دانلود و خرید کتاب هشت مقاله پیرامون تبلیغ محمدعلی نجفی کرمانشاهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب هشت مقاله پیرامون تبلیغ

کتاب الکترونیکی «هشت مقاله پیرامون تبلیغ» نوشتهٔ محمدعلی نجفی کرمانشاهی و محمدکاظم رحیمی و حسین پریزاد و وحیده مقدم و زهرا رفیعی کشتلی در نشر میراث ماندگار چاپ شده است. در این کتاب هشت مقاله آمده است و در پی این است تا بیان نماید ظرفیت ساختاری روش‌های مختلف برای بیان معارف، عقاید و احکام دینی و مذهبی بسیار فراوان است.

درباره کتاب هشت مقاله پیرامون تبلیغ

سیری در میراث ماندگار مذهب منیر تشیع نشان می‌دهد هزاران الگو و راهکار برای انتخاب ساختار و محتوای تبلیغی می‌توان یافت. کتاب حاضر گامی کوچک در برخی کوچه‌های کلان‌شهر تبلیغ معارف است. در این کتاب هشت مقاله آورده شده که به‌غیراز مقاله دوم و ششم (البته مقاله ششم به‌صورت پراکنده) بقیه مقالات جایی منتشر نشده است. عناوین مقالات مندرج در این کتاب عبارت‌اند از:

 ظرفیت صحیفه سجادیه در تبلیغ معارف

 ویژگی‌های منبر از دیدگاه مرحوم فلسفی

 معرفی کتاب معجم فقهاء الخطباء

 تبلیغ با محوریت مسائل خانواده

 مهارت حل تعارض تبلیغ با محوریت مسائل خانواده

 مهارت حل مسئله تبلیغ مبتنی بر بیان زندگی علمای شیعه

 استفاده تبلیغی از تشبیه محسوس به معقول

 تبلیغ ناظر به اختراعات مسلمانان

در مقالهٔ نخست دوست گرامی جناب آقای محمدکاظم رحیمی به بحث از نقش و ظرفیت «صحیفه سجادیه» در تبلیغ معارف دین پرداخته است. دومین مقاله در مورد ویژگی‌های منبر از نگاه مرحوم حجت‌الاسلام شیخ محمدتقی فلسفی است که به قلم نگارنده است. در مقاله توضیح داده‌ام که سوای برجسته بودن مرحوم فلسفی در وعظ و خطابه و تبلیغ، اصل رویکرد انتخاب وعاظ مشهور و موفق به‌عنوان الگوی تبلیغی یک مقوله قابل‌پیگیری است. متکلم گران‌مایه و محقق ارجمند استاد حاج شیخ محمدجعفر طبسی نجفی در کتاب «معجم الفقهاء الخطباء» این اندیشه را عملاً باطل کرده‌اند که منبررفتن ملازم سواد نازل و اندک بوده و هرکسی منبر برود بهره قابل‌اعتنایی از دانش ندارد. مقالهٔ سوم گزارشی کوتاه از این اثر ارزنده است. مقالهٔ چهارم و پنجم به این امر پرداخته که دست‌مایهٔ یک خطیب و مبلغ می‌تواند طرح مسائل خانوادگی باشد که بلاشک از استقبال خوبی نیز برخوردار خواهد بود. محقق ارجمند سرکار خانم وحیده مقدم در زمینه شرح‌حال نگاری علمای شیعه دارای سابقه‌ای قابل‌اعتنا هستند. ایشان مقالهٔ ششم بیان می‌دارند که یک‌ گونه خاص تبلیغ معارف دینی و آموزه‌های شریعت می‌تواند مبتنی بر بیان زندگی علمای شیعه باشد. «اسلوب معادله» یا قانون «تشبیه معقول به محسوس» برای ما مردم گرفتار در عالم طبیعت می‌تواند وسیله‌ای مناسب باشد تا با تشبیه محسوساتی که بدان‌ها انس داریم به عالم اندیشه و معقولات وارد شویم. دکتر حسین پریزاد در هفتمین مقالهٔ این کتاب این اسلوب و قانون را بررسی می‌کنند. بالاخره اینکه هشتمین مقالهٔ این کتاب مربوط به سبک خاص منبر رفتن با محوریت قراردادن اختراعات مسلمین است.

کتاب هشت مقاله پیرامون تبلیغ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به مطالعهٔ کتاب‌های دینی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب هشت مقاله پیرامون تبلیغ

«داوری خواستن از یک فرد بی طرف این راه نیز می‌تواند از شیوه‌های حل مذاکره به روش برد-برد باشد؛ یعنی یک شخص بی طرف که هیچ نسبتی با هیچ یک از طرفین نداشته باشد و از سوی دیگر مورد اعتماد هر دو باشد، بصورت داور بین این دو قضاوت کرده و چنان که در روزگارهای گذشته انسان‌هایی به عنوان ریش‌سفید یا گیس‌سفید محله در شهر و روستا اقدام به حل تعارضات می‌کردند، در این میان نیز یک داور بی طرف به حل تعارض میان زوجین اقدام نموده و بدین صورت هر دو با اعتمادی که به وی دارند، نتیجۀ رای و نظر او را می‌پذیرند.

 دیدگاه اسلام

 این مطالب از دیدگاه روان شناسی بود و همین مهارت از دیدگاه اسلام هم باید بررسی شود. ابتدا باید گفت در دین اسلام به اخذ خوبی‌های دیگر مکاتب امر شده است و حدیث «خذ الحکمه من اهل النفاق یا اهل الضلال و...» فقط منحصر به اخذ سخنان کیمانه نیست. بلکه شامل رفتارها و سبک‌های زیست حکیمانه نیز می‌شود. اینکه روانشناسان غربی غیر مسلمان راه حل‌ها و مهارت‌هایی را برای کاهش یا رفع آسیب‌های زندگی زناشویی بیان داشته‌اند تا زمانی که مخالف اصول و فروع دین ما نباشد، می‌توان مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این در آموزه های دینی نیز مشاهده می‌شود که دستورات فراوانی در زمینه جلوگیری از تنش و تعارض و نیز در زمینه رفع تنش و تعارض در مرحله بعد وارد شده است.»

نظرات کاربران

کتابخوار
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

عالی، به ویژه مقالات ادبی و خانوادگی.

دانش دوست!
۱۴۰۲/۱۰/۱۶

در زمینه تبلیغ دین باید حرفه ای تر کار کرد.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۲۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۹۲۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان