دانلود و خرید کتاب شمیم گل نرگس رقیه زراعتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شمیم گل نرگس اثر رقیه زراعتی

کتاب شمیم گل نرگس

نویسنده:رقیه زراعتی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب شمیم گل نرگس

کتاب شمیم گل نرگس نوشتهٔ رقیه زراعتی است و انتشارات کنکاش آن را منتشر کرده است. موضوع این کتاب بررسی سیمای ولی عصر (عج) در ادبیات منظوم دوره قاجار و معاصر است.

درباره کتاب شمیم گل نرگس

آرزوی ظهور یک منجی و نجات بخش در پایان زمان، تقریبا در تمام ادیان بزرگ جهان از گذشته‌های دور تا کنون بوده است. می‌توان گفت این خواسته همواره با پیدایش نخستین فرهنگ‌ها و طلوع ادیان در ذهن و زبان انسان‌ها تولد و تبلور یافته است. هرکدام از ادیان بزرگ جهان به نسبتی وعده‌ٔ ظهور یک منجی و نجات بخش را به پیروان و باورمندان خود داده‌اند. این امید و آرزوی باورمندان در ادبیات و آثار هنری جهان از دیر باز تاکنون جلوه‌های زیبا و ستودنی به‌وجود آورده است. 

در دین بزرگ و مقدس اسلام و همه مسالک و مشارع آن نیز باور به ظهور یک منجی و رهایی بخش به یقین وجود دارد. قرآن کریم و بخش قابل توجهی از روایات و احادیث اسلامی و متون و کتب دینی وعده‌ٔ ظهور یک منجی در پایان زمان را به صراحت اعلام داشته‌اند. در باور شیعیان و برخی از فرق اسلامی، این منجی کسی نیست به غیر از پیشوای دوازهم و فرزند یازدهمین امام شیعیان. نشانه‌ها و آیات فروانی و جود دارد که کسی که وعد‌هٔ ظهور او از طرف خدا و پیامبر اکرم (ص) به پیروان داده شده است، امام مهدی (عج) است و این امر غیر قابل تردید است.

 سیمای عدالت‌جو و دادگستر حضرت مهدی(عج) و اوصاف آن حضرت از دیر باز تا کنون در ادبیات فارسی مضامینی بکر و زیبا آفریده است. چهره‌ٔ حضرت مهدی (عج) در بین شاعران فارسی زبان تقریباً مقارن با قرون سوم و چهارم در اشعار شاعران این دوره رخ می‌نماید. تحولات اجتماعی و سیاسی ایران در ادوار مختلف و عدم دست‌یابی مردم به جامعه ایده‌آل خود به علت سیطره‌ٔ حکومت های جابر و ستمگر آرزوی ظهور یک منجی را روز به روز در عرصه شعر و ادب با خلق مضامینی که بیانگر آرزوها و آرمان‌های مردم بود بیشتر تقویت کرد.

 این امر به ویژه در زمان قاجار که از هر سو مردم و جامعه آن روز را عرصه تاخت و تازهای جاهلانه خود قرار داده بود شدّت بیشتری به خود می‌گیرد. در این دوره شاعران و سرایندگان با نام بردن از حضرت و طلب ظهور او مضامینی اجتماعی و عدالت‌طلبانه‌ای را در اشعار خود مطرح می‌کنند. 

با آغاز جنبش مشروطه در ایران شاعران عدالت طلب و ظلم ستیز این دوره با مضمون قرار دادن انقلاب رهایی بخش حضرت ولی عصر (عج) مبارزه و رویارویی فرهنگی و اجتماعی عمیقی را با حکومت قاجار در پرتو اشعار مهدوی پی‌ریزی می‌کنند. سیطره‌ٔ حکومت پهلوی و عدم دست‌یابی مردم به مطالبات اجتماعی و سیأسی خود و هم چنین مهجور ماندن دین و علمای بزرگ باعث گردید شاعر ان این دوره نیز مانند گذشته به طرح مبحث عدالت خواهانه و مبارزه با ظلم و تباهی در اشعار خود پرداخته و حکومت را مورد انتقادهای شدید قرار دهند. رواج گرایش‌‬های غربی و ظهور روشنفکران جدید که خواهان عدالت و آزادی به شیوه‌های غربی بودند در دوره پهلوی دوم باعث گردید مباحث مربوط به مهدویت و انعکاس آن در شعر و ادب آن دوره با افت محسوسی مواجه گردد.

 شاعران انقلابی که خواهان عدالت و آزادی و رفاه اجتماعی بودند آرمان‌های مردم را در رفورم‌های غربی و به شیوه‌ٔ انقلاب‌های سایر کشورها در حال انقلاب جستجو می‌کردند. انقلاب اسلامی مردم ایران که دارای ماهیّتی دینی بود؛ تحوّلی شگرف در عرصه ادبیات به وجود آورد. انبوه شاعران جوان و پرانگیزه در این دوره با حمایتی که از سوی نهادهای انقلابی و آرمان‌گرا می‌شدند. با خلق مضامینی تازه و نو در عرصه شعر مهدوی، آن را به عنوان سبک و موضوعی نوین در ادبیات مطرح کردند که امروزه به عنوان ادبیات و هنرمهدوی و یا شعر و ادبیات انتظار مطرح است. مضامین شعر و ادب انتظار بسیار پر تنوع و گوناگون است. شاعران این دوره بیشترین مبحثی را که در اشعار خود انعکاس می‌دهند طرح ظهور حضرت برای رهایی جهان از زیر ظلم و سیاهی و تعمیم حکومت الهی که در راس آن، حضرت ولی عصر (عج) قرار دارد است. بررسی ساختار این نوع از ادبیات که ما آن را ادبیات انتظار و یا شعر مهدوی می‌نامیم، از اهداف این کتاب است.

خواندن کتاب شمیم گل نرگس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ادبیات مقاومت و ادبیات مذهبی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۸ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۲۸ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان