دانلود و خرید کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان) گروه تاریخ ایران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان) اثر گروه تاریخ ایران

کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان)

معرفی کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان)

کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان) نوشتهٔ گروه تاریخ ایران است. موسسه فرهنگی هنری قوی سفید کودکان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان)

در جلد اول از این کتاب، با عنوان «فراز و نشیب تاریخ ایران: از حملهٔ اعراب تا انقراض مغولان» گفته شده است که در اواخر دورۀ تیموریان، ازبکان که از بازماندگان مغولان بودند به عمر تیموریان که محدود به شرق ایران شده بود، پایان دادند و هم‌زمان با این رویدادها در غرب ایران نیز صفویان حکومت‌های ترکمانی آق‌قویونلو و قراقویونلو را از صحنۀ قدرت بیرون راندند و تبریز را به تصرف خود درآوردند. به قدرت‌رسیدن صفویان مقدماتی طولانی و پیوندی دردناک با فاجعۀ حملۀ مغولان و آنچه بر سر این آب و خاک آمده بود، داشت. شما در فصل اول از این کتاب به‌اختصار با روند پیدایش و قدرت‌گرفتن صفویان که از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی ایران به ‌شمار می‌آید و پس از ۹۰۰ سال از نابودی پادشاهی ساسانی یک حکومت متمرکز ایرانی دوباره بر سراسر ایران روزگار ساسانی فرمانروایی کرد، آشنا شده‌اید.

کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان) به ادامهٔ این ماجراها پرداخته است. در اواخر دوران حکومت صفوی، افغان‌های ساکن قندهار دست به شورش و حمله علیه حکومت مرکزی زدند. ریشۀ این شورش به یکی از اشتباهات پادشاه صفوی در انتصاب یک حاکم بدسیرت برای قندهار برمی‌گشت که سرانجام باعث انقراض خاندان صفوی و آغاز دوران حکومت چندسالۀ افغان‌ها بر ایران که به دوران هوتکیان شناخته می‌شود، شد. در فصلی از کتاب حاضر با این دوران کوتاه از تاریخ ایران آشنا می‌شوید.

پس از افول و کم‌فروغ‌شدن صفویان و حملهٔ افغان‌ها، انحطاط سلسلهٔ صفوی و تزلزلی که در ارکان قدرت ۲۵۰سالۀ آن پدید آمده بود، موجب بروز فتنه‌های بسیاری در ایران شد. حاکمیت افغان‌ها بر ایران و آشوب‌ها و نابسامانی‌های ناشی از آن، شورش‌ها و طغیان‌های محلی، عدم‌لیاقت بازماندگان صفوی و هجوم دشمنان مرزی، اوضاع بسیار خطرناکی را در جامعۀ ایران آن زمان پدید آورد. در چنین شرایطی ظهور «نادر» که شبان‌زاده‌ای خوش‌اقبال بود، باعث تحولات بزرگی در ایران شد و ایران بار دیگر برای مدت کوتاهی عظمت ازدست‌رفتۀ خود را با بنیان‌گذاری دوران افشاریان بازیافت. شما در فصل سوم از این کتاب با این دوران پرغرور از تاریخ ایران آشنا می‌شوید.

عظمتی که نادرشاه به این آب و خاک برگرداند، با قتل نابه‌هنگام و غافلگیرانۀ او به‌شدت مخدوش شد. در آن زمان هر کس قدرتی در خود سراغ داشت، در گوشه‌ای از کشور اعلام حکومتی مستقل کرد و عملاً دولت مرکزی قدرتمندی دیگر وجود نداشت و هر چند کسانی که خواستار ادامۀ حکومت افشاریان بودند، برادرزادۀ نادرشاه را به سلطنت برگزیدند، در صحنۀ پرآشوبِ قدرتْ رقیبان دیگری نیز وجود داشت و در این میان طایفۀ زند نیز با قدرت‌گرفتن جوانی بی‌نام‌ونشان که سال‌ها در رکاب نادرشاه جنگ کرده بود و بعدها به «کریم‌خان» شهرت یافت، مدعی جدیدی برای حکومت شد. شما در فصل چهارم از این کتاب با روند طولانی و پرحادثۀ به قدرت‌رسیدن زندیان در ایران آشنا می‌شوید.

با مرگ کریم‌خان زند، آتش انتقام قاجاریان شعله‌ور شد. آقامحمدخان قاجار با کینه‌کشی سخت از افشاریان و زندیان که به‌ترتیب در قتل پدربزرگ و پدرش نقش داشتند، بازماندگان آنان را برانداخت و سرانجام به تاج سلطنت ایران که چند نسل از قاجاریان در پی آن بودند، دست یافت. شما در فصل پنجم از این کتاب با آمدن و رفتن قاجاریان به‌طور خلاصه آشنا می‌شوید. تاریخ تنها به چگونگی آمدن و رفتن حکومت‌ها و پادشاهان نمی‌پردازد؛ بلکه علاوه بر آن به اوضاع اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، علمی، و هنری هر دوران نیز توجه دارد که لازمۀ آن آگاهی از تاریخ سیاسی و نظامی و همین آمدن و رفتن حکومت‌ها است.

شنیدن کتاب فراز و نشیب تاریخ ایران (جلد دوم؛ از ظهور صفویان تا انقراض قاجاریان) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب را به دوستداران تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنیم.

یار مهربان
معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو گفت‌وگو)
ترجمه ابواب حقوقی شرایع الاسلام
ابوالقاسم نجم الدین جعفربن حسن (محقق حلی)
وقتی از «دیدن» حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟
جین تریسی
بهداشت فردی و عمومی تا ارتقاء سلامت
کبری نوری
آموزش شگفت‌انگیز؛ فیزیک ۳ پایه دوازدهم
فرید شهریاری
سبحه صد دانه
امیرمهدی حکیمی
در جست و جوی الگوی ایرانی توسعه
شهریار شفقی
چیستی و ماهیت حقوقی بیمه طلاق
عرفان بیگرضایی
فهرست نسخه های خطی فارسی پاکستان؛ جلد سوم
عارف نوشاهی
دروغ‌های دوست‌داشتنی من
غزاله طوسی
آسودگی
محبوبه حاجیان نژاد
نیمه دیگر از ضرب المثل های مصرعی در ادب فارسی (جلد دوم)
سیدمحمد نحوی
تحلیل سیاسی بیوتروریسم و بررسی نیاز به تدوین سند بین المللی
قاسم رنجبر
به خواب می‌روم
سارا عشاقی
کارآفرینی با طعم عشق
سعیده دلال علی‌پور
ماجراجو در‌ اردبیل
موسی زمان‌زاده‌دربان
به آدم بهتری تبدیل شوید
ایواندر تایسون
مجموعه سوالات قلب و عروق برانوالد ۲۰۱۹؛ جلد ۲۲
دپارتمان قلب و عروق گزینه پارسیان طب
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۷۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

حجم

۸۷۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان