دانلود و خرید کتاب متروپلیس تامس السیسر ترجمه انیسا رئوفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب متروپلیس اثر تامس السیسر

کتاب متروپلیس

معرفی کتاب متروپلیس

کتاب متروپلیس نوشتهٔ تامس السیسر و ترجمهٔ انیسا ریوفی است. انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی از مجموعهٔ «خوانش فیلم» و حاوی نقد و بررسی فیلم صامت «متروپلیس».

درباره کتاب متروپلیس

تامس السیسر در کتاب متروپلیس نقدی از فیلم «متروپلیس» (Metropolis) ارائه کرده است. این اثر سینمایی صامت و محصول سال ۱۹۲۷ است. «فریتز لانگ» کارگردانی این اثر را بر عهده داشته آن را در سبک علمی - تخیلی و به شیوهٔ اکسپرسیونیسم آلمانی در دورهٔ جمهوری وایمار ساخته است. فیلم‌نامهٔ «متروپلیس» در سال ۱۹۲۴ نوشته شد و ساخت این فیلم سیاه و سفید در زمان خود حدود چهارمیلیون رایشس‌مارک هزینه داشت. گفته شده که این فیلم گران‌ترین فیلم دههٔ ۱۹۲۰ میلادی است. کارگردان در این اثر سینمایی یک شهر پادآرمانی در آینده را به ترسیم کرده استو او در این فیلم از کشمکش‌های اجتماعی میان کارگران و کارفرمایان که به زعم مارکس و انگلس از کشمکش‌های درونی نظام سرمایه‌داری است، سخن می‌گوید. متروپلیس داستان شهری در سال ۲۰۲۶ میلادی است که انسان‌ها در آنبه دو دستهٔ «اندیشنده» و «کارگر» تقسیم شده‌اند و دستهٔ نخست در آسمان‌خراش‌های مجلل بالای زمین و دسته دوم در دالان‌های کارخانه‌ای در زیر زمین زندگی می‌کنند.

تامس السیسر کتاب حاضر را در پنج فصل نگاشته که عنوان آن‌ها عبارت است از «افسانهٔ منشأ متروپلیس»، «تیم کمپانی یوفا»، «اثری ویران‌شده، در دست ترمیم: نسخه‌های نمایش داده‌شده و ترمیم آن‌ها»، «تفسیری بر متروپلیس: خوانشی از داستان» و «تفسیری بر متروپلیس: خوانشی از داستان». نویسنده در این اثر شش دهه نقدهای نوشته‌شده بر متروپلیس را گردآوری کرده است.

خواندن کتاب متروپلیس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه‌ٔ نقدهای سینمایی و علاقه‌مندان به سینمای کلاسیک آلمان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب متروپلیس

«هم‌پای پرسش‌ها و انتقادهایی که به طرح مسائل اجتماعی در فیلم مطرح بود، مسائلی هم دربارهٔ دیدگاه فیلم به تکنولوژی وجود داشت. در این مورد، تکنوکرات‌ها به اندازهٔ عالمان سیاسی ناامید شده بودند: چرا ماشین‌هایی که در فیلم نمایش داده می‌شد شبیه به همان مدل‌های قدیمی است؟ چرا به جای پلهٔ برقی از پلهٔ ثابت استفاده شده است؟ چرا خودکار شدن به جای اینکه منجر به افزایش کارهای ساده و یکنواخت و وظایف سبک و امن برای کارگران زن شود، منجر به کارهای سنگین و خطرناک برای مردان شده است؟ جای مدیریت میانی در متروپلیس کجاست؟ و سیاستمداران، پلیس یا نیروهای امنیتی کجا هستند؟ دیدن کارگرانی که برای ادارهٔ ماشین‌ها تلاش فیزیکی بیش از حد می‌کنند هر مهندسی را به خشم می‌آورد، نه تنها به این خاطر که با واقعیت شرایط کارخانه‌های مدرن مطابق نبود، بلکه بیشتر به این خاطر که هدف اصلی از ماشینی شدن کم کردن وابستگی صنعت به کار یدی انسان‌ها بود [۶۷]. تعدادی از منتقدان این‌طور نوشتند که چرا هر قطعه ماشینی که در فیلم نمایش داده می‌شود حتی از دیدگاه خود رؤسا، بی‌مورد، بیهوده و بی‌مصرف است. تندترین نقد را ولز، در مقاله‌ای برای نیویورک تایمز، نوشت، و در آن لانگ و اوفا را برای ساخت «احمقانه‌ترین فیلم» ی که تا آن زمان دیده است سرزنش کرد. شدیدترین انتقاد او در مورد این بود که شهر لانگ در یک ساختار عمودی تعریف شده است، در حالی که شهر آینده احتمالاً به بیرون و قسمت‌های حومهٔ شهر گسترش پیدا خواهد کرد تا اینکه کارگرانش را به شکلی عمودی روی سر هم تلمبار کند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۵۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۷۳ صفحه

حجم

۹۵۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۷۳ صفحه

قیمت:
۵۱,۰۰۰
تومان