دانلود و خرید کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی سیدامیرحسن دهقانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی اثر سیدامیرحسن دهقانی

کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی

انتشارات:انتشارات سروش
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی

کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی نوشتۀ سید امیرحسن دهقانی در انتشارات سروش به چاپ رسیده است. این کتاب ضمن بررسی نظری تمدن و چگونگی مواجهۀ متفکران مسلمان با تمدن غربی، نظریه‌های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی را گردآوری و آن‌‌ها را با نظریه‌های دیگر مقایسه کرده است.

درباره کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی

در کنار مباحثی که در دو قرن اخیر در میان متفکران مسلمان دربارۀ چگونگی مواجهه با تمدن غربی شکل گرفته، دستۀ دیگری از مباحث تمدنی در میان متفکران مسلمان پدید آمده که در پی احیا و بازسازی تمدن اسلامی است. در این دسته، تعداد قابل‌توجهی از متفکران مطرح جهان اسلام روش‌های فکری و عملی به کار برده‌اند که هدفش به‌زعم آن‌ها احیا و بازسازی تمدن اسلامی است. پرسش کتاب حاضر آن است که مهم‌ترین نظریه‌های احیا و بازسازی تمدن اسلامی که در دو قرن معاصر از سوی متفکران مسلمان ارائه شده، کدام است و هریک از این نظریه‌ها چه ویژگی‌ها و چه تفاوت‌هایی با دیگر نظریه‌ها دارد؟

نویسنده در کتاب نظریه‌های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی با استفاده از روش تحلیل تاریخی، نظریه‌های احیا و بازسازی را جمع‌آوری و با دیگر نظریه‌ها مقایسه کرده است. این پژوهش نشان می‌دهد که در طی قرن نوردهم و بیستم، ۸ نظریۀ احیا و بازسازی تمدن اسلامی از سوی متفکران مسلمان مطرح شده است: بازسازی سیستم تعلیم و تربیت اسلامی؛ احیای خلافت اسلامی؛ احیای اندیشۀ اسلامی؛ احیای سیستم اسلامی؛ دعوت اسلامی؛ احیای جهاد اسلامی؛ بازسازی میراث اسلامی؛ احیای سنت اسلامی.

خواندن کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به همۀ دوستداران کتاب‌های جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نظریه های احیاء و بازسازی تمدن اسلامی

«تمدن را باید گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین واحد اجتماع انسانی شمرد. یک تمدن می‌تواند دربرگیرنده چند ملت و قومیت در درون خود باشد و همه تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاص ملی و قومی را حول محورهای مشترک کلی‌تری گرد هم آورد و شکل‌دهنده اجتماع عظیم‌تری باشد که در مقایسه با قومیت و ملیت ناملموس‌تر است. هرچند تمدن‌هایی هم وجود داشته‌اند که تنها از یک ملت یا قوم بزرگ برخاسته‌اند.

گستردگی و پیچیدگی تمدن باعث شده است تا درک تمدن در نسبت با دیگر واحدهای اجتماع انسانی با تأخیر همراه باشد. رویارویی مستمر اقوام و ملل گوناگون در عرصه تاریخ موجب شده است که متفکران جوامع گوناگون، توجه ویژه‌ای به عناصر قومی و ملی خود و دیگری نشان دهند و به بررسی تاریخی آن بپردازند؛ اما رویارویی تمدنی در مقایسه با رویارویی اقوام و ملل، امری نادر و دوره زمانی آن فراتر از عمر متفکران بوده است. این وضعیت باعث شده است تا درک تمدن به‌رغم شکل‌گیری تمدن‌های گوناگون در پهنه تاریخ پس از هزاران سال از زندگی جوامع اجتماعی صورت پذیرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۵۲۴ صفحه

حجم

۸٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۵۲۴ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان