دانلود و خرید کتاب چرا باد می وزد؟ ماتیس لوری ترجمه بهرام معلمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چرا باد می وزد؟ اثر ماتیس لوری

کتاب چرا باد می وزد؟

نویسنده:ماتیس لوری
امتیاز:
۱.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چرا باد می وزد؟

کتاب چرا باد می وزد؟ نوشتهٔ ماتیس لوری با ترجمهٔ بهرام معلمی در انتشارات مازیار به چاپ رسیده است.

درباره کتاب چرا باد می وزد؟

کتاب چرا باد می وزد؟ به بررسی دلایل و عوامل مؤثر بر پدیده‌های آب و هوایی و به‌ویژه باد می‌پردازد. این کتاب در دسته‌بندی‌های گوناگونی از جمله فیزیک و زیست‌شناسی، محیط زیست، علوم مهندسی و... قرار دارد و به موضوعاتی چون تاریخچهٔ آب و هوا و گرم‌شدن کرهٔ زمین می‌پردازد​​​​​​. ویژگی این کتاب، علاوه‌بر توضیح و تشریح مباحث هواشناسی این است که بزرگ‌ترین معضل امروز بشر، یعنی تخریب محیط زیست و در رأس آن گرمایش جهانی را نشانه رفته است. کتاب چرا باد می وزد؟ بیشتر در قالب ماجراهای تاریخی روایت شده است.

کتاب چرا باد می وزد؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب می‌تواند برای علاقه‌مندان به علوم زمین و محیط زیست جالب و آموزنده باشد.

بخشی از کتاب چرا باد می وزد؟

«وقتی دما بالا باشد، این مولکول‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند، که به ایجاد فشار بیشتری نسبت به سرد بودن هوا می‌انجامد که در مورد اخیر مولکول‌ها به آهستگی حرکت می‌کنند. در نزدیکی فضا، که در آن‌جا تعداد مولکول‌ها کم‌تر است، فشار نسبت به میزان آن در سطح زمین کم است؛ در سطح زمین تعداد مولکول‌ها در حجمی معین بیشتر است.

در سطح زمین پدیدهٔ دیگری در افزایش فشار سهیم است: نیروی گرانش مولکول‌های هوا را تحت وزن تمامی هوای واقع در بالا به یکدیگر فشار می‌دهد و آن‌ها را می‌چلاند. هر کسی با هواپیما پرواز کرده و یا با آسانسوری پرشتاب (سریع) بالا رفته باشد پیامدهای این تغییر فشار به تناسب ارتفاع را حس کرده است. به هنگام بالا رفتن، با کاهش فشار هوا، پردهٔ گوش به بیرون مکیده می‌شود تا این که هوا از طریق شیپور استاش در پیرامون آن به جریان در می‌آید تا تعادل و توازن فشار هوا بر هر دو سوی پردهٔ گوش را به حالت اول باز گرداند. در هنگام سقوط و کم کردن ارتفاعجریان برعکس پیش می‌آید و فشار بر طرف مقابل پردهٔ گوش وارد می‌آید.

تغییرات فشار هوا در مفصل‌ها و سینوس‌ها، نیز در گوش‌های‌مان احساس می‌شود، و باعث می‌شود که بعضی‌ها بگویند که می‌توانند نزدیک شدن توفان را (با نتیجه‌گیری از افت فشار) «احساس کنند».

در هر لحظهٔ معین، نواحی مختلف سطح کرهٔ زمین دارای اختلاف دما و فشار هستند. نواحی پرفشار گرایش دارند که هوا را به سوی نواحی کم‌فشار برانند، که سبب وزش باد می‌شود، در حالی که اثر کوریولیس جهت حرکت باد در پیرامون این نواحی پر و کم‌فشار را تعیین می‌کند. مثلاً، در نیمکرهٔ شمالی گردش هوا حول ناحیهٔ پرفشار ساعتگرد (در جهت حرکت عقربه‌های ساعت) و حول ناحیهٔ کم‌فشار پادساعتگرد (در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت) است (شکل ۱.۵). بویس بالوت هلندی در سال ۱۸۵۷ رابطهٔ بین جهت باد و توزیع فشار را تعیین کرد که گاهی آن را قانونتوفان‌ها می‌گویند. به بیان ساده، در نیمکرهٔ شمالی، اگر پشت به بادبایستید (یعنی باد به پشت شما بوزد) فشار کم‌تر در سمت چپ شماست، در حالی که در نیمکرهٔ جنوبی در سمت راست‌تان واقع خواهد بود. تصویری سه بعدی از گردش هوا در نیمکرهٔ شمالی حرکت مارپیچ پایین روندهٔ ساعتگرد هوا در پیرامون ناحیه‌ای پرفشار و حرکت بالا روندهٔ پادساعتگرد هوا پیرامون ناحیه‌ای کم‌فشار را آشکار می‌کند.»

نظرات کاربران

sinsad
۱۴۰۳/۰۲/۰۳

یکنفر در بالادست میدهد باد به در یکنفس سربه سر میدهد باد کمر بدعجیب بوی غریبی دارد سرعت دلفریبی دارد ای اهل طبیعت نظری نیک کنید از بوی بدش دماغ باریک کنید

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۲۳,۰۰۰
تومان