دانلود و خرید کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار گروه تاریخ ایران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار اثر گروه تاریخ ایران

کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار

معرفی کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار

کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار نوشته‌شده توسط گروه تاریخ ایران است و موسسه فرهنگی هنری قوی سفید کودکان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار

کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار مشتمل بر ۲۸ داستان از جنبه‌های گوناگون زندگی آقامحمدخان بنیانگذار سلسلۀ پادشاهی قاجار در ایران است و از طریق حکایت‌‌هایش شما را با جنبه‌های شخصیتی وی که متاسفانه تنها با خشونت و خونریزی شناسانده شده است آشنا می‌کند. و از دوران نوجوانی و بلای اختگی که بر سرش آمد حکایت می‌کند و از سال‌های دور از ایل و طایفه که در شیراز گروگان زندیان بود و از تلخی‌ها و شیرینی‌های آن دوران می‌گوید. از قدرناشناسی وی در حق کریم‌خان زند و از هوش و ذکاوت کم‌نظیر وی و از تدبیر و حیله‌گری‌اش و از جنبه‌های متعدد دیگر شخصیت او پرده برمی‌دارد و از جمله به خشونت-ها و خونریزی‌های این پادشاه نیز می‌پردازد ولی شما در این کتاب از ناکرده‌های خان قاجار کوه عظیمی نمی‌بینید.

خواندن این کتاب برای همۀ لایه‌های جامعۀ ایرانی مفید است از نوجوانانی که تازه سر در میان جامعه بالا می‌آورند تا پیران و سالخوردگانی که سری در میان سرها دارند و هر گروه یقیناً می‌تواند برداشت‌های کوچک و بزرگ خود را داشته باشد و آن را چراغ راه سازندگی زندگی و یا آبادانی میهن عزیز بنماید.

آقامحمدخان قاجار که یکی از تاثیرگذارترین و البته خونریزترین‌ پادشاهان ایران شناخته می‌شود در محرم سال ۱۱۵۵ق در استرآباد یا گرگان امروزی در دوران پادشاهی نادرشاه متولد شد و بعدها از میان شعله‌های آتش جنگ‌های داخلی خاندان زند سر برآورد. خان قاجار صرف‌نظر از بی رحمی‌هایی که برای به دست آوردن قدرت انجام داد، یکی از مشهورترین پادشاهان ایران در سه قرن اخیر است که سلسلۀ جدیدی را بنیان نهاد و برای برگرداندن مرزهای کشور به دوران صفوی و ماندگار نمودن ایران به صورت کشوری در چارچوب تقریبی آن تلاش کرد. او توانست با خشونت و هراس‌افکنی و قتل و نابینا نمودن هزاران نفر آرامش و امنیت را برای کشوری که جنگ داخلی، قحطی و کاهش جمعیت آن را از پای درآورده بود به ارمغان بیاورد.

آقامحمدخان با توجه به خاستگاه ایلی که داشت و درس مهمی که از شکست‌های پیشینیان جویای تاج خود در به دست گرفتن قدرت و تداوم حکومت گرفته بود، اهمیت همکاری ایلی را درک کرد و جانشینی برای خود انتخاب نمود که حاصل آمیختن دو طایفۀ اشاقه‌باش و یوخاری‌باش از ایل قاجار بود و با این تدبیر انسجام درونی ایل را حفظ کرد.

آقامحمدخان که فردی کاردان و باکفایت و باتدبیر بود، نه تنها به سرعت تمام کشور را تصرف کرد و به پادشاهی رسید بلکه سرزمینی که پریشان و گرفتار ملوک الطوایف، راهزنان مسلح و گردنکشان بود، را امن کرد و جهانیان را از پیشرفت‌های نظامی خود خیره ساخت.

خان قاجار از چاپلوسی و تملق به دور بود و علاقه نداشت که مردم شهرها به استقبالش بیایند یا برایش فتح‌نامه‌های ستایش‌آمیز بنویسند. آقامحمدخان بسیار خسیس و مال‌اندوز بود. البته گرچه، به جمع‌آوری مال و ثروت علاقه داشت اما در بخشش به سربازان یا هزینه‌های مذهبی تنگ‌نظری به خرج نمی‌داد. با مردم عادی و سربازان بسیار بهتر از بزرگان و برجستگان رفتار می‌کرد و در طول عمر خود هرگز سخنی نگفت که به آن عمل نکند. پشتکار و جدیتی تمام داشت و در فرمانروایی بی‌همتا بود.

خان قاجار از طرفی زشت و بدسیما، ستمکار، طمعکار و حریص بود و شهوت ثروت، ریاست، قدرت و انتقام او را اسیر خود کرده بود و از طرف دیگر فریبکار، نیرنگ‌باز، حیله‌گر و مُزوِّر بود و اگر می‌توانست با فریب و نیرنگ کاری را به پیش ببرد به زور متوسل نمی شد. با همه قساوت، بی‌رحمی و خصوصیات اخلاقی ناپسندی که به آقامحمدخان نسبت می‌دهند، او اعتقادات مذهبی محکمی داشت و نماز و روزه و سایر فرایض دینی خود را تمام و کمال انجام می‌داد و نسبت به ائمۀ اطهار(ع) ارادت داشت.

باری پادشاهی با این خصوصیات در طول عمر ۶۳سالۀ خود با رویدادهای کوچک و بزرگ زیادی روبرو شد که برخی از این رویدادها مورد توجه دوست و دشمن قرار گرفت و دستمایۀ حکایت‌هایی جالب و شنیدنی شد که به شناخت شخصیت و چهرۀ خان قاجار کمک می‌کند و نگارنده این کتاب امیدوار است که این حکایت‌ها قرین به واقعیت باشد و از سیاه‌نمایی مغرضانۀ چهرۀ بنیانگذار دوران قاجار به دور باشد.

ضمناً خوانندگان علاقه‌مند را برای آشنایی با دیگر شخصیت‌های تاریخ ایران خصوصاً شاه‌عباس صفوی، نادرشاه‌افشار و کریم‌خان‌زند به کتاب‌های داستانی زیر که در موسسه فرهنگی هنری قوی سفید هم به صورت صوتی و هم به صورت متنی منتشر شده است ارجاع می‌دهیم:

کتاب حکایت‌هایی از زندگی نادرشاه افشار» در یک جلد

کتاب حکایت‌هایی از زندگی شاه‌عباس صفوی» در دو جلد

کتاب حکایت‌هایی از زندگی کریم‌خان زند» در یک جلد.

فهرست مطالب کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار از این قرار است:

پیش‌گفتار

مقدمه

حکایت اول: عقوبت بی‌حرمتی

حکایت دوم: اندیشۀ تاج و تخت

حکایت سوم: نهانخانۀ تقدیر

حکایت چهارم: پیش‌گویی تاریخی

حکایت پنجم: تدبیر برتر

حکایت ششم: پیـران ویسـه

حکایت هفتم: قلعۀ روس‌ها

حکایت هشتم: خویشی با چنگیز

حکایت نهم: انتقام مشتاقعلی شاه

حکایت دهم: ولیعهدی باباخان

حکایت یازدهم: تنبیه شاه‌کُشی

حکایت دوازدهم: پایبندی به قسم

حکایت سیزدهم: اخته‌خان، گوید و کند

حکایت چهاردهم: صندوق سربه‌مُهر

حکایت پانزدهم: تاوان شفاعت بیجا

حکایت شانزدهم: روغن‌فروش ستمکار

حکایت هفدهم: گستاخی بزرگ

حکایت هیجدهم: شوخی بد عقوبت

حکایت نوزدهم: غلام خیره‌چشم

حکایت بیستم: وصیت‌نامه خان‌قاجار

حکایت بیست و یکم: معامله با میرغضب

حکایت بیست و دوم: نیمۀ راست مرغ

حکایت بیست و سوم: کنایۀ پُردردسر

حکایت بیست و چهارم: نصایح خان‌قاجار

حکایت بیست و پنجم: شکار روباه

حکایت بیست و ششم: شاهدختی که همسر یک قاطرچی شد

حکایت بیست و هفتم: محکمه خیابانی

حکایت بیست و هشتم: قتل نابهنگام

مراجع

خواندن کتاب حکایت هایی از زندگی آقامحمدخان قاجار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران کتاب‌های تاریخی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۵۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۸۵۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان