دانلود و خرید کتاب بزرگمهر حکیم محمد رسولی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بزرگمهر حکیم اثر محمد رسولی

کتاب بزرگمهر حکیم

نویسنده:محمد رسولی
انتشارات:سبزان
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب بزرگمهر حکیم

کتاب بزرگمهر حکیم نوشتهٔ محمد رسولی است. نشر سبزان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی کاوشی در باب کیستی، آثار و سخنان «بزرگمهر حکیم» در ادبیات و تاریخ است.

درباره کتاب بزرگمهر حکیم

«بزرگمهر حکیم» (بوزرجمهر) را وزیر «خسرو انوشیروان» می‌دانیم. نامش را شنیده‌ایم و او را به دانایی و حکمت فراوان می‌شناسیم. ایرانیان به داشتن او به خود می‌بالند و مایۀ افتخارش می‌دانند؛ با این همه، زمانی که می‌خواهیم ردپای این حکیم فرزانه را در لابه‌لای سطور تاریخ پی بگیریم و شرح زندگانی او را منسجم، مستدل و تاریخی ارائه کنیم، با مشکلات بسیار مواجه می‌شویم که شاید علت آن اختلاف راویان در نقل روایات پیش از اسلام و عهد ساسانی است؛ اختلافاتی که سبب شده است در این دوره، افسانه و واقعیت، اسطوره و تاریخْ سخت به هم درآمیزد. در این بررسی کوتاه، در کتاب بزرگمهر حکیم، محمد رسولی بر آن بوده است که بزرگمهر را بیرون از پردۀ افسانه‌ها و اساطیر بازشناسد و از خلال روایات و افسانه‌ها دریابید که این حکیم فرزانه چه کسی بوده و تاریخ و افسانه دربارۀ او چه گفته‌اند؛ دربارهٔ یکی از چهره‌های معروف دوران مدنیت ساسانی. طبق گفتهٔ نویسنده، آنچه از منابع کهن ایرانی و عربی دربارهٔ بزرگمهر برمی‌آید، چنین است که بزرگمهر یا بزرجمهر یا بوذرجمهر یا ابوذرجمهر، معلم هرمز (هرمز چهارم) فرزند خسرو کواتان (انوشیروان) بوده و خسرو چون او را مردی تیزهوش یافت، او را به وزارت و صدارت برگزید. او وزیری باتدبیر بود که خسرو به داشتنش افتخار می‌کرد.

خواندن کتاب بزرگمهر حکیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادبیات و تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بزرگمهر حکیم

«انوشیروان که بود؟

انوشیروان از شاهان ساسانی است که در متون ادبی و تاریخی بیشتر به عدالت شناخته شده، ولی شخصیت وی از نظر فرهنگی و علمی ناشناخته مانده است. او حاکمی دانش‌دوست، آشنای به فلسفه، علاقه‌مند به کتاب‌های علمی، سخنان حکمی، پند و اندرز و... بود و موجبات ترقی علوم و فنون را در ایران فراهم کرد.

بر اساس منابع فارسی و عربی، انوشروان شخصی حکیم، فیلسوف و عاشق علم و دانش بوده است. دربار او جایگاه حکیمان و اندیشمندان بود و با استقبال از فیلسوفان یونانی موجب گسترش فلسفه و حکمت در ایران شد.

در این فصل، به بررسی شخصیت فرهنگی انوشروان از نظر دانایی، علاقه به دانش، کتاب، حکمت، فلسفه و پند و اندرز در منابع مختلف فارسی، عربی و برخی منابع خاورشناسان پرداخته‌ایم و همچنین به پندهای تاج او، توقیعات، دیدگاه‌هایش دربارهٔ عقل و خرد، ضرورت علم و دانش برای شاهان و تشویق به دانش‌اندوزی پرداخته و نشان داده‌ایم که انوشروان تا چه اندازه در شکوفایی ایران و رشد علمی و ادبی آن مؤثر بوده است:

۱. دانایی و زیرکی انوشیروان

در منابع عربی، انوشیروان را به زیرکی و دانایی توصیف کرده‌اند: "ذکروا أنه لم یکن فی ملوک العجم أدهی من کسری أنوشروان": در میان شاهان غیرعرب، پادشاهی زیرک‌تر از انوشروان نبوده است.۴۵۱ این زیرکی و تیزبینی او در کنار علاقه به شعر و ادب، در حکایتی که ابوالفرج اصفهانی نقل کرده، نمایان است. می‌گوید: روزی انوشیروان شنید که اعشی به این بیت تغنی می‌کند:

أرِقتُ ومَا هَذا السُهادُ المُوَرَّق

وَما بِیَ مِن سُقمٍ وَما بِیَ مَعشَقُ

بیداری کشیدم و خوابم نبرد و چیست این بیداری در صورتی که در من نه بیماری است و نه عشقی.

انوشیروان پرسید چه می‌گوید؟ برایش ترجمه کردند. گفت: کسی که نه عاشق است و نه بیمار و خوابش نمی‌برد حتماً دزد است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

حجم

۳۶۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان