دانلود و خرید کتاب تفسیر سوره قیامت حمیدرضا ارباب سلیمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفسیر سوره قیامت اثر حمیدرضا ارباب سلیمانی

کتاب تفسیر سوره قیامت

معرفی کتاب تفسیر سوره قیامت

کتاب تفسیر سوره قیامت نوشتۀ حمیدرضا ارباب سلیمانی است. این سوره را سوره قیامت یا سوره لااُقسِمُ نامیده‌اند. این دو نام از آیه اول گرفته شده است که خداوند در آن به روز قیامت سوگند یاد می‌کند سوره قیامت جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، سی و یکمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هفتاد و پنجمین سوره است و در جزء ۲۹ قرآن جای دارد.

درباره کتاب تفسیر سوره قیامت

سوره قیامت هفتاد و پنجمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۲۹ جای دارد. این سوره را به این مناسبت «‌قیامت‌» می‌نامند که با سوگند خداوند به روز قیامت آغاز می‌شود. سوره قیامت از حتمیت وقوع معاد و احوال آن روز سخن می‌گوید و انسان‌ها را در قیامت به دو گروه شاد و نورانی و غمگین و ترش رو توصیف می‌کند و به این نکته تأکید دارد که انسان بر نفس خود بصیر و بر کردارش داناست.

از آیات مشهور این سوره، آیه ۳ و ۴ است که می‌گوید خداوند نه تنها قادر است استخوان‌های پوسیده را در قیامت بازسازی کند، بلکه تواناست سرانگشتان را دوباره بیافریند؛ آیه‌ای که گفته شده اشاره به اثر انگشت و شناخت هر فرد با آن دارد.

در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره قیامت را بخواند، من و جبرئیل برای او در روز قیامت گواهی می‌دهیم که به آن روز ایمان داشته و آن روز صورتش از دیگر آفریدگان درخشنده‌تر است.

سوره قیامت، حتمی بودن وقوع معاد و اوضاع و احوال روز قیامت را بیان می‌کند و انسان‌ها را در جهان آخرت در دو گروه توصیف می‌کند: گروهی تازه‌رو و نورانی، و گروهی با قیافه‌های غمگین و ترش‌رو. این سوره سپس یادآور می‌شود که آدمی دنیای نقد را می‌گیرد و آخرت را فراموش می‌کند و در آن روز حسرت می‌خورد

خواندن کتاب تفسیر سوره قیامت را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به آیات قران و تحلیل‌های آن می‌توانند این کتاب را بخوانند.

درباره حمیدرضا ارباب سلیمانی

حمیدرضا ارباب سلیمانی در سال 1340 متولد شده است. او در دوره نوزدهم و در سال 1392 در حوزه تبلیغ و ترویج برگزیده شده است.

بخش‌هایی از کتاب تفسیر سوره قیامت

سوگند به‌روز قیامت و سوگند به نفس لوامه که همه شما در قیامت برانگیخته می‌شوید و به سزای اعمالتان می‌رسید. نکته دیگری که در این جا حائز اهمیت است رابطه بین سوگند اول و سوگند دوم است. در جلسه قبل عرض شد که در سوگند اول سخن از قیامت کبری است و در سوگند دوم که به نفس لوامه قسم می‌خورد، سخن از قیامت صغری و محکمة وجدان است. در درون انسان محکمه و دادگاه کوچکی وجود دارد که اعمال نیک و بد او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به‌تناسب هر عمل، حکم مناسب آن را صادر می‌کند. در پی این جهان هستی نیز جهان دیگری است که در آنجا به همه امور ما رسیدگی خواهد شد و پاداش و کیفر هر کس که تجسم اعمال و نیات اوست، داده خواهد شد؛ بنابراین ما از وجود وجدان اخلاقی که در درون هر انسانی به ودیعه گذاشته شده است، به وجود رستاخیز و قیامت پی می‌بریم و از همین‌جا رابطه بین این دو سوگند آشکار می‌گردد و به این حقیقت دست می‌یابیم که یکی از دلائل وجود معاد، محکم وجدان در درون جان انسان است. حال که رابطه بین این دو سوگند روشن شد، مناسب است کمی راجع به شباهت این دو دادگاه یعنی دادگاه وجدان و دادگاه رستاخیز صحبت کنیم. به چند مورد اشاره می‌کنیم شباهت اول دادگاه وجدان با دادگاه قیامت، این است که در هر دوی اینها قاضی، شاهد و مجری حکم، یکی است. در آیه ۴۶ سوره مبارکه زمر می‌خوانیم: «عالم الغيب والشهادة أنت تحكم بين عبايک» خداوندا! تو از اسرار پنهان و آشکار آگاهی و تو در میان بندگانت قضاوت خواهی کرد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

حجم

۷۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان