دانلود و خرید کتاب نوین بردگان باستانی فاطمه افشاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نوین بردگان باستانی اثر فاطمه افشاری

کتاب نوین بردگان باستانی

انتشارات:نشر گنجور
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نوین بردگان باستانی

کتاب نوین بردگان باستانی نوشتهٔ فاطمه افشاری است. نشر گنجور این کتاب را منتشر کرده است. هدف این اثر، پرکردن شکاف بین اندیشه و باستان‌شناسی است.

درباره کتاب نوین بردگان باستانی

کتاب نوین بردگان باستانی که ۹ فصل دارد، با هدف تغییردادن شما نوشته شده است. نویسنده توضیح داده است که ما باید این کتاب را بخوانیم زیرا در آن قدرتی تغییردهنده نهفته است. با مطالعهٔ این کتاب، فرصتی برای گسترش دیدگاه‌های خود و فراتررفتن از محدودیت‌های پیش‌اندیشه‌هایمان پیش روی ما قرار می‌گیرد. هدف این کتاب از طریق یک رویکرد میان‌رشته‌ای، پرکردن شکاف بین اندیشه و باستان‌شناسی، برجسته‌کردن اهمیت تحقیق فلسفی در شکل‌دادن به روش‌شناسی‌ها و تفاسیر باستان‌شناسی ما است. «مقدمه‌ای بر برده‌داری ذهنی» و «عصر مدرن و استعمارزدایی از باستان‌شناسی» و «برده‌داری فکری در باستان‌شناسی استعماری» و «رنسانس و تولد باستان‌شناسی» عنوان برخی از فصل‌های کتاب حاضر به قلم فاطمه افشاری است.

خواندن کتاب نوین بردگان باستانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران پیوند اندیشه و باستان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نوین بردگان باستانی

«تفسیر یافته‌های باستان شناسی ذاتاً تحت تأثیر ایدئولوژی های سیاسی باستان شناسان و جوامعی است که در آن فعالیت می کنند. ایدئولوژی‌های سیاسی می‌توانند پرسش‌های تحقیق، روش‌های به کار گرفته شده، و روایت‌های ساخته شده پیرامون اکتشافات باستان‌شناسی را شکل دهند.

در برخی موارد، ایدئولوژی‌های سیاسی ممکن است منجر به تفسیر گزینشی شواهد باستان شناسی برای حمایت از یک هویت ملی یا قومی خاص شود. این پدیده که به «ناسیونالیسم باستان‌شناختی» معروف است در مناطق مختلفی دیده می‌شود که یافته‌های باستان‌شناسی برای مشروعیت بخشیدن به ادعاهای سرزمینی یا ایجاد اولویت تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین تأثیرات سیاسی می‌تواند تفسیر شواهد باستان شناسی را مخدوش کند و مانع درک عینی گذشته شود.

علاوه بر این، ایدئولوژی‌های سیاسی نیز می‌توانند بر حفظ و ارائه مکان‌های باستانی تأثیر بگذارند. دولت‌ها ممکن است مکان‌های خاصی را براساس اهمیت تاریخی یا فرهنگی آن‌ها اولویت‌بندی کنند، در حالی که از سایر مکان‌ها که ممکن است روایت‌های غالب یا برنامه‌های سیاسی را به چالش بکشند، غفلت کنند. این حفاظت انتخابی می‌تواند منجر به درک نادرست گذشته و تداوم ستیهندگی‌ها در سوابق باستان‌شناسی شود.»

*

«رویکردهای بین رشته‌ای در باستان شناسی همکاری با متخصصان حوزه‌های مختلف مانند انسان شناسی، تاریخ، زمین شناسی و زیست شناسی را تشویق می‌کند. با درگیر شدن با متخصصان با پیشینه‌های مختلف، باستان شناسان در معرض دیدگاه‌ها، دانش و روش‌های جدیدی قرار می‌گیرند که می‌تواند تحقیقات آنها را غنی کند. به عنوان مثال، یک باستان شناس که در یک سایت کار می‌کند ممکن است با یک زمین شناس برای تجزیه و تحلیل بافت زمین شناسی همکاری کند و بینش‌هایی را در مورد شکل گیری و حفظ آثار ارائه دهد. این همکاری می‌تواند تفاسیر جدیدی را آشکار کند و عقاید از پیش تعیین شده را به چالش بکشد و آزاد اندیشی و خلاقیت را پرورش دهد.

علاوه بر این، همکاری بین رشته‌ای به باستان شناسان اجازه می دهد تا از تخصص متخصصانی بهره ببرند که دانشی فراتر از مرزهای سنتی باستان شناسی دارند. برای مثال، مشارکت مورخان می‌تواند بینش‌هایی را در مورد زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مکان‌های باستان‌شناسی ارائه دهد و تفسیر آثار و اهمیت آنها را افزایش دهد. این رویکرد مشارکتی نه تنها افق های تحقیقات باستان شناسی را گسترش می دهد، بلکه تفکر انتقادی و ذهن باز را تشویق می کند.»

نظرات کاربران

فاطمه افشاری
۱۴۰۲/۱۰/۲۷

امید است در مسیر درست اندیشیدن تلنگری باشد سازنده... 🍀

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۱۲۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان