دانلود و خرید کتاب شکار انسان (جلد سوم) مهدی میرکیایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شکار انسان (جلد سوم) اثر مهدی میرکیایی

کتاب شکار انسان (جلد سوم)

معرفی کتاب شکار انسان (جلد سوم)

کتاب شکار انسان (جلد سوم از مجموعه سرگذشت استعمار) نوشتهٔ مهدی میرکیایی است و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. این جلد از این مجموعه به تاریخچه‌ٔ برده‌داری بعد از شروع استعمارگری اروپائیان می‌پردازد.

درباره کتاب شکار انسان

سرگذشت استعمار یک مجموعه ۱۵ جلدی است که در هر جلد آن به بخشی از تاریخ کشورهای استعمارگر و روش‌های استثمار دیگر ملت‌ها توسط آنان پرداخته می‌شود. جلد سوم از این مجموعه با نام شکار انسان، به تاریخچه‌ٔ برده‌داری بعد از شروع استعمارگری اروپائیان می‌پردازد.

پرتغالی‌ها که در اکتشاف سرزمین‌های جدید پیشگام بودند، تجارت برده را هم قبل از دیگران آغاز کردند. آن‌ها ابتدا با دزدین و به اسارت‌گرفتن مردم سیاه‌پوست افریقایی این فرایند را شروع کردند اما با ورود سایر کشورها، این مسئله به یک تجارت پر سود تبدیل شد.

اسپانیایی‌ها که پیش از دیگران به قاره‌ٔ امریکا دست یافته بودند، تلاش کردند سرخپوست‌ها را به عنوان برده به کار بگیرند. اما درنهایت آن‌ها هم به سراغ مردم افریقایی رفتند.

انگلیسی‌ها که بیشترین سودها را چه به صورت فردی و چه دولتی از تجارت برده بردند، تقریبا تمام پایه‌ٔ اقتصاد و صنعت در کشور اصلی و مستعمراتشان را روی دوش برده‌ها بنا نهادند. 

فرانسویان هم که نمی‌خواستند از این گروه عقب بمانند، با شدت تمام به تجارت برده پرداختند اما درنهایت اولین کشوری شدند که شورش بردگان، آنها را از مستعمراتشان جدا کرد.

در کتاب شکار انسان ما با برده‌های افریقایی همراه می‌شویم و در طول یک قرن به نقاط مختلف جهان سفر می‌کنیم. به بررسی پیشرفت‌های صنعتی در کشورهای اروپایی می‌پردازیم و تاثیر برده‌داری در این مسئله را حتی در کشورهایی چون ایران می‌بینیم. در نهایت به علل لغو برده‌داری توسط بزرگ‌ترین سودبرندگان این تجارت می‌رسیم و تاریخچه‌ٔ بزرگ‌ترین کوچ اجباری بین قاره‌ای در جهان را به پایان می‌بریم.

خواندن کتاب شکار انسان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم. نوجوانان بالای ۱۳ سال می‌توانند با خواندن این کتابْ از اطلاعات تاریخی آن استفاده کنند.

درباره مهدی میرکیایی

مهدی میرکیایی متولد سال ۱۳۵۲ در شهر تهران است. او دارای مدرک دکتری تاریخ و عضو هیئت علمی گروه آموزشی تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در مجموعه سرگذشت استعمار با زبانی ساده و نثری روان که می‌تواند مخاطب نوجوان را جذب کند، به تاریخ کشورهای اروپایی بعد از دوران رنسانس می‌پردازد؛ زمانی که به‌واسطه سفرنامه‌ٔ معروف مارکوپلو، اروپایی‌ها با فرهنگ و جغرافیای کشورهای شرق آسیا آشنا شده بودند و سودای به‌دست‌آوردن ثروت آن‌ها را در سر می‌پروراندند. 

بخشی از کتاب شکار انسان

«پرتغالی‌ها، همان‌طور که در اکتشافات دریایی و سفر به آن سوی اقیانوس‌ها در قرن پانزدهم پیش‌گام بودند، تجارت برده را هم زودتر از بقیهٔ کشورهای اروپایی آغاز کردند؛ اما هنگامی که کشورهای دیگری مثل اسپانیا، فرانسه و انگلستان شروع به فتح سرزمین‌های جدید کردند، رقیبان تازه‌ای در تجارت برده پا به صحنه گذاشتند.

هنگامی که کریستف کلمب به آمریکا رسید، مناطق پیرامون دریای کارائیب و جزیرهٔ کوبا برای کشت نیشکر بسیار مناسب به نظر رسید. اروپایی‌ها که پیش از این، شکر اندکی را از جزایر دریای مدیترانه به دست می‌آوردند، اکنون با دیدن آب و هوای مناسب این مناطق می‌توانستند برای تجارت حجم عظیمی از شکر برنامه‌ریزی کنند؛ اما چه کسانی باید مزارع نیشکر را به وجود می‌آوردند و پس از آن محصولاتش را برداشت می‌کردند؟ اروپایی‌ها به نیروی کار زیاد و ارزان نیاز داشتند. بومی‌های آمریکا، یا همان سرخپوستان، باید این نیروی کار را تأمین می‌کردند.

اسپانیایی‌ها، پیش از دیگران به این فکر افتادند که سرخپوست‌ها را به بردگی بگیرند. آن‌ها سرخپوست‌ها را به زور سلاح و با ترساندن از تفنگ‌هایشان، که برای سرخپوست‌ها هراس‌آور و عجیب بود، به کار روی کشتزارها وامی‌داشتند.

سربازان اسپانیایی به هر بهانه‌ای سرخپوست‌ها را می‌کشتند تا آن‌ها کاملاً گوش‌به‌فرمان و برده‌وار در مزارع کار کنند. آن‌ها هنگامی که بهانه‌ای هم پیدا نمی‌کردند، فقط برای امتحان کردن تیزیِ شمشیرهایشان، سرخپوست‌ها را گروه‌گروه می‌کشتند. آن‌ها در کوبا پس از تیز کردن شمشیرهایشان با سنگ‌های چاقوتیزکنی، همهٔ مردم یک روستا را قتل‌عام کردند. دِلاس کاساس، کشیش این سربازان، در خاطراتش می‌نویسد: «شیطان این سنگ‌های چاقوتیزکنی را به این سربازان داده بود. صبح آن روز، سربازان در کنار رودخانه صبحانه خوردند و بعد شمشیرها را تیز کردند. سپس شمشیرها را روی بدن کاملاً برهنه و گوشت نرم سرخپوست‌ها امتحان کردند. حتی یکی از آن‌ها سرخپوستی را با یک ضربه به دو نیم کرد. آن‌ها هیچ نفرتی از این سرخپوست‌ها نداشتند؛ فقط عاشق طلا و ثروت بودند. می‌خواستند این بومی‌ها با همهٔ وجود در مزارع کار کنند.»

اما بردگان سرخ، با همهٔ این تهدیدها، کارگرهای خوبی نبودند. آن‌ها در طول قرن‌ها زندگی خود را با شکار در دشت‌های وسیع گذرانده بودند و به کار سخت در کشتزارها و معادن طلا و نقره عادت نداشتند. از سویی، بیماری‌هایی که اروپایی‌ها با خود به آمریکا برده بودند سرخپوست‌ها را دسته‌دسته از پا درمی‌آورد.

پیش از ورود آنان، بیماری‌های آبله، سرخک و آنفلوآنزا در آمریکا دیده نشده بود و بدن سرخپوست‌ها در برابر این ویروس‌ها ایمنی نداشت. در برخی شهرها، ویروس این بیماری‌ها همهٔ اهالی را از بین برده بود.

ناتوانی سرخپوست‌ها و کاهش شمار آن‌ها، اروپایی‌ها را ترسانده بود. آن‌ها نخست از حکومت کشورهایشان خواستند که محکومان و مجرمان را به آمریکا بفرستند؛ اما این عده هم کافی نبود.

دلاس کاساس، کشیشی که خاطراتش را دربارهٔ قتل‌عام سرخپوست‌ها خواندیم و از دیدن رنج‌های بومیان آمریکا بسیار آزرده‌خاطر شده بود، در سال ۱۵۰۰ میلادی به دربار پادشاه اسپانیا رفت تا برای همیشه به بردگی سرخپوست‌ها پایان دهد. جناب کشیش، پیش از این، در پرتغال و اسپانیا دیده بود که برده‌های آفریقایی مشکلی با هوای گرم و مرطوب آنجا ندارند و بازدهیِ کاری‌شان هم خوب است. به نظر او، آن‌ها برای کار در معادن و کشتزارهای آمریکا از سرخپوست‌ها مناسب‌تر بودند.

کشیش دلاس کاساس به پادشاه اسپانیا پیشنهاد کرد که به جای بردگان سرخ، از برده‌های سیاه استفاده شود و تاجران و دریانوردان اجازه داشته باشند برده‌ها را از آفریقا به آمریکا ببرند. پادشاه با این پیشنهاد موافقت کرد و اعزام برده‌های آفریقایی به آمریکا، که به بزرگ‌ترین مهاجرت اجباری تاریخ بشر تبدیل شد، با پیشنهاد این کشیش دلسوز و انسان‌دوست آغاز شد!»


نظرات کاربران

REZA
۱۴۰۲/۰۲/۲۷

کتابی واقعا مورد نیاز برای نسلی که اروپا را نمی شناسد

گمشده در دنیای کتاب ها :(
۱۴۰۲/۰۲/۲۸

کتاب «شکار انسان» نوشته مهدی میرکیایی درباره تجارت پرسود اما ظالمانه برده داری در قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی است. میرکیایی در روایت جذاب و تکان دهنده خود به شیوه ای بسیار خلاق ظلم و ستم ناعادلانه ای که در

- بیشتر
ساکت
۱۴۰۲/۰۷/۲۲

این‌قدر کتاب فوق‌العاده و خوبیه که دلت می‌خواد یک روزه تمومش کنی. نثر روان، اطلاعات عالی. اگه فرزند نوجوانی دارین حتما این مجموعه پانزده جلدی رو براش بخرید

علیرضا توسلی مفرد
۱۴۰۲/۰۴/۰۹

جالب انگیزناک بود!

صلوات شمار یزید
۱۴۰۳/۰۱/۰۵

از نظر محتوایی بسیاز کتاب خوبیه، و برای اشخاصی که به شدت به این معتقد که اروپا خیلی تاریخ خوبی داره :)

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
شکنجهٔ برده‌ها در اینجا متوقف نمی‌شد. آن‌ها باید می‌آموختند که موجوداتی فرمان‌بردار باشند. وقتی با چوب‌های داغ ضربه‌های محکمی به باسن آن‌ها می‌زدند، از زخم‌هایشان خون جاری می‌شد. ارباب روی زخم‌ها نمک، فلفل، زغال نیم‌سوز یا خاکستر می‌ریخت. رایج‌ترین شکنجه قطع عضو بود؛ گوش، بینی و برخی اعضای دیگر برده‌های نافرمان بریده می‌شد. کارخانه‌های منچستر انگلستان هر روز به پنبهٔ بیشتری نیاز داشتند. دولت انگلستان نیز امیدوار بود از این کارخانه مالیات بیشتری بگیرد. پس برده‌ها نمی‌بایست در مزارع پنبهٔ آمریکا تنبلی می‌کردند. صاحبان مزارع، روی بازوها و دست‌های برده‌هایی که کارشان را درست به انجام نمی‌رساندند، موم داغ می‌ریختند یا روی آتش با شعلهٔ ضعیف کبابشان می‌کردند یا آن‌ها را در باروت فرو می‌کردند و کبریت می‌کشیدند.
saqqa
هاییتی، کشوری در آمریکای مرکزی بود که زیر تسلط فرانسه قرار داشت. فرانسوی‌ها به شکر و قهوهٔ هاییتی نیازمند بودند؛ پس برده‌ها باید هر روز بهتر از روز گذشته کار می‌کردند. مزرعه‌دارها روی سر برده‌هایی که درست کار نمی‌کردند نیشکر جوشان می‌ریختند، آن‌ها را تا گردن در نیشکر فرو می‌کردند و بعد جلوی کندوی زنبورها می‌بستند. فرانسوی‌هایی که انقلابشان را با شعار «برابری، برادری و آزادی» به پایان رسانده بودند، برده‌هایشان را در مزارع نیشکر هاییتی وادار می‌کردند مدفوعشان را بخورند و آب دهان برده‌های دیگر را روی زمین بلیسند. این تلاش و دقت فرانسویان در رسیدن به بهره‌وری بیشتر باعث شد در پایان قرن هجدهم میلادی نیمی از شکر و قهوهٔ جهان در سرزمین کوچک هاییتی تولید شود.
saqqa
برده‌داری در تاریخ گذشتهٔ جهان سابقه داشت؛ اما هیچ کشوری مثل کشورهای اروپایی در قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی چنین گسترده به این کار دست نزده بود. تجارت برده در این سال‌ها به بزرگ‌ترین کوچ اجباری تاریخ بشر تبدیل شد.
REZA

حجم

۴۴۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۴۴۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
تومان