دانلود و خرید کتاب پیدایش هند نوین جان ام. دان ترجمه مهدی حقیقت خواه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیدایش هند نوین اثر جان ام. دان

کتاب پیدایش هند نوین

معرفی کتاب پیدایش هند نوین

کتاب پیدایش هند نوین نوشتهٔ جان ام. دان است و با ترجمهٔ مهدی حقیقت خواه در گروه انتشاراتی ققنوس منتشر شده است.

درباره کتاب پیدایش هند نوین

هند باستان سرزمین پهناوری بود. چنان بزرگ بود که به شبه‌قاره معروف بود؛ اصطلاحی که امروزه هم به کار می‌رود. هند منابع و ذخایر غنی بسیاری داشت که خارجیان را وسوسه می‌کرد، از جمله کمپانی هند شرقیِ بریتانیای کبیر، که در قرن هفدهم از راه رسید. این شرکت سرانجام، از راه بهره‌کشی از مردم و منابع هند، از بسیاری کشورها قدرتمندتر و ثروتمندتر شد. سپاه خصوصی این کمپانی بر بیشتر این شبه‌قاره مسلط شد، درحالی‌که مقامات تجاری‌اش مالیات می‌گرفتند و می‌کوشیدند بر قلمرو تحت تسلط خود حکومت کنند. 

در نیمهٔ قرن هجدهم، خشم و کینه مردم هند به صورت شورش علیه بریتانیایی‌ها فوران کرد که به بیشتر هند گسترش یافت. هرچند بریتانیایی‌ها این آشوب را سرکوب کردند، قدرت کمپانی هند شرقی رو به افول گذاشت. دولت بریتانیا حاکمیت هند را در دست گرفت و آن را محور امپراتوری بریتانیا ساخت، که اینک بزرگ‌ترین قدرت روی زمین بود.

بسیاری از مردم هند حکومت بریتانیا را پذیرفتند و گروهی دیگر همچنان خشمگین بودند که یک قدرت خارجی بر سرزمینشان فرمان می‌راند. در آغاز قرن بیستم، گروه‌های مذهبی و سیاسی متعددِ مخالف بریتانیایی‌ها در حال شکل‌گیری بودند. برخی می‌خواستند هند در امپراتوری بریتانیا باقی بماند، مشروط بر این‌که در حکومت به مردم هند نقش بیشتری داده شود اما گروه‌های تندرو چیزی جز این نمی‌خواستند که بریتانیایی‌ها برای همیشه سرزمینشان را ترک کنند. در اواخر دههٔ ۱۹۴۰، بریتانیای کبیر به سبب دو جنگ جهانی، جنگ جهانی اول (۱۹۱۴ ـ ۱۹۱۸) و جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹ ــ ۱۹۴۵) و هزینهٔ ادارهٔ یک امپراتوری از توان افتاده بود. گسترش آشوب، شورش، و سرکشی، به همراه یک جنبش استقلال‌خواهی پایدار نیز بریتانیایی‌ها را به این نتیجه رساند که زمان ترک هند فرارسیده است و این آغاز تغییر هند بود. این کتاب ابتدا تاریخ هند را بررسی می‌کند و سپس به هند نوین می‌پردازد. 

خواندن کتاب پیدایش هند نوین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب پیدایش هند نوین

«طی سده‌ها، درآمیزی پیوسته در حال تغییر نژادها، زبان‌ها، و فرهنگ‌ها آیین هندو را پدید آورد، دینی پیچیده و روش زندگی‌ای که مناسک باستانی و یک معرفت قدسی را شامل می‌شود که در متون مقدس بیان شده است. آیین هندو سبب پیدایش نظام کاست در هند نیز شد ــ یک رتبه‌بندی طبقات اجتماعی تا حدی بر مبنای شغل و حرفه و سطوح مختلفِ خلوص معنوی. روحانیان، یا بِرَهمنان، بالاترین قشر یا کاست را تشکیل می‌دادند. جنگاوران و مقامات حکومتی در ردهٔ بعد قرار می‌گرفتند. بازرگانان در مرتبهٔ بعدی قرار داشتند. زحمتکشان ساده پایین‌ترین کاست را تشکیل می‌دادند.

اما یک گروه اجتماعی به‌کلی بیرون از این نظام کاستی قرار می‌گرفت. این‌ها «بُرون‌کاست‌ها» بودند که با آن‌ها طوری رفتار می‌شد که انگار «نجس» اند، چون هندوهای دیگر گمان می‌کردند آن‌ها به لحاظ روحی به‌شدت به گناه آلوده‌اند یا در زندگی قبلی خود مرتکب خطاهای بسیار سنگین و فجیع شده‌اند. تقدیر آن‌ها در زندگی کنونی‌شان این بود که فاضلاب‌ها را تمیز کنند، زباله‌ها را جمع کنند، و انواع کارهای دیگری را انجام دهند که برای کسانی که در کاست‌های بالاتر از آن‌ها بودند ناپاک و حرام انگاشته می‌شد.

هرچند نظام کاست ناعادلانه بود و برای همهٔ مردم فرصت‌های برابر روا نمی‌داشت، برای هندی‌ها ثبات اجتماعی نیز به همراه داشت که تا هزاران سال پایدار ماند. این ثبات به طبقات ممتاز اجازه می‌داد از آسایش و رفاه برخوردار شوند. دارایی‌های انباشتهٔ طبقات ثروتمند و فرمانروا، به همراه منابع طبیعی فراوان هند، کمک کرد که کشور در عرصهٔ جهانی به‌منزلهٔ «پرندهٔ زرین» ــ سرزمین افسانه‌ای ثروت حیرت‌انگیز ــ شناخته شود.

در گذر زمان، بیگانگانی که به ثروت‌های هند چشم طمع دوخته بودند پیاپی به این کشور حمله کردند. از جملهٔ آن‌ها غارتگران اسب‌سواری بودند که در سال ۹۹۷ م از راه گردنهٔ خیبر در هیمالیا هجوم آوردند و مردم ساکن شمال غربی هند را چپاول و با آن‌ها با بی‌رحمی و خشونت رفتار کردند. این مهاجمان مسلمان بودند ... سرانجام مسلمانان دیگری به هند پا گذاشتند که در جلگهٔ شمالی کشور، که از رود سند تا رود گنگ امتداد داشت، حکومت‌های اسلامی برپا داشتند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۵٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان