دانلود و خرید کتاب افراط گرایی جی. ام. برگر ترجمه وحید قهرمان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب افراط گرایی اثر جی. ام. برگر

کتاب افراط گرایی

نویسنده:جی. ام. برگر
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب افراط گرایی

کتاب افراط گرایی نوشتهٔ جی. ام. برگر و ترجمهٔ وحید قهرمان است و انتشارات مازیار آن را منتشر کرده است. این کتاب عناصر مشترک جنبش‌های افراط گرایانه را بررسی می‌کند.

درباره کتاب افراط گرایی

افراط ‌گرایی چیست؟ ایدئولوژی‌های افراط گرایانه چگونه شکل می‌گیرند؟ چرا افراط گرایی می‌تواند به سوی خشونت کشیده شود؟ بالا آمدن موج جنبش‌های افراط گرایانه، ثبات جوامع اجتماعی سراسر دنیا را تهدید می‌کند و در عین حال تعریف لغت‌نامه‌ای آن فقط می‌گوید که افراط گرایی عبارت است از «صفت یا حالت افراطی بودن.» 

در کتاب افراط گرایی، جی ام برگر ما را با تفاوت‌های ظریف میان جنبش‌های افراط گرایانه آشنا می‌کند، توضیح می‌دهد که افراط گرایی چیست، و چرا افراط گرایی می‌تواند به خشونت بگراید. برگر نشان می‌دهد که محتوای ایدئولوژیکی جنبش‌های افراط گرایانه فرق زیادی با هم دارند؛ لیکن با عناصر ساختاری مشترک. 

برگر که در جنبش‌های افراط گرایانه و تروریسم تخصص دارد، توضیح می‌دهد که افراط گرایی ناشی از تصور «ما در برابر آن‌ها» است که بر اثر اعتقاد راسخ به این که موفقیت «ما» از اعمال خشونت به «آن‌ها» جدایی‌ناپذیر است، تشدید می‌شود. از آنجا که افراط گرایی مدام بر طبل خشونت می‌کوبد، با کدورت عادی، تنفر ساده و نژادپرستی، فرق دارد. استدلال‌های برگر بر اساس مطالعات میدانی و مثال‌هایی است که از اقصا نقاط دنیا و از تاریخ می‌زند، از نابودی کارتاژ به دست رومی‌ها که از آن به عنوان «نسل‌کشی اول» یاد می‌شود، گرفته تا جهادگرایی شهودی القاعده، «راست‌گرایی افراطی» تازه در آمریکا، و... . او تحول جنبش‌های هویتی و افراط گرایی فردی و گروهی را توصیف می‌کند. برگر می‌گوید که اگر ما علل به وجود آمدن افراط گرایی را بدانیم و عناصر مشترک جنبش‌های افراط گرایانه را بشناسیم، در مواجهه با آن مؤثرتر عمل خواهیم کرد.

فصل‌های کتاب افراط گرایی از این قرار است:

۱: اسطوره دلندا

۲: افراط‌گرایی چیست؟

۳: گروه‌های خودی و غیرخودی

۴: بحران‌ها و راه‌حل‌ها

۵: رادیکالیزه شدن

۶: آینده افراط‌گرایی

خواندن کتاب افراط گرایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر می‌خواهید بدانید افراط گرایی از کجا ریشه می‌گیرد و چگونه وسعت می‌یابد این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب افراط گرایی

«در نظرسنجی دیوان عالی آمریکا به سال ۱۹۶۴ که سعی در تعریف پورنوگرافی برای اهداف قانونی داشت، قاضی پاتر استوارت ماهیت مبهم این مفهوم را در شش کلمه مشهور خلاصه کرد. او نوشت، او نمی‌تواند تعریف عملی‌ای را ارائه دهد، اما «وقتی آن را ببینم، می‌دانم چیست.»

بیش از پنجاه سال بعد، می‌بینیم که این آزمون برای یکی از مهم‌ترین مشکلات جهان اعمال می‌شود، افزایش دامنه جنبش‌های افراطی که باعث بی‌ثباتی جوامع مدنی در سراسر جهان شده است. تقریباً همه اذعان به خطرناک بودن این تهدید دارند، اما افراط‌گرایی هنوز اغلب طبق معیار استوارت طبقه‌بندی می‌شود: وقتی آن را می‌بینیم آن را می‌شناسیم. و مانند پورنوگرافی، همه ما درباره آنچه افراط‌گرایی چیست توافق نداریم.

تعریف آن در فرهنگ لغت دُوری است: افراط‌گرایی «کیفیت یا حالت افراطی بودن» یا «حمایت از اقدامات یا دیدگاه‌های افراطی» است. در محافل علمی و جوامع سیاسی، تعاریف گسترده‌ای ارائه شده است. برخی ساده‌لوحانه، و برخی به‌طور ناهنجاری بغرنج هستند. بسیاری از آن‌ها اختصاص به نوعی جنبش خاص، مانند تروریسم جهادی دارند. برخی مبتنی به استفاده از خشونت تلقی می‌شوند. اغلب دانشمندان افراط‌گرایی را نسبت به «مرکزیت» یا «هنجارها»ی معیار در هر جامعه‌ای تعریف می‌کنند. در سیاست، افراط‌گرایی نوعی توهین محسوب می‌شود - راهی برای توصیف و محکوم کردن آنچه باور «دیگران» است.

نقایص این تعاریف آشکار است. تعریف دُوری («افراطیون افراطی هستند») بی‌معنی است و از آنجا که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرد بسیار آسیب‌پذیر است زیرا می‌تواند برای هر کسی که شما با نظرات او مخالف هستید اعمال شود. تعریفی که بُعد مذهبی دارد، جنبش‌های سکولار را نیز حذف می‌کند و بالعکس. تعریفی که مبتنی بر خشونت است، دنیایی براساس جنبش‌های «ما می‌دانیم وقتی آن‌ها را می‌بینیم» را نفی می‌کند، مانند برخی از جدائی‌خواهان نژادی، جناح راست، و حداقل برخی از شاخه‌های اخوان‌المسلمین. تعریف مبتنی بر هنجارها یا «مرکزیت» یک جامعه به ویژه خطرناک است زیرا رژیم‌های افراطی و موفق و مهم تاریخی، مانند برده‌داری نژادی نهادینه شده در آمریکا و آلمان نازی را حذف می‌کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۸۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۷ صفحه

حجم

۱۸۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۷ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان