دانلود کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند با صدای مسعود حکمت پور + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند اثر گروه تاریخ ایران

دانلود و خرید کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند

معرفی کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند

کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند از گروه تاریخ ایران و با صدای مسعود حکمت پور است و موسسه فرهنگی هنری قوی سفید کودکان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند

کتاب حکایت هایی از زندگی کریم ­خان زند مشتمل بر ۳۸ داستان از جنبه‌­های گوناگون زندگی کریم­خان بنیانگذار سلسلۀ پادشاهی زند در ایران است و شما را با حکایت­‌هایش به دوران جوانی و پیری او و روزگار جنگ­‌ها و نبردهایش در پهنۀ ایران و صلح و آرامش فراگیری که در پی داشت آشنا می‌­کند. این حکایت‌­ها رفتار او با بستگان و نزدیکانش را نشان می­‌دهد و برخوردهای وی با رعایا و بیگانگان را به تصویر می‌­کشد و شما را با شخصیت بسیار استثنایی این شهریار ایران آشنا می‌کند. 

در کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند همۀ تلاش بر این بوده است که با استفاده از فنون گویندگی شنوندۀ علاقه‌مند مجذوب گردد و به این منظور علاوه براستفاده از داستان­‌های کوتاه در ابتدا و انتها و نیز در میانۀ هر داستان برای عوض کردن حال و هوای شنونده از موزیک‌­های زیبا و متناسب با داستان استفاده شده است.

در ضمن با توجه به اینکه خاندان زند از میان طایفۀ ایرانی و غیور لُر برمی‌­خیزد از موزیک­‌های زیبای لری بهره‌­گیری شده است.

کریم­خان زند از معدود پادشاهانی است که در تاریخ ایران نام نیکی از خود به جای گذاشته است. اغلب حاکمان و زمامداران تاریخ ایران افراد خونریز و بی‌رحمی بوده‌اند که به محض رسیدن به حکومت قتل عام و کشتار را از اطرافیان خود آغاز می‌کردند و مردم عادی را هم بی‌­نصیب نمی‌­گذاشتند. علت اصلی برجای ماندن چهره‌­ای نیک از خان زند این است که در تاریخ ایران پس از سقوط آل بویه، او نخستین حاکم برخاسته از خاک پاک ایران بود که بر سراسر این خاک حکومت ‌کرد چرا که در دوران های بین سقوط آل بویه تا ظهور کریم­خان ، حاکمان یا از اقوام بیگانۀ ترک بودند یا از اقوام وحشی مغول و بدون شک تبار ایرانی کریم­خان در نشان دادن چهره‌­ای مثبت از او تاثیر بسزایی داشته است و بیشتر این حُسن شهرت به ظلم و ستم کمتری که وی در مقایسه با پیشینیان و پسینیان­ش در حق مردم روا داشته است برمی­‌گردد.

کریم­خان از طایفۀ زند بود و این طایفه ایرانیانی بودند که در میانۀ زاگرس و دشت‌های همدان از طریق دامداری می‌زیستند و آنان را اغلب به عنوان مردمانی لُر می­‌شناسند، با این حال برخی به دلیل عدم شناخت این طایفه آنان را از مردمان لَک می‌دانند ولی به هر صورت خوانین زند و از جمله کریم­خان خود را لُر معرفی می‌کردند.

کریم­خان از نظر جسمانی مردی قوی­‌هیکل و خوش‌­بُنیه با ریش و سبیلی انبوه و از نظر روحی فردی توانا و قدرتمند بود اما با این حال به هنگام سخن گفتن با ملایمت و فروتنی عمل می­‌کرد. آن چه باعث رونق و شکوه سلطنت کریم­خان شد همبستگی و توجه وی نسبت به افراد زیردستش بود. او سپاهیان و رعیت را مانند اولاد خود دوست می‌داشت و همۀ اهل ایران را خانوادهٔ خود می­‌دانست. نیازهایشان را می‌شناخت و نسبت به همۀ طبقات مردم احساس گذشت، چشم‌­پوشی و مهربانی داشت. این رفتار و نیز دوری وی از سختگیری و به ویژه پاک بودنش از خود بزرگ‌­بینی و استبداد او را از دیگران جدا می‌ساخت.

خان زند فردی عاقل و فرزانه بود و به افسانه‌­ها گوش نمی‌داد و اغلب کارهای وی حکمتی در آن نهفته بود. او مانند دیگر خوانین زند بی‌باک و استوار و با استقامت و نیرومند بود و همواره در صف مقدّم سپاهیانش می‌جنگید. کریم­خان مرد مُتظاهر و ریاکاری نبود و هرگز نکوشید تا با تظاهر به دینداری، بر میزان محبوبیت خود در بین مردم بیفزاید.

با وجود همۀ صفات مردم­‌پسندی که گفته شد زندگی کریم­خان نشان می‌دهد که جنایات بسیاری نیز از وی سر زده است و او از سنگدلی و بی‌رحمی نیز بهره‌ای کافی داشته و در وقت ضرورت خشونت‌ و تندخویی را هم به کار می‌­بسته است.

باری پادشاهی با این خصوصیات در طول عمر حدوداً هشتاد سالۀ خود با رویدادهای کوچک و بزرگ زیادی روبه‌رو شد که برخی از این رویدادها مورد توجه دوست و دشمن قرار گرفت و دستمایۀ حکایت‌­هایی جالب و شنیدنی شد که به شناخت شخصیت و چهرۀ خان زند کمک می‌­کند، چهره‌­ای که ویلیام فرانکلین سَیّاح انگلیسی که از طرف حکومت انگلیسی هند مأمور مطالعه در بارۀ اوضاع و احوال ایران بود و چند سال پس از مرگ خان زند به ایران آمد در سفرنامه‌­اش می‌نویسد: «اگر به پادشاهی بتوان لقب کبیر داد، آن پادشاه حتماً کریم­خان است» و سیزده سال پس از او هموطنش، سِر جان َملکُلم می‌نویسد: «هنوز هم ایرانیان از نام کریم­خان به نیکی یاد می­‌کنند».

با این حال هرچند ممکن است امروزه ایرانیان برای کریم­خان ، احترامی بیش از آن زمان قائل باشند، اما به یقین او را به مراتب کمتر از آن زمان می­‌شناسند و با شخصیت بسیار استثنایی‌اش آشنایی کمی دارند و نگارندۀ این کتاب امیدوار است که حکایت­‌های این کتاب چهرۀ بنیانگذار دوران زند را آنطور که بوده است معرفی نماید.

ضمناً شنوندگان و خوانندگان علاقه‌مند را برای آشنایی با دیگر شخصیت­های تاریخ ایران خصوصاً نادرشاه ­افشار، شاه‌­عباس ­صفوی، و آقامحمدخان قاجار به کتاب‌­های داستانی زیر که در موسسۀ فرهنگی هنری قوی سفید هم به صورت صوتی و هم به صورت متنی منتشر شده است ارجاع می‌­دهیم:

- کتاب «حکایت­ هایی از زندگی نادرشاه افشار» در یک جلد

- کتاب «حکایت­ هایی از زندگی شاه‌­عباس صفوی» در دو جلد

- کتاب «حکایت ­هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار» در یک جلد.

شنیدن کتاب صوتی حکایت هایی از زندگی کریم خان زند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب برای همۀ لایه­‌های جامعۀ ایرانی مفید است از نوجوانانی که تازه سر در میان جامعه بالا می­‌آورند تا پیران و سالخوردگانی که سری در میان سرها دارند و هر گروه یقیناً می‌­تواند برداشت­‌های کوچک و بزرگ خود را داشته باشد و آن را چراغ راه سازندگی زندگی و یا آبادانی میهن عزیز بنماید.

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۵ ساعت و ۳۴ دقیقه

حجم

۳۰۶٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۵ ساعت و ۳۴ دقیقه

حجم

۳۰۶٫۰ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان