دانلود و خرید کتاب تکنیک های حافظه کاری آریانا پترسون ترجمه فائزه جمشیدی گوهرریزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تکنیک های حافظه کاری اثر آریانا پترسون

کتاب تکنیک های حافظه کاری

معرفی کتاب تکنیک های حافظه کاری

کتاب تکنیک های حافظه کاری نوشتهٔ آریانا پترسون و ترجمهٔ فائزه جمشیدی گوهرریزی است و انتشارات اندیشه احسان آن را منتشر کرده است. حافظۀکاری از آنچه فکر می‌کنیم، پیچیده‌تر است. رو به وخامت رفتن آن به‌دلیل افزایش سن نیست. عوامل دیگری نیز وجود دارد که آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ازجمله آن می‌توان به ضعف اصلاح و بهبود حافظه اشاره کرد. یک نکتهٔ قابل توجه درمورد حافظهٔ کاری این است تا زمانی که به بزرگسالی نرسیم، رشد می‌کند و تقریباً در بزرگسالی به اوج خود می‌رسد.

حافظهٔ انسان تمایل به تغییر دارد. افزایش سن بر تغییرات حافظه تأثیرگذار است و سبب می‌شود سلول‌های عصبی ما ارتباطات و شبکه‌هایش را از دست دهد. نکتهٔ شگفت‌انگیز درمورد حافظهٔ کاری این است که می‌توانیم روی آن کار کنیم و تا حد زیادی آن را بهبود بخشیم. تا به حال با هفتادساله‌ای آشنا شده‌اید که می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مقایسه با شما به‌خاطر بسپارد؟

درباره کتاب تکنیک های حافظه کاری

حافظهٔ کاری، اصلی‌ترین عملکرد اجرایی مغز محسوب می‌شود که از نزدیک با سیستم ضریب هوشی و ظرفیت توجه ما ارتباط دارد. به همین دلیل، همواره باید مراقب علائم مربوط به هر نوع مسئله‌ای که ممکن است به‌نحوی حافظهٔ کاری ما را تحت تأثیر قرار دهد، باشیم. در صورتی‌که از ابتدا با مشکل برخورد نکنیم، حافظهٔ کاری به‌طور قابل توجهی بر حافظهٔ طولانی‌مدت ما تأثیر می‌گذارد. حتی زمانی که سعی در درک آن داریم، پیچیده‌تر می‌شود. گاهی اوقات افراد شکایت دارند که نمی‌توانند یک متن را حتی پس ازشنیدن دوباره آن را تکرار کنند.

بیشتر اوقات، برای ما پیش آمده که وقتی می‌خواهیم شمارهٔ تلفن، لیست خرید و یک سری دستورالعمل‌ها را به‌خاطر بسپاریم، به مشکل برخورده و قادر به انجام این کار نیستیم؛ زیرا نمی‌توانیم آنها را در حافظهٔ کاری خود ذخیره کنیم. حافظهٔ کاری یک توانایی مغزی است که به واسطهٔ آن برای مدت کوتاهی اطلاعات را در ذهنمان ذخیره می‌کنیم.

در فصل اول کتاب تکنیک های حافظه کاری بیشتر اطلاعات مربوط به حافظۀکاری آمده است. درواقع هر آنچه درمورد به‌یادآوردن سریع موضوعات در یک دورهٔ زمانی لازم است، بیان شده است. برخی از محققان ادعا می‌کنند که حافظهٔ کاری برای ذهن ما ضروری و اساسی است. حافظهٔ کاری پیوندی میان توانایی‌های مختلف و نتایج کارهاست که با فرآیندهای حسی در ارتباط است. حافظهٔ کاری همان چیزی است که ما را در انجام کارهای روزمره هدایت می‌کند. تحقیقات مختلفی برای کشف ریشه‌های حافظۀکاری و توضیح چگونگی تغییر آن در طول زمان انجام شده است. برخی محققان معتقدند که حافظهٔ کاری از کودکی ما رشد می‌کند و این روند تا نوجوانی و بزرگسالانی ادامه می‌یابد و ظرفیت آن تا زمان بلوغ افزایش و سپس با افزایش سن کاهش می‌یابد.

فصل اول کتاب درمورد تعریف حافظهٔ کاری است. این فصل توضیح می‌دهد که حافظهٔ کاری چیست و چگونه کار می‌کند. در ادامه اهمیت حافظهٔ کاری برای کودکان و افراد مسن توضیح داده می‌شود، سپس برای روشن‌کردن اینکه چگونه حافظۀکاری به بچه‌ها کمک می‌کند تا ریاضیات را بیاموزند و جریان اطلاعات را از معلمان و بچه‌هایشان به‌دست آورند، ادامه می‌یابد؛ همچنین درمورد رابطهٔ بین حافظهٔ کاری و تمرکز توضیح داده می‌شود و به این موضوع پرداخته خواهد شد که وقتی نمی‌توانیم روی چیزی تمرکز کنیم، درواقع توانایی بهره‌مندشدن از حافظهٔ کاری خود را نداریم.

در فصل دوم، جزئیات مربوط به قسمت‌های مختلف حافظه، ازجمله حافظهٔ حسی، حافظهٔ کوتاه‌مدت و حافظهٔ بلندمدت ارائه میشود. 

فصل سوم این کتاب بر ارتباط حافظهٔ کاری با اطلاعاتِ شناختی متمرکز است و به‌طور مفصل تأثیر اطلاعات درونی وبیرونی و نحوهٔ تأثیر آنها بر روند حافظه را توضیح می‌دهد.

فصل چهارم کتاب به مباحث توجه و حافظهٔ کاری می‌پردازد و توضیح می‌دهد که توجه چیست، چه نقشی دارد و حافظهٔ کاری و تأثیرات آن بر مغز بررسی می‌شود و همچنین جایگاه توجه کجاست. 

فصل پنجم کتاب بسیار جالب است. این فصل جزئیات عواملی را برای شما توضیح می‌دهد که بر روند به‌خاطرسپاری در مغز تأثیر میگذارد؛ ازجمله ویژگی‌های کلیدی این روند، توانایی ذخیرهٔ اطلاعات در مغز است. در پایان، این فصل به توضیح عوامل مختلفی می‌پردازد که می‌تواند به تقویت مهارت‌های حفظ‌کردن ما کمک کند. 

فصل بعدی کتاب به وجود حافظهٔ تصویری در مغز ما می‌پردازد. فصل ششم وجود و لزوم حافظهٔ تصویری را توضیح می‌دهد؛ ازجمله اینکه حافظهٔ تصویری چیست، چه دیدگاه‌های مختلفی درمورد این نوع حافظه وجود دارد، چه انتظاراتی از آن داریم و واقعیت کارکرد آن چیست؟

فصل هفتم این کتاب به شما کمک می‌کند تا تجسم کنید و تصاویر ذهنی از اشیا و چهرهٔ افراد خاصی که می‌خواهید آنها را به‌خاطر بسپارید، ایجاد کنید. شما خواهید آموخت که چگونه تجسم کنید و چگونگی و نحوهٔ ایجاد تصویر ذهنی کامل را درخواهید یافت؛ همچنین اینکه چگونه برای ایجاد تصاویر ذهنی خاص به حالت مراقبه‌ای وارد شوید، را خواهید آموخت.

این فصل از کتاب بر پیوند بین حافظه و ارتباط متمرکز است که نحوهٔ ایجاد ارتباط بین نام‌ها و چهره‌های مختلف افراد را توضیح می‌دهد. 

دو فصل آخر این کتاب به توضیح چگونگی ذخیرۀچهرهٔ افراد مختلف و سایر اشیا در ذهن می‌پردازد. شما خواهید آموخت که چگونه می‌توانید نام و چهرهٔ افراد را با تجسم، توجه و تکرار به‌خاطر بسپارید، سپس بررسی می‌شود که چگونه می‌توانیم اشیای مختلف را به‌یاد آوریم. 

فصل آخر کتاب درمورد به‌خاطر سپردن اعداد و تاریخ‌هاست. شما با تکنیک‌های مختلفی آشنا خواهید شد و تعدادی از تمرینات را یاد می‌گیرید تا اعداد انتزاعی مختلف و تاریخ‌ها را حفظ کنید.

نتیجه‌گیری این کتاب، بحث درمورد نحوهٔ درک فرزندانمان است و پرداختن به این نکته که آیا واقعاً آنها را درک می‌کنیم یا نه؟ در این بخش شرح داده می‌شود که چگونه از درک عوامل اساسی که بر فرزندانمان تأثیر می‌گذارد، غافل می‌شویم. هنگامی‌که آنها در مدرسه موفق عمل نمی‌کنند، آن را یک مشکل در منحنی یادگیریشان، یک مسئلهٔ حافظهٔ دائمی یا یک اختلال روانی به حساب می‌آوریم. در بیشتر موارد مشکل اصلی به‌دلیل ضعف در عملکرد حافظهٔ کاری آنهاست. این بخش حاوی چندین راه‌حل مناسب برای مشکلات مشابه است و نهایتاً در پایان کتاب خلاصه‌ای از آنچه آموخته‌اید، ارائه خواهد شد.

خواندن کتاب تکنیک های حافظه کاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی مناسب است که شیفتهٔ بررسی و فهم رمز و راز حافظهٔ کاری (آنچه در آن است) می شوند. این کتاب مناسب افرادی است که با این افسانه زندگی کرده‌اندکه می‌گوید «تنها گروهی از انسان‌ها که حافظهٔ فوق‌العاده‌ای دارند، رستگار هستند». 

این کتاب برای همهٔ کسانی است که در جست‌وجوی دانش عمیق دربارهٔ موضوع حافظهٔ کاری‌اند. پیر و جوان، معلمان و والدین باید این کتاب را بخوانند تا بتوانند گنجینه‌های حافظهٔ خود را رمزگشایی کنند و به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک کنند تا روند یادگیری خود را بهبود بخشند. هیچ پیش‌شرطی برای کسب مهارت در دانش وجود ندارد. هرکسی که زبان را به‌خوبی درک کند، می‌تواند این کتاب را بخرد و از خواندن آن لذت ببرد. جزئیات فنی این کتاب، با روشی ساده و آسان توضیح داده شده است تا همه بتوانند آن را درک کنند. هنگامی‌که خواندن کتاب را به پایان رساندید، قادر خواهید بود که انواع حافظه را بشناسید و می‌توانید از آنها در موفقیت و بهره‌مندی بیشتر در امور اقتصادی و اجتماعی خود استفاده کنید. مطالعهٔ پرباری داشته باشید!

بخشی از کتاب تکنیک های حافظه کاری

«حافظهٔ کاری را می‌توان به‌عنوان یک مهارت ذهنی تعریف کرد که به ما در یادگیری و انجام تعدادی از کارهای روزمره کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا ذهن ما اطلاعاتی را که هر روز پردازش می‌کنیم، نگه دارد؛ همچنین ذخیرهٔ اطلاعات و انتقال آنها به حافظهٔ بلندمدت وظیفهٔ حافظهٔ کاری است؛ بنابراین اساساً حافظهٔ کاری اطلاعاتی، ازقبیل رنگ آسمان را پردازش و دستکاری می‌کند. این فرآیند به ما کمک می‌کند تا بیاموزیم و بتوانیم کارها را ساده‌تر انجام دهیم.

به‌طورکلی، این موضوع در دستهٔ عملکردهای اجرایی مغز ما قرار می‌گیرد. هنگامی‌که کودک نگاهی به رنگین‌کمان در آسمان می‌اندازد، حافظهٔ کاری او آنچه را می‌بیند، ذخیره می‌کند و او بعداً می‌تواند از اطلاعات ذخیره‌شده برای انجام برخی امور خود استفاده کند. به‌عنوان‌مثال، اگر معلم قبل از کلاس، سؤالی درمورد شکل و رنگ رنگین‌کمان بپرسد، دانش‌آموز حافظهٔ کاری خود را به کار می‌اندازد و پاسخ می‌دهد. بیایید نگاهی به یک مثال بیندازیم. معلم ریاضی به یکی از دانش‌آموزان خود تمرین می‌دهد تا به‌صورت ذهنی محاسبهٔ جمع ۱۵ و ۲۳ را انجام دهد و پس از آن نتیجه را ضرب در ۲ کند. به‌یاد داشته باشید که نباید آن را روی کاغذ حل کند، بلکه باید ذهنی انجام دهد. اطلاعات مربوط به جمع در حافظهٔ کاری ذخیره می‌شود. او اعداد داده‌شده توسط معلم را تجسم می‌کند و مراحل ریاضی جمع را در مغز خود انجام می‌دهد و خروجی را حفظ می‌کند. اکنون آماده است تا خروجی را با عدد سوم که معلم داده، ضرب کند. او دومین عملکرد ریاضی را انجام می‌دهد و پاسخ را به‌دست می‌آورد.

حافظۀکاری با گرفتن ورودی، ذخیره در حافظهٔ کوتاه‌مدت و سپس فراخوانی و استفاده از آن در عملکرد ریاضی دیگر، کار خود را انجام می‌دهد. اگر معلم در کلاس بعدی از او درمورد اعداد و نتایج سؤال کند، ممکن است هیچ‌یک از آنها را به‌خاطر نداشته باشد که مشکلی هم نیست. ما به‌طور معمول چیزهایی را که در حافظهٔ کاریمان هستند، فراموش می‌کنیم.

کارشناسان سلامت عقیده دارند که حافظهٔ کاری نوعی سیستم است که با هدف پردازش برخی تکالیف پیچیده، مانند استدلال منطقی، یادگیری و درک، اطلاعات را به‌طور موقت در مغز ما ذخیره می‌کند؛. علاوه‌براین، حافظۀکاری، اموری مانند شروع و خاتمهٔ تکالیف مرتبط با رمزگذاری و بازیابی داده‌ها را نیز انجام می‌دهد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۷۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۰ صفحه

حجم

۳۷۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۰ صفحه

قیمت:
۴۴,۰۰۰
تومان