دانلود و خرید کتاب سیری در فلسفه یهودی حسین علی جعفری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیری در فلسفه یهودی اثر حسین علی جعفری

کتاب سیری در فلسفه یهودی

معرفی کتاب سیری در فلسفه یهودی

کتاب الکترونیکی «سیری در فلسفه یهودی» نوشتهٔ حسین علی جعفری و محمدرضا دهقانی‌زاده در انتشارات حکمت و عرفان چاپ شده است.

درباره کتاب سیری در فلسفه یهودی

جنبش فلسفی در میان یهودیان در قرن دوم قبل‌از میلاد، در اسکندریه، در نتیجهٔ نزدیکی با همسایگان یونانی آن‌ها آغاز شد. در قرن دهم میلادی، با ورود فرهنگ یونانی به دنیای اسلام بود که نوعی فلسفۀ یهودیِ پیوسته در حال تکامل، ظهور یافت فلسفه یهودی از تبیین بنی‌اسرائیل از سرچشمه جهان هستی و صفات ذاتی و فاعلی خدا به گونه‌ای فلسفی نشأت می‌گیرد؛ از این‌رو، کتاب مقدس منبع بنیادینی ‌است که فلسفه یهودی بر اساس آن استوار می‌گردد. عقل‌گرایی، حکمای تلمودی را هدایت کرد که براساس کتاب مقدس، فلسفۀ یهودیت را بنا کنند.

کتاب سیری در فلسفه یهودی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفهٔ دین پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب سیری در فلسفه یهودی

«سرچشمه‌های فلسفۀ یهودی

فلسفة یهودی چیست؟ پاسخ به این سؤال بستگی به برداشت ما از فلسفه دارد. شکی نیست که اسرائیلیان قدیم، منشاء جهان و ذات و فعل خدا را به ‌گونه‌ای فلسفی موردتأمل قرار داده‌اند. از این‌رو، کتاب مقدس عبری با شرحی از آفرینش و ارتباط خدا با مخلوقات بشری آغاز می‌شود و پنج کتاب موسی، تاریخ اسرائیل قدیم را از دوران مشایخ تا مرگ موسی پی می‌گیرند. بقیه کتاب‌های مقدس عبری، پیدایش و رشد قوم یهود در طی: کشورگشایی، ظهور سلطنت، افول حکومت‌های شمالی و جنوبی و بازگشت از اسارت را توضیح می‌دهند. در گسترة این اثر حماسی، خدا چنان توصیف شده است که گویی در آشکار ساختن نقشة ازلی خویش نگران سرنوشت قوم برگزیده است.

باید درنظر داشت که سرچشمه‌های فلسفۀ یهودی در کتاب مقدس است. فلسفه، آشکارا مقید به هیچ نتیجه‌ای جز آن نتایجی که از طریق عقل و تجربه به آن‌ها دست می‌یابد، نیست؛ درحالی‌که یهودیت به‌عنوان دین، اساساً بر پایۀ وحی و سنت استوار است. با وجود این، براهین و دلایلی که از راه عقل و تجربه به دست می‌آیند، در کتاب مقدس نادر نیستند. نظم شکوه‌مند آسمان پرستاره، به‌وجود آفریننده‌ای یگانه و قادرِ مطلق اشاره می‌کند (برای نمونه در کتاب: مزامیز، باب ۱۹، آیۀ ۲؛ کتاب إشعیای نبی، باب ۴۰، آیۀ ۲۶؛ کتاب عاموس نبی، باب ۵، آیۀ ۸؛ از مواهب قوۀ نطق و شنوایی در انسان، به‌عنوان دلیلی برای اثبات وجود خدایی سمیع و بصیر، استفاده می‌شود (کتاب مزامیر، باب ۲۴، آیۀ ۹)، و تقدیرات خاص خداوند برای بنی‌اسرائیل به‌منظور گواهی‌دادن به قدرت قاهرۀ او، در تاریخ ذکر می‌شوند. کتاب ایوب، که نمایش‌گر کلنجار رفتن با تناقضات ناشی از سیطرۀ اخلاقی خداوند است، بر سبیل احتجاج، حیات بشری را دادگاه فرجامینی می‌داند که مشیت خداوند برای انسان را توجیه می‌کند؛ درحالی‌که روحیۀ پرسش‌گری و شکاکیّت، که ویژگی ذاتی فلسفه است، در کتاب مقدس، خصوصاً در کتاب جامعه، غایب نیست.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۳۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۴ صفحه

حجم

۲۳۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان