دانلود و خرید کتاب جامع التمثیل محمدعلی حبله رودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامع التمثیل اثر محمدعلی حبله رودی

کتاب جامع التمثیل

ویراستار:حسن ذوالفقاری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جامع التمثیل

کتاب جامع‌التمثیل نوشتۀ محمدعلی حبله‌رودی با تصحیح حسن ذوالفقاری در انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده است.

درباره کتاب جامع التمثیل

کتاب جامع‌التمثیل را محمدعلی حبله‌رودی در ۱۰۵۴ در حیدرآباد دکن نوشته است. حبله‌رودی یکی از اديبان و نويسندگان روزگار صفوی بود که مانند بسیاری از ایرانیان آن دوره رهسپار هند شد و در آنجا ۲ کتاب خود یعنی مجمع‌الامثال و کتاب حاضر را نوشت. جامع‌التمثیل یکی از کتاب‌های معروف دربارۀ امثال ایرانی است که قرن‌ها جزو کتاب‌های اخلاقی و پندآمیز پرخواننده به حساب می‌آمد. این کتاب حاوی حكاياتی است که به‌ويژه به‌صورت امثال درآمده بودند. جامع‌التمثیل حاوی مقدمه و ۲۸ باب است که به ترتيب حروف الفبا مرتب شده‌اند و در پايان بخشی با عنوان ملحقات، شامل حكايات گوناگون اضافه شده است. سبک كتاب مانند سخن واعظان و اهل منبر است و مؤلف هر جا كه فرصتی پيش آمده خواننده را نصيحت كرده است. کتاب نثری ساده دارد و استفاده از امثال فارسی و عربی در آغاز يا ميان حكايت‌ها و نیز استفادۀ فراوان از آيات و احاديث از ویژگی‌های آن است.

پاره‌ای از حکایت‌هایی که در باب‌ها گنجانده شده است، در واقع حکایات امثال هستند و شرح می‌دهند که چگونه و بر اساس چه ماجرایی برخی از مثل‌ها شهرت یافته‌اند. حبله‌رودی همچنین اشعار برگزیدۀ فارسی خصوصاً اشعار سنائی، فردوسی، نظامی، سعدی، سلمان، خواجوی کرمانی،حافظ شیرازی و دیگر شاعران را گلچین کرده و در این کتاب گنجانده است. نویسنده گاه در یک باب، یکی از فضیلت‌های اخلاقی را که با حرف آن باب آغاز می‌شود، در نظر گرفته و حکایت‌هایی را در تأیید آن فضیلت ذکر کرده است؛ مثلاً، حکایت‌های «باب سوم در حرف تا» دربارۀ تقوا و توکل است با این حال، بعضی از حکایت‌های هر باب نیز به حرفی که مختص آن باب است، ربطی ندارد.

دربارۀ اهمیت کتاب جامع‌التمثیل باید گفت که این کتاب نخستین و کهن‌ترین فرهنگ جامع امثال فارسی به شمار می‌رود و از نظر ادبی و ارزش‌های زبانی و لغوی به‌عنوان بخشی از میراث نثر فارسی در دوره‌ای تاریخی و خارج از حدود ایران درخور توجه است.

خواندن کتاب جامع التمثیل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران پژوهش‌های ادبی و علاقه‌مندان به امثال ایرانی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹۴ صفحه

حجم

۵٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹۴ صفحه

قیمت:
۳۵۰,۵۰۰
تومان