دانلود و خرید کتاب زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان اثر فاطمه نظری

کتاب زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان

معرفی کتاب زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان

کتاب زندگی‌نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان نوشتۀ فاطمه نظری در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

درباره کتاب زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان

کتاب زندگی‌نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان بخشی از طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی است و در دسته‌بندی کتاب‌های خاطره و زندگی‌نامه قرار دارد. خاطرات شخصی، یکی از منابع مورد استفاده در تدوین تاریخ هستند. امیرعبدالله کرباسچیان از اعضای فدائیان اسلام بود. خاطرات او، ارتباط با گروه فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی و نیز وقایع مربوط به سیر ملی شدن صنعت نفت ایران را در بر می‌گیرند. آنچه از این خاطرات مربوط به تاریخ ایران است شامل یک دهۀ تاریخی از سقوط رضا شاه در شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌شود. خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان روایتی از نخستین واکنش‌های جریان مذهبی علیه تبلیغات ضددینی کسروی و هوادارانش تا رشد نیروهای مذهبی در برابر محمدرضا شاه است که با تلاش‌های آیت‌الله کاشانی و گروه فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی به وقوع پیوست.

کتاب زندگی‌نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول به زندگی‌نامۀ کرباسچیان اختصاص دارد و به‌طور اجمالی به برهه‌های مختلف زندگی وی از جمله تولد و کودکی، ارتباط با فدائیان اسلام، فعالیت در عرصۀ مطبوعات، وقایع منتهی به دستگیری وی در ۱۳۳۰، جدایی کرباسچیان از فدائیان و ... می‌پردازد.

بخش دوم مربوط به خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان است و شامل ۱۰ فصل می‌شود. فصل اول به تولد، تحصیلات و ازدواج وی اختصاص دارد؛ فصل دوم وقایع مربوط به سقوط رضا شاه در شهریور ۱۳۲۰ را بازگو می‌کند؛ در فصل سوم، کرباسچیان به ذکر خاطرات خود دربارۀ احمد کسروی و نحوۀ ترور وی به دست فدائیان می‌پردازد؛ فصل چهارم دربارۀ نحوۀ آشنایی کرباسچیان با نواب صوفی و عضویت در گروه فدائیان اسلام است؛ فصل پنجم نحوۀ آشنایی وی با آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی روایت می‌کند. در همین فصل خاطراتی دربارۀ اعزام فدائیان به سرزمین فلسطین برای کمک به فلسطینی‌ها روایت می‌شود؛ فصل ششم دربارۀ فعالیت‌های کرباسچیان در عرصۀ مطبوعات است. این حضور در عرصۀ مطبوعات که در واقع در حکم حضور در متن وقایع آن دوره بود، اطلاعاتی در رابطه با تحولات دهۀ ۱۳۳۰ و نهضت ملی شدن صنعت نفت در اختیار خواننده می‌گذارد؛ فصل هفتم راجع به اتحاد فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی علیه دولت هژیر است؛ فصل هشتم، خاطرات کرباسچیان در رابطه با واقعۀ ترور محمدرضا شاه در نیمۀ بهمن ۱۳۲۷ و دستگیری فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی پس از این حادثه را روایت می‌کند؛ فصل نهم به قضایای مربوط به ملی کردن صنعت نفت ایران اختصاص دارد و کرباسچیان خاطرات خود در این باره را روایت می‌کند؛ در فصل دهم و پایانی، امیرعبدالله کرباسچیان به اختلافات خود با فدائیان اشاره و خاطرۀ جدایی‌اش از این گروه را روایت می‌کند. در بخش ضمیمۀ این کتاب، اسناد و تصاویری منتشرنشده نیز آمده است.

خواندن  کتاب زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران تاریخ معاصر ایران، به‌ویژه تاریخ نهضت اسلامی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب زندگی نامه و خاطرات امیرعبدالله کرباسچیان

«در سال ۱۳۲۵ اولین شماره روزنامه‌ای به نام «خدنگ» را منتشر کردم. آن موقع من ۲۲ سال داشتم و قانوناً نمی‌توانستم روزنامه‌ای داشته باشم. اولین‌ روزنامه‌ای‌ که‌ منتشر کردم‌ همین‌ خدنگ‌ بود که‌ از آبان سال‌ ۱۳۲۶ شروع‌ شد تا به‌ حکومت‌ هژیر رسیدیم. آن‌ نشریه‌ را به طور هفتگی‌ منتشر کردیم‌ که‌ اتفاقاً مرحوم‌ آقای‌ نواب‌ هم‌ در آن‌ خدنگ‌ مقالاتی‌ دارند. من تا سال ۱۳۲۶ که اولین‌ روزنامه‌‌ را منتشر کردم،‌ فعالیتم در خدنگ‌ بود ‌و جنبه جمعیتی‌ و تشکیلاتی‌ داشت. روزنامه‌ی خوبی هم شد و از تیترهایی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم مربوط به مسئله‌ی «حجاب» بود که تمام صفحه‌ی اول را تیتر زدم «حجاب از ضروریات دین مقدس اسلام است». این مقاله‌ی «حجاب» در روزنامه‌ی «خدنگ» زمانی چاپ شد که مرحوم نواب از مشهد برگشته بود و فدائیان اسلام، درهای مسجد شاه (امام) را از سه طرف به روی زن‌‌های بی‌حجاب بستند. کسبه‌ی بازار هم اعلامیه زدند که به زنان بی‌حجاب جنس فروخته نمی‌شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

حجم

۲۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

قیمت:
۷۹,۰۰۰
تومان