دانلود و خرید کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت فردریک پرز ترجمه حسن بلند
کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت اثر فردریک پرز

کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت

معرفی کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت

چاپ دوم کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت نوشتهٔ فردریک پرز و کلادیو نارانجو و حاصل گردآوری و ترجمهٔ حسن بلند (دکترای مشاوره از دانشگاه علامه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان) است. انتشارات ارجمند این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت

چاپ دوم کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت سیری در مبانی و مفاهیم عمدهٔ روان‌درمانیِ «گشتالت» است. در میان روان‌درمانی‌هایی که پس از فروید پا به عرصه گذاشتند، گشتالت‌درمانی جایگاه ویژه‌ای دارد و نقش خود را آشکارا و نهانی، بر اغلب (اگر نگوییم همه) شیوه‌های مطرح درمانی پس از خود نهاده است؛ گفته شده است که آشناییِ بسنده با دانش روان‌درمانی، بدون اطلاع کافی از روان‌درمانی گشتالت امکان‌پذیر نیست. در این کتاب، فصلی به شرح احوال و سلوک نه‌چندان متعارف «فردریک پرز»، بنیان‌گذار گشتالت‌درمانی اختصاص داده شده و در باقی فصول، اصول و مبانی این رویکرد از زبان پرز و برخی دیگر از نام‌برداران و درشمارانِ این حوزه، معرفی شده است؛ فصلی نیز تا جانب نقد فروگذاشته نشده باشد، بر عهدهٔ مترجم افتاده است؛ به امید آنکه چارچوبی انتقادی برای فهم سنجیده‌تر این نگرش فراهم آید.

خواندن کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و کاربران روان‌شناسی، مشاوره، روان‌پزشکی و مددکاری و همهٔ کسانی که به‌گونه‌ای حرفه‌ای در کار آموختن یا به ‌کار‌بستن دانش روان‌درمانی هستند و نیز آنان که به شیوه‌ها و رویکرد‌های وجودگرایانه و تجربه‌ایِ خودشناسی و خودیابی علاقه‌مندند، می‌توانند این کتاب را بخوانند.

بخشی از کتاب بنیادهای روان درمانی گشتالت

«ابداعات جدید و رویکردهای نو که در چشم خواصِ ملول از تکرار، خوش می‌نماید، هم اشتیاق و هم تردید، هر دو را برمی‌انگیزند. اهل تردید چه‌بسا که از درک بینش‌های ارزشمند و بهره‌گیری از مهارت‌های سودمند، محروم مانند؛ مشتاقان چه‌بسا با تعمیم دایره کاربرد این ابداعات به حیطه‌هایی نامعین و برانگیختن توقعاتی که نهایتاً بی‌پاسخ خواهد ماند، دچار افراط شوند. روی سخن این مقاله با گروه دوم است.

گشتالت‌درمانی فنون قدرتمندی برای مداخله در رفتارهای روان‌رنجورانه و خودشکنانه و نیز به جریان انداختن و هدایت توانش‌های انسانی به سمت خودْپشتیبانی و رشد خلاق در اختیار ما گذاشته است. کارهای پرز، سیمکین و دیگران چنانکه در مقالات آمده و در فیلم‌ها و نوارها و اجتماعات نمایانده شده است، گواهان این مدعا هستند. بااین‌همه، در نوشتارگان گشتالت‌درمانی به‌ندرت به نگاشته‌هایی برمی‌خوریم که در آنها حرفی از محدودیت‌ها و کاربردناپذیری‌ها آمده باشد؛ حال‌آنکه تشخیص و شناسایی این محدودیت‌ها لازمه هر اقدام کارآمد درمانگرانه است.

نخستین و نمایان‌ترین محدودیت گشتالت‌درمانی (و اصولاً هر نوع روان‌درمانی) ورزیدگی، آموزش، تجربه و توان قضاوت درمانگر است. چنانکه می‌دانیم گشتالت‌درمانی، دست‌یابی به هیجان‌های شدید و رهاسازی آنها را تسهیل می‌کند. درمانگری که از این رویکرد سود می‌برد باید بتواند به‌درستی و بدون بی‌مبالاتی یا ترس، بدون افراط یا تفریط قضاوت کند که آیا بیمارش به تجربه کردن سوگ، خشم، ترس یا خوشی ادامه بدهد یا بازایستد و متوقف شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
بلوغ از حمایت محیط به خودْپشتیبانی رسیدن است.
Golnaz Javaheri
هنگامی‌که به رفتار نظر می‌کنیم، اساساً دو گونه از آن را می‌بینیم: رفتار بیرونی و رفتار درونی. رفتار بیرونی، رفتار آشکار و قابل‌مشاهده‌ای است که ممکن است مشاهده‌گران و خود ما از آن آگاه باشیم و رفتار درونی شامل آن چیزهایی می‌شود که یحتمل ما از آن آگاهیم، اما ناظر بیرونی از آن آگاه نیست. این رفتار درونی را معمولاً اندیشیدن، تأمل، مرور ذهنی و یا محاسبه می‌نامند.
Golnaz Javaheri
آدمی کل یکپارچه‌ای است که از مجموعه‌ای از عادات و رفتارها تشکیل شده است. آنکه می‌خواهد موجودیت انسان را در تمامیت خود بشناسد، باید او را حاصل تعاملی پایان‌ناپذیر میان خویشتن اخلاقی و اعمال و عادات ویژه‌ای بداند که به‌گونه‌ای یکپارچه در ترکیبات گوناگون زندگی روزمره هویدا می‌شوند (تراکس، ۱۹۶۷، ص ۱۵۰).
Golnaz Javaheri
ماهیت اصلی آدمیزاده و نیز نیازها، توانش‌ها و گرایش‌های او تا حدودی در میان گونه‌ها و تااندازه‌ای در هر فرد، اختصاصی و یگانه است. رشد کامل و بهنجار، شکوفا کردن همین ماهیت اصلی و بنیادی است. به‌عبارت‌دیگر رشد از درون آغاز می‌شود. انکار، تحریف یا تحت‌فشار قرار دادن ماهیت بنیادی انسان نهایتی جز آسیب روان ندارد (مزلو، ۱۹۴۵).
Golnaz Javaheri
آن نوع مراقبه‌ای که من پیشنهاد می‌کنم عبارت است از آموختنِ گوش سپردن به تفکر. می‌توانید تفکر خودتان را بشنوید؛ آن‌قدر به تفکر خودتان گوش بدهید تا بتوانید بفهمید آیا «خودتان دارید صحبت می‌کنید یا کس دیگری».
Golnaz Javaheri
فقط در اکنون است که رفتار ویژه شما اتفاق می‌افتد. رفتاری که ممکن است رشد شما را تسهیل کند، به شما قدرت چیرگی بر زندگی بدهد و آنچه را که ندارید، برایتان فراهم آورد. از سوی دیگر، این رفتار چه‌بسا مانع رشد شما باشد، شما را ناتوان کند، نادانسته‌های شما را نادانستنی‌تر کند و بر خلأهای وجودتان بیفزاید. درهرحال هر چه هست، در اکنون روی می‌دهد.
Golnaz Javaheri
چیزی که من می‌خواهم بیان کنم این است: جریان تجربه ما در زمان حال، این بودگی در اکنون، مکرراً گسیخته می‌شود؛ و این گسیختگی به شیوه‌های گوناگونی است: شروع به توضیح دادن می‌کنیم، ناگهان متوجه می‌شویم که بیشتر وقت گروه را گرفته‌ایم، یادمان می‌آید که باید کار مهمّی را انجام دهیم و یا در پرش افکار اسکیزوفرنیایی فرو می‌غلتیم که روانکاوان آن را «همخوانی آزاد» می‌نامند (هرچند چیزی جز «ناهمخوانی اجباری» نیست). این گسیختگی پیوستارِ آگاهی، از بلوغ ممانعت می‌کند، جلوی درمان موفقیت‌آمیز را می‌گیرد، ممانعت می‌کند از اینکه ازدواج بارورتر و غنی‌تر شود و مانع از حل تعارض‌های درونی می‌شود. تمام هدف این گرایش اجتنابی، حفظ وضع موجود است.
Golnaz Javaheri
سرانجام رویکرد گشتالت است که تلاش می‌کند تا هستی هر رخدادی را به همان‌گونه که فرا پیش می‌آید و در می‌رسد، بشناسد، می‌کوشد تا شدن را با چگونه و نه با چرا، با تمام گشتالت‌سازی‌های فراگیر، با تنش حاصل از موقعیت ناتمام که عاملی زیست‌شناختی است، درک و فهم کند.
Golnaz Javaheri
بنابراین در رویکرد گشتالت، کار روی زمان حال و اینجا و اکنون برای آن است که رفتارهای مشاهده‌پذیر تولید شود؛ اینکه بیمار صرفاً آنچه را که فکر می‌کند، بر زبان بیاورد، چندان مطرح نیست. به همین دلیل هم پرسش‌های درمانگر از قبیل «چرا این‌گونه رفتار می‌کنی؟» نیست. او پرسش‌های دیگری می‌پرسد: «داری چکار می‌کنی؟ چه جوری؟ چگونه؟».
Golnaz Javaheri
ازآنجاکه تنها راه دسترسی به تجربه آدمی، رفتار (کلامی یا غیرکلامی) اوست، گشتالت‌درمانگر هر آنچه را که از شخص سر می‌زند و یا در درون او جریان دارد (مانند اندیشیدن، عاطفه ورزیدن، به یادآوردن و حس کردن) به‌مثابهٔ داده‌هایی از رفتار موردتوجه قرار می‌دهد.
Golnaz Javaheri

حجم

۵۱۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۹ صفحه

حجم

۵۱۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۹ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان