دانلود و خرید کتاب نبوغ امام علی (ع) عباس محمودالعقاد ترجمه طاهره طایفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نبوغ امام علی (ع) اثر عباس محمودالعقاد

کتاب نبوغ امام علی (ع)

معرفی کتاب نبوغ امام علی (ع)

کتاب نبوغ امام علی (ع) اثری از عباس محمودالعقاد است که با ترجمه طاهره طایفی در انتشارات نظری به چاپ رسیده است.

 درباره کتاب  نبوغ امام علی (ع)

پس از گذشت قرن‌ها از زندگی علی (ع) و با وجود تلاش‌های بسیاری که اندیشمندان، پژوهشگران و مورخان برای درک حقایق زندگی و به تصویر کشیدن شخصیت آن امام بزرگوار بکارگرفته‌اند، شخصیت او آن چنان که شایسته است، بطور کامل شناخته نشده و حقیقت آن برای بسیاری قابل درک نیست، زیرا آن چنان عظمتی دارد که تاریخ بشری یارای به تصویر کشیدن تمامی ابعاد آن را نداشته و ندارد و صاحبان اندیشه و قلم را نمی‌توان به دلیل آن که نتوانسته‌اند به ژرفنای روح با عظمتش راه یابند و تنها به انعکاس گوشه‌هایی از آن بسنده نموده‌اند، مورد ملامت قرار داد. 

ابعاد شخصیت علی (ع) گستره و پهنایی به وسعت زندگی تمام ابناء بشر دارد، بدین ترتیب نه‌تنها پیروان مذهب شیعه بلکه تمامی انسان‌های اندیشمندی که خواهان زیستنی انسانی‌اند درجنبه‌های گوناگون زندگی خویش با زندگی و سلوک علی (ع) ارتباط می‌یابند.    

استاد محمود عقاد نویسنده ومتفکر اهل تسنن مصری یکی از انسان‌های آزاده‌ای است که علی (ع) را شخصیتی بزرگ و بی‌نظیر در تاریخ دانسته و بدور از هر گونه تعصب و حبّ و بغض به بررسی ابعاد گوناگون شخصیت امام (اعم از علمی، سیاسی، نظامی، عاطفی، ادبی و...) پرداخته و انگیزه و چرایی کارها و تصمیمات سرنوشت‌ساز و بلکه تاریخ‌ساز امام را بطور مستدل و به شیوه‌ای علمی، در کتاب پیش رو با نام نبوغ امام علی (ع)، مورد کاوش قرار داده است (کاری که در نگارش زندگی بزرگان کمتر صورت می گیرد).  همان‌گونه که که از نام کتاب آشکار است استاد عقاد، امام علی (ع) را بحق انسانی نابغه می‌داند که اندیشه‌ها و اعمال او ناشی از نبوغ بی‌نظیر اوست. در این کتاب نویسنده با روشی علمی آراء، نظریات و اعمال امام را استدلال نموده و به این طریق صحّت و عاری از نقص بودن آنها را به اثبات می‌رساند.

 خواندن کتاب نبوغ امام علی (ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر مطالب ارزشمندی دارد که مطالعه آن برای پیروان تمامی مذاهب اسلامی که ممکن است ابهاماتی در این زمینه داشته باشند و نیز برای تمامی انسان‌های اندیشمندی که جویای حق و حقیقت و سلوک انسانی‌اند، سودمند وتأثیرگذار است.

 بخشی از کتاب نبوغ امام علی (ع)

در میان صفحات تاریخ، مسائلی بی‌پایه و اساس وارد شده است که دهان به دهان در میان مردم گشته و هر نسل از نسل دیگری آن را به ارث برده است و شنوندگان بدون آنکه در مورد آن بحث و یا استدلالی نمایند آن را موضوعی حتمی و قطعی انگاشته‌اند؛ در حالی که این مسائل، شبهاتی است که موافق ظواهر احوال هستند اما واقعیت ندارند؛ سپس هر کس به نوبهٔ خود آنها را به نحوی تراشیده و پرداخته است و پس از پرداختن، فراموش کردن آن برایش سخت شده است.

از جمله این مسائل بی‌پایه و اساس در بارهٔ علی آن است که گفته‌اند: علی بن ابی‌طالب مرد شجاعی است اما در مورد جنگ و سیاست اطلاعی ندارد.

این سخن در زمان علی، در میان دشمنان و حتی یارانش رواج یافته بود. مخالفت نمودن امام با نظریات افراد سیاست‌باز و زیرک عرب و رهنمودهای آنان و عدم موفقیت او در بیشتر تلاش‌هایش پس از این مخالفت ها، این مطلب را تقویت نمود. بنابراین طبیعی بود که گفته شود: او شکست خورد زیرا به توصیه‌های یاران زیرک خود عمل نکرد و اینکه او از افراد موفق در میدان جنگ یا سیاست نیست. ما برای اینکه ببینیم آیا این چنین بوده است یا خیر، ابتدا باید نظریات و آراء او و نیز نظریات افرادی را که راهنمایی هایی به اوکردند، بررسی کنیم تا دریابیم که کدامیک به صواب نزدیک‌تر است.

اما اساساً باید دید چه در عصر امام و چه پس از آن، آیا هیچگاه به فکر منتقدان او، خطور کرده است که از خود بپرسند: آیا علی می توانست کاری جز آنچه را که انجام داد، انجام بدهد یا خیر؟ و به فرض اگر می توانست کاری غیر از آنچه که کرد، انجام دهد، سرانجام آن چه بود؟ و آیا امکان داشت به سرانجامی بهتر و ایمن‌تر از آنچه که بدست آمد، دست یابد؟

اما هیچ یک از منتقدان او را نمی‌یابیم که چنین سؤالاتی از خود نموده باشد! با وجود آنکه تنها راه دست یافتن به درستی و خطای نظریات گوناگون، همین سؤالات است.

آنچه که با ارزیابی پیامدهای مختلف آن شرایط برای ما آشکار می‌شود این است که انجام کارهایی دیگر، غیر از آنچه که به اجرا درآمد نه می‌توانست ضامن موفقیت باشد و نه می‌توانست باعث امان یافتن از خطر بشود؛ بلکه چه‌بسا اگر از حیطه نصیحت ومشورت خارج می گشت ودر موضع عمل قرار می گرفت امکان موفقیت ضعیف‌تر می‌گشت و خطر دنباله‌گیری آن بزرگ‌تر بود. اینها مسائلی است که افراد زیرک و تیزبین و نیز منتقدان تاریخی که از کنار ساحل امن، نظاره‌گر حوادث بوده‌اند نه همچون ناخدایی که درگیر طوفان و تلاطم امواج است، در مورد آنها با امام مخالفت نموده‌اند.

نظرات کاربران

عرفان
۱۴۰۰/۱۱/۱۴

کتاب خوب و جالبی بود از دیدگاه یک محقق اهل سنت نوشته شده و جالب بود اما عاری از اشتباهات نبود؛ به دلیل تفاوت عقاید شیعه و اهل سنت در مسئله امامت و خلافت، این اشتباهات ملموس بود.

msms
۱۴۰۱/۰۷/۱۷

با توجه به اینکه نویسنده کتاب از اهل تسنن میباشد، کتاب بسیار خوبی بود در توصیف شخصیت والای امیرالمومنین و تشریح پلیدی های معاویه و خاندان بنی امیه، ایراد اصلی که میتوان به کتاب گرفت، دیدگاه نویسنده به مسئله خلافت جامعه

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۸۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

حجم

۱۸۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان