان باستان چون یک انسان باستانی.
fatemeh

حجم

۱۶۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۶۵٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان