دانلود و خرید کتاب دستگاه نظری بلومر ح. ا. تنهایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دستگاه نظری بلومر اثر ح. ا. تنهایی

کتاب دستگاه نظری بلومر

معرفی کتاب دستگاه نظری بلومر

کتاب دستگاه نظری بلومر نوشتهٔ ح. ا. تنهایی (حسین ابوالحسن تنهایی) است. انتشارات اندیشه احسان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر از بنیان‌گذار هم‌کنش‌گرایی نمادی و یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین جامعه‌شناسان قرن بیستم سخن گفته است.

درباره کتاب دستگاه نظری بلومر

کتاب دستگاه نظری بلومر چهارمین جلد از مجموعهٔ «دستگاه نظری» است. این کتابْ دستگاه نظری «هربرت بلومر» (Herbert Blumer) را بررسی کرده است؛ بنیان‌گذار هم‌کنش‌گرایی نمادی و یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین جامعه‌شناسان قرن بیستم. ح. ا. تنهایی (حسین ابوالحسن تنهایی) در این کتاب کوشیده است تا سیستم فکری و ایده‌های هربرت بلومر را شرح و مفاهیم آن را توضیح دهد. این نویسنده که خود شاگرد بلومر بوده، در این کتاب تلاش کرده نظام نظری استادش را از ۴ زاویهٔ هستی‌شناسی، روش‌شناسی، ایستایی‌شناسی و پویایی‌شناسی تحلیل کند و ریشه‌های ایده‌های او را بیابد و تأثیر او را بر علم جامعه‌شناسی پس از خود نشان دهد. نویسندهٔ کتاب حاضر گفته است که اصطلاح بزرگ «ساخت»، نخستین‌بار توسط بلومر برساخته شد. بلومر با تأکید نوشته است که این اصطلاح اشاره به تحلیل واحدهای مطالعاتی کلان دارد.

کتاب حاضر ابتدا به تبارشناسی اندیشه‌های بلومر پرداخته و سعی کرده است تا ریشه‌های پراگمتیستی آن را توضیح دهد. در ادامه دستگاه‌ها و پارادایم‌های فکری او را شرح داده و سیستم او را با دستگاه‌های مارکس و مید مقایسه کرده تا خواننده تصویر دقیق‌تری از او پیدا کند. بلومر به رفتارگرایان انتقاد می‌کرد که همه‌چیز را به رفتار تقلیل می‌دهند و به استقلال فردی توجهی ندارند. از سوی دیگر، کارکردگرایان را هم به توجه‌نکردن به فردیت انسانی متهم می‌کرد. این‌چنین او به ایدهٔ سومی رسید که پیش از همه فردیت و کنش فردی را موردتوجه قرار می‌داد. او جامعه را متشکل از کنش‌های فردی می‌دانست و چندان به ساختارهای کلان اجتماعی اهمیتی نمی‌داد. بلومر اینجا نظریهٔ مهم دیگری به نام ساختارهای بزرگ را پیش می‌کشد و بر این تأکید می‌کند که این افراد و گروها هستند که قواعد جامعه را تعیین می‌کنند؛ بنابراین در یک اجتماع، خردها و کنش‌های کوچک از ساختارهای بزرگ و اتفاقات کلان مهم‌تر هستند.

کتاب دستگاه نظری بلومر جزو کتاب‌های مجموعه‌ای است که می‌کوشد نظام فکری و نظری جامعه‌شناسان مطرح دنیا را شرح دهد. این کتاب‌ها تئوری‌های مهم هر کدام از این اندیشمندان را توضیح می‌دهند و تلاش می‌کنند ایده‌های آن‌ها را از ۴ منظر هستی‌شناسی، روش‌شناسی، ایستایی‌شناسی و پویایی‌شناسی تحلیل کنند. دستگاه نظری «مارکس»، «وبر»، «بلومر»، «گورویچ»، «استراوس»، «مید» و «تفسیری پراگمتیستی» از کتاب‌های مجموعهٔ «دستگاه نظری» هستند که منتشر شده‌اند.

خواندن کتاب دستگاه نظری بلومر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران علوم جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان