دانلود و خرید کتاب جنگ های ارزی جیمز ریکاردز ترجمه حسین راهداری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب جنگ های ارزی

جنگ‌های ارزی: روایتی حیرت‌انگیز از جنگ اقتصادی کشورها با ابزار پول و طلا نوشته جیمز ریکاردز، حقوقدان آمریکایی است.

بعد از وقوع بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی در آمریکا و گسترش آن، دنیا شاهد اتفاقات متناقض و گیج‌کننده‌ای بود. به نظر می‌رسید بنیان تئوری‌های رایج اقتصادی به‌شدت لرزیده‌اند و کشورهایی که روزی داعیه‌دار آزادی تجارت و عدم دخالت دولت در اقتصاد بودند، از ترس گسترش ورشکستگی شرکت‌ها و لشکر بیکاران، خود به بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان مالی به شرکت‌های خصوصی و ملی‌کننده بسیاری از آنها تبدیل شده‌اند.

 درباره کتاب جنگ‌های ارزی

در میانه این سراسیمگی، نیاز به کتابی بود که بتواند از تحولات اقتصادی و پولی دنیا رمزگشایی کند. این کتاب باید سه مشخصه مهم داشته باشد. یک، بررسی تاریخ است و اینکه نشان دهد چقدر اتفاقات امروز دنیا در گذشته تکرار شده‌اند و چقدر از مصائب امروز اقتصاد دنیا، در تصمیمات غلط و نیاموختن از درس‌های گذشته ریشه دارند. دو، این کتاب باید نقش قدرت‌ها و بازیگران مهم به‌خصوص آمریکا و دلار این کشور و نیز قدرت‌ نوظهوری به نام چین را در معاملات و معادلات اقتصادی و سیاسی امروز بیان ‌کند. سه، این کتاب باید تئوری‌ها و طرز تفکرات اقتصادی که ما را به اینجا رسانده‌اند، به زیر تیغ نقد ببرد.

کتاب جنگ‌های ارزی نوشته جیمز ریکاردز به خوبی توانسته است به هر سه این مسائل به بهترین نحو ممکن بپردازد. ریکادرز با متن روان کتابش توانسته سراسیمگی و سردرگمی را از مخاطبان تحولات اقتصادی و پولی امروز دنیا بگیرد و به آنها نشان دهد جامعه و اقتصاد دنیا در کجای تاریخ ایستاده‌اند. کتاب او مانند کلیدی است که بسیاری از روابط نامفهوم و گنگ کشورها و ابرقدرت‌ها را از منظر پولی و نقش طلا در این میان را رمزگشایی می‌کند. زبان نویسنده که به دور از پیچیدگی، قصد انتقال حداکثری دانش به مخاطب عادی را دارد، از ویژگی‌های این کتاب است.

 خواندن کتاب جنگ‌های ارزی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 متخصصان حوزه اقتصاد بین‌الملل و علاقه‌مندان به این حوزه

 بخشی از کتاب جنگ‌های ارزی

وقتی جراحات جنگ جهانی دوم کاهش یافت، قدرت‌های اقتصادی بزرگ متفقین که در راس آنها آمریکا و انگلیس بودند، طرح نظم پولی جهانی را ریختند که هدف اصلی آن، پرهیز از اشتباهات معاهده ورسای و نیز دوره بین دو جنگ جهانی اول و دوم بود. طرح آنها شکل نهایی خود را در «کنفرانس برتون-وودز» پیدا کرد که در ژوئیه سال ۱۹۴۴ در نیوهمپشایر برگزار شد. نتیجه این کنفرانس تصویب مجموعه‌ای از مقررات، ضوابط و تاسیس موسساتی بود که سیستم پولی جهان را برای سه دهه آتی شکل می‌دادند.

سی سال دوره برقرار بودن سیستم برتون-وودز، بین ۱۹۴۳ تا ۱۹۷۳، با اینکه با رکودهای زیادی همراه بود، در مجموع دوره ثبات نرخ ارزها، تورم پایین، نرخ بیکاری پایین، رشد اقتصادی بالا و افزایش درآمدهای واقعی بود. این دوره تقریبا از تمامی جهات، شبیه دوره پس از جنگ جهانی اول بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۶ بود. تحت برتون-وودز، سیستم پولی جهان از طریق دلار آمریکا که آزادانه توسط اعضا با نرخ ثابت ۳۵ دلار در هر اونس به طلا قابل تبدیل بود، به طلا قلاب زده شد و دیگر ارزها نیز به طور غیرمستقیم از طریق نرخ تبدیل ثابتشان با دلار، به طلا وصل شدند. اعطای وام‌های کوتاه‌مدت به کشورهای خاص در زمان مواجهه با کسری بودجه، از طریق «صندوق بین‌المللی پول» انجام می‌شد. کشورها فقط با اجازه صندوق بین‌المللی پول می‌توانستند ارزش ارزهای خود را کاهش دهند و این اجازه معمولا فقط زمانی به کشوری داده می‌شد که دارای کسری تجاری مزمن در کنار تورم بالا می‌بود. اگرچه برتون-وودز به شکل توافق بین‌المللی بزرگی دیده می‌شد، اما ساختار آن به طور یک جانبه از طرف آمریکا به دیگران دیکته می‌شد، به این دلیل که در آن زمان قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، در سطح بسیار بالاتری قرار داشت. این موقعیت برای آمریکا تنها هنگام سقوط شوروی در ۱۹۹۱ دوباره تکرار شد.

با وجود تداوم سیستم برتون-وودز تا دهه ۱۹۷۰، بذرهای جنگ ارزی دوم از اواسط دهه ۱۹۶۰ پاشیده شده بود. می‌توان شروع جنگ ارزی دوم را از سال ۱۹۶۷ دانست که مقدمات آن در سال ۱۹۶۴ با پیروزی چشمگیر لیندون جانسون در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پی‌ریزی شد. در حقیقت جانسون سیاست «تسلیحات و کَره» را دنبال می‌کرد که در این شعار، تسلیحات، اشاره به جنگ ویتنام و کَره، به برنامه اجتماعی «جامعه بزرگ»۲۰۰ از جمله جنگ علیه فقر اشاره داشت.

کژرفتاری؛ داستان شکل‌گیری اقتصاد رفتاری
ریچارد. اچ تیلر
پیش‌بینی‌های سیاسی
بروس بوئنو دی میسکیتا
اقتصاد چگونه کار می‌کند
راجر فارمر
معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان
سید رضا حسینی
چین چگونه سرمایه‌داری شد؟
رونالد کوز
کره‌ی جنوبی؛ ژنرال توسعه
جواد قربانی آتانی
سنگاپور؛ معماران مدرن (پیشگامان نوسازی آسیا ۲)
آر. اس. میلن
تحلیل داده‌های اقتصادی
گری کوپ
چرا اقتصاد فرو می‌ریزد؟: به سوی نظریه‌ای عمومی درباره علت افول اقتصادی کشورها
جوزف استیگلیتز
الگوهای سفته‌بازی
برتران رونه
هنر پیش‌بینی: گفتاری درباره توانایی آینده‌نگری با روش‌های علمی
فیلیپ تتلاک
حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد
توماس ساول
اقتصاد در یک درس
هنری هازلیت
سیاست اقتصادی؛ شش گفتار درباره‌ی سوسیالیسم، کاپیتالسیم، اقتصاد و سیاست
لودویگ فون میزس
اقتصاد فقیر: بازاندیشی بنیادین در شیوه مبارزه با فقر جهانی
آبهیجیت بنرجی
اقتصاد ایران به کدام سو می‌رود؟
مسعود نیلی
کالبدشناسی حباب‌های بازار سهام
گئورگی کومارومی
اقتصاد چگونه عمل می‌کند؟ (اقتصاد کلان و بازارهای مالی)
راجر فارمر
اقتصاددان مخفی
تیم هارفورد
اقتصاد به زبان ساده
شادی صدری

نظرات کاربران

⬛ INFINITE ⬜
۱۳۹۷/۰۹/۲۲

یه نقد جدی به مترجم این کتاب وارده؛ این که قسمت اول کتاب رو حذف کرده که از قضا خیلی هم مهمه، خوشبختانه یه مترجم دیگه این قسمت حذف شده رو منتشر کرده. فکر میکنم انتشارات ناجا باشه سرچ کنید خودتون

avghh
۱۳۹۷/۰۴/۲۰

عالیه این کتاب، با خوندن این کتاب به جرات به اندازه یه دانشجوی کاردانی یا شاید حتی کارشناسی اقتصاد از کلیات اقصاد سردرمیارید و متوجه اتفاقات بازار ایران و جهان و علتهاش میشید.

حسام
۱۳۹۹/۱۱/۲۵

قطعا یکی از بهترین کتاب‌هایی هست که تا حالا خوندم، هم روان هم پر مغز. از عوامل طاقچه خواهش می‌کنم لطفا کتاب "تحلیل بنیادی در بازار جهانی ارز" از محمد حسن ژند، رو هم قرار بدهند.

لیلا اردشیری
۱۳۹۸/۱۰/۰۲

کتاب بسیار خوبی در فهم اقتصاد امروز و به خصوص شرایطی که کشور ما در آن درگیر است میباشد

hamed318
۱۴۰۰/۰۳/۰۹

برای بنده ی عوام، مدخل بسیار ارزشمندی جهت ورود به مبحث اقتصاد کلان بود. مناسبات اقتصادی میان حکام دنیا، سلطه فدرال رزرو، ابرشرکت ها، بحران و رکود و..

amirghh
۱۴۰۱/۰۵/۲۷

کتاب جنگ‌های ارزی روایتگر داستانی می باشد از چگونگی شروع فرآیند فروپاشی دلار آمریکا، تشکیل سیستم پولی و مالی دنیا و تغییرات آن، علت بی رویه چاپ اسکناس توسط کشورها و... جنگ ارزی چیست؟ وقتی یک کشور، ارزش پول خود را پایین

- بیشتر
Omid Baran
۱۴۰۱/۰۲/۲۹

من این کتاب رو خرید کردم اما داخل کتاب های من نرفته باید وقتی داخل کتاب میروم دوباره پول میخواد .

حسین محمدی
۱۴۰۰/۰۴/۱۷

درکل کتاب خوبی بودواصطلاح جنگ ارزی راخوب توصیف کرده بودامامرجوعات وپاورقی زیادداشت واین بنظرم خوب نبود

کاربر ۳۳۴۸۲۴۹
۱۴۰۱/۱۱/۰۳

قیمت کتاب ۴۰۰ هزارتومانه توی طاقچه ؟

Mobina Av
۱۴۰۰/۰۸/۲۳

به نظرم کتاب واقعا اطلاعات مفیدی داده ترجمش هم بسیار عالی و روانه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۵)
کشوری که پولش را ارزان‌تر می‌کند، ممکن است در نهایت کالاهایش از نظر خارجی‌ها ارزان‌تر به نظر بیایند، اما ممکن است که در این میان به خودش نیز صدمه بزند؛ زیرا مقدار بیشتری از پول ارزان خود را باید هزینه کند تا ورودی‌های مورد نیاز برای ساخت کالا را فراهم آورد
someone
بحران جدید احتمالا از بازار ارز آغاز خواهد شد و به سرعت به بازار سهام، اوراق قرضه و بازار کالا سرایت خواهد کرد. وقتی دلار سقوط کند، بازارهای قیمت‌گذاری‌شده به دلار نیز سقوط خواهند کرد و سراسیمگی و وحشت به سرعت به تمام دنیا سرایت خواهد کرد.
⬛ INFINITE ⬜
فرض کنید یک خودروی بنز آلمانی به مبلغ ۳۰ هزار یورو که پول رایج آلمان و دیگر کشورهای منطقه یورو است، قیمت‌گذاری شده باشد. حالا فرض کنید نرخ تبدیل یورو به دلار، ۱/۴ است؛ یعنی یک یورو، ۱/۴ برابر دلار ارزش دارد. به این ترتیب، قیمت خودروی آلمانی برابر با ۴۲ هزار دلار (۴۲۰۰۰=۱/۴×۳۰۰۰۰) می‌شود. حالا فرض کنید که ارزش یورو در برابر دلار به ۱/۱ کاهش پیدا کند. حالا همان خودروی بنز ۳۰ هزار یورویی معادل ۳۳ هزار دلار آمریکا (۳۳۰۰۰=۱/۱×۳۰۰۰۰) قیمت خواهد داشت. این کاهش در قیمت دلاری خودروی اروپایی از ۴۲ هزار دلار به ۳۳ هزار دلار، به معنای این است که این خودرو برای خریداران آمریکایی، خیلی بیشتر از قبل جذاب خواهد بود و علی‌القاعده در آمریکا فروش بیشتری خواهد داشت.
avghh
گسترده‌تر شدن رکود حتی ممکن است به کاهش فروش شرکت‌های اروپایی در آن کشورها نیز بینجامد، نه به دلیل مسائل مربوط به نرخ تبدیل ارز بلکه به دلیل اینکه حقوق‌بگیران خارجی، دیگر استطاعت خرید محصولات اروپایی را حتی در قیمت پایین‌تر هم ندارند.
دانشجوی خسته
کشور درگیر در جنگ ارزی، همیشه با قانون نتایج ناخواسته مواجه است.
M.Afshari
بانک مرکزی آلمان نشان داده بود در اقتصادی مدرن، پول کاغذی که به طلا متصل نیست، می‌تواند برای اهدافی کاملا سیاسی، ارزش خود را از دست بدهد و آن اهداف سیاسی نیز ممکن است به خوبی برآورده شوند. دیگر ملت‌های صنعتی بزرگ نیز این آموزه آلمان را از دست نداده و آن را فراگرفتند.
someone
کشورها با کاهش ارزش پول‌هایشان به فقیر کردن همسایه و اعمال تعرفه بر واردات مبادرت کردند و موجب فروپاشی تجارت جهانی شدند.
avghh
کشور درگیر در جنگ ارزی، همیشه با قانون نتایج ناخواسته مواجه است.
دانشجوی خسته
قبض دولت آلمان راهی برای استقراض و تامین پول مورد نیاز دولت این کشور برای پوشش کسری بودجه و پرداخت‌هایش بود. این کار، یکی از مخرب‌ترین و فراگیر‌ترین کاهش‌های ارزش پولی است که تا به حال یک اقتصاد پیشرفته بزرگ به خود دیده است. اعتقاد نادرستی وجود دارد که آلمان عمدا پول خود را نابود کرد تا از زیر بار پرداخت خسارات سنگین جنگ جهانی اول به انگلیس و فرانسه طبق معاهده ورسای، رهایی یابد
someone
مرحله به مرحله بعد از کاهش ارزش پول‌ها و ورشکستگی به دنبال آن، گویی اقتصادهای عمده دنیا برای غرق شدن رقابت می‌کردند و این کار آنها سبب اختلال شدید در تجارت، از دست دادن تولید و نابودی ثروت شد. طبیعت ناپایدار و خودنابودگر سیستم پولی بین‌المللی در این دوره، جنگ ارزی اول را به داستانی عبرت‌آموز برای اقتصاد امروز دنیا تبدیل می‌کند که همانند آن زمان، دنیا با چالش بدهی‌های عظیم غیرقابل پرداخت مواجه است.
someone

حجم

۵۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

حجم

۵۲۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان