دانلود و خرید کتاب افطار در کلیسا (جلد نهم) مهدی میرکیایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب افطار در کلیسا (جلد نهم) اثر مهدی میرکیایی

کتاب افطار در کلیسا (جلد نهم)

معرفی کتاب افطار در کلیسا (جلد نهم)

کتاب افطار در کلیسا جلد نهم از مجموعهٔ سرگذشت استعمار نوشتهٔ مهدی میرکیایی است و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. جلد نهم این مجموعه دربارهٔ حضور بیگانگان در ایران و تعامل پادشاهان با آن‌‌‌ها است.

درباره کتاب افطار در کلیسا (جلد نهم)

سرگذشت استعمار یک مجموعهٔ ۱۵ جلدی است که در هر جلد آن به بخشی از تاریخ کشورهای استعمارگر و روش‌های استثمار دیگر ملت‌ها توسط آنان پرداخته می‌شود. در این جلد نویسنده ما را با الماس بزرگ کوه نور همراه می‌کند و سرنوشت آن را از ابتدای حکومت بابر کورگانی، نواده تیمور لنگ، تا رسیدن به تاج ملکه الیزابت در انگلستان بیان می‌کند. در این سرگذشت، ما با مراحل مختلف استعمار هند آشنا می‌شویم؛ از زمان پادشاهان مقتدری مثل همایون و اکبر گورکانی تا زمان سلاطین خوشگذرانی چون جهانگیر. کتاب سفر الماس از یک طرف به مناسبات نزدیک و دوستانه بین پادشاهان هند و ایران چون شاه تهماسب صفوی و از طرف دیگر به حملات کشورگشایانه‌ٔ نادرشاه افشار به هندوستان می‌پردازد و نقش ایرانیان دیگری چون محمد سعید اردستانی را در هند بیان می‌کند؛ همه‌ٔ اتفاقاتی که منجر به دوبار سفر کوه نور به ایران می‌شود.

خواندن کتاب افطار در کلیسا (جلد نهم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم. نوجوانان بالای ۱۳ سال می‌توانند با خواندن این کتابْ از اطلاعات تاریخی آن استفاده کنند.

درباره مهدی میرکیایی

مهدی میرکیایی متولد سال ۱۳۵۲ در شهر تهران است. او دارای مدرک دکتری تاریخ و عضو هیئت علمی گروه آموزشی تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در مجموعه سرگذشت استعمار با زبانی ساده و نثری روان که می‌تواند مخاطب نوجوان را جذب کند، به تاریخ کشورهای اروپایی بعد از دوران رنسانس می‌پردازد؛ زمانی که به‌واسطه سفرنامه‌ٔ معروف مارکوپلو، اروپایی‌ها با فرهنگ و جغرافیای کشورهای شرق آسیا آشنا شده بودند و سودای به‌دست‌آوردن ثروت آن‌ها را در سر می‌پروراندند.

بخشی از کتاب افطار در کلیسا (جلد نهم)

«رهبری سازمان صفویه در حقیقت به دست گروه هفت نفره «اهل اختصاص» بود، چون اسماعیل کوچک‌تر از آن بود که بتواند ریاست طریقت صفویه را به عهده بگیرد. اهل اختصاص از اختلافی که بین شاهزادگان سلسلهٔ آق‌قویونلو برای رسیدن به قدرت پیش آمده بود، استفاده کردند و پیروان خود را دوباره جمع‌آوری و سازماندهی کردند. پنج سال بعد، در سال ۹۰۵ هجری قمری، اسماعیل که اکنون دوازده ساله شده بود، از گیلان خارج شد. پیروان درویش‌های صفوی از شهرها و ایلات مختلف برای یاری اسماعیل به او پیوستند و اسماعیل توانست در دو جنگ بزرگ، آق‌قویونلوها را شکست دهد و در سال ۹۰۷ هجری قمری در تبریز به عنوان اولین پادشاه سلسلهٔ صفوی تاجگذاری کند.

یکی از نخستین کارهای اسماعیل، اعلام «تَشَیّع» به عنوان مذهب رسمی ایران بود؛ تصمیمی که بیش از هر کسی سلطان عثمانی، همسایهٔ غربی ایران را به خشم آورد. سلیم، سلطان عثمانی، ادعا می‌کرد رهبر مسلمانان و اهل سنت است و از اینکه در همسایگی کشورش یک حکومت شیعه تشکیل شود، بسیار عصبانی بود. عثمانی‌ها از آغاز حکومت صفوی به دشمنی با آن پرداختند و بهانهٔ آن‌ها هم اختلاف شیعه و سنی بود؛ اختلافی که کشورهای اروپایی سعی کردند بیشترین بهره را از آن ببرند.

در همان روزهایی که عثمانی‌ها با نگرانی، خبر به قدرت رسیدن صفویان را در ایران دنبال می‌کردند، تلاش پرتغالی‌ها برای یافتن یک راه دریایی به هند به نتیجه رسیده بود. «واسکودوگاما»، دریانورد پرتغالی، در سال ۹۰۲ هجری قمری به هند رسید و «آلبوکرک»، دریانورد دیگری از این کشور، در سال ۹۱۲ هجری قمری، یعنی پنج سال پس از تاجگذاری اسماعیل، به خلیج‌فارس وارد شد تا جزیرهٔ هرمز را تصرف کند. سرنوشت، سلطه‌جویی پرتغال و بقیهٔ کشورهای اروپایی را در مشرق‌زمین به رقابت عثمانی‌ها و سلسلهٔ نوپای صفوی گره زده بود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
گویا شاه‌عباس که دستور داده بود دماغ و لب کسانی را که قلیان و چپق می‌کشند ببرند، نمی‌خواست از خانهٔ یکی از سردارانش، در شبی که خودش هم میهمان آن خانه بود، دود و بوی تنباکو در اطراف پخش شود. شاه نمی‌توانست قبول کند هر سال مقدار زیادی از سکه‌های طلای ایران برای خریدن ماده‌ای از کشور خارج شود که هیچ نفعی برای مردم ندارد. پس از مرگ شاه‌عباس، مصرف تنباکو به تدریج از سر گرفته شد و بسیاری از مردم به آن معتاد شدند.
saqqa

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۴۸,۰۰۰
۳۳,۶۰۰
۳۰%
تومان