دانلود و خرید کتاب تفسیر سوره مرسلات حمیدرضا ارباب سلیمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفسیر سوره مرسلات اثر حمیدرضا ارباب سلیمانی

کتاب تفسیر سوره مرسلات

معرفی کتاب تفسیر سوره مرسلات

کتاب تفسیر سوره مرسلات نوشته حمیدرضا ارباب سلیمانی یکی از کتاب‌های تفسیر سور‌ه‌ای قرآن است که در انتشارات حکمت و عرفان منتشر شده است.

درباره کتاب تفسیر سوره مرسلات

قرآن مجید، بهترین سخن و بهترین موعظه و پند الهی است. قرآن کریم برای مؤمنان شفاء و درمان و جداکننده حق از باطل است و شکی در آن راه ندارد. قرآن معجزه جاودان اسلام و پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) است و تمسک به آن مایه صلاح و فلاح انسان است. هر مسلمانی وظیفه دارد با این مائده آسمانی مأنوس باشد و قرآن را محورِ عقیده، فکر، تصمیم و عمل خود قرار دهد. و نباید فراموش کنیم که بی‌اعتنایی به این میراث ماندگار، تندترین سرزنش‌های الهی را به دنبال دارد.

پس از انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری برای آموزش قرآن انجام شد و این کتاب نتیجه یکی از این تلاش‌های ارزشمند است. این کتاب شامل گفتارهایِ تفسیریِ حجت‌السلام والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی است که از ماه مبارک رمضان ۱۳۸۰، در برنامه «آیات و بینات» رادیو قرآن آغاز و تا سال ۱۳۸۳ ادامه پیدا کرد. از امتیازات این نوع تفسیر می‌توان به ترتیبی، ساده و روان، کوتاه و مختصر، محکم و دقیق و جذاب و زیبا بودن اشاره کرد.

این کتاب به سوره مرسلات می‌پردازد و تفسیر روان و جذابی در اختیار علاقه‌مندان به شناخت بهتر قرآن قرار می‌دهد.

خواندن کتاب تفسیر سوره مرسلات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت قرآن پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تفسیر سوره مرسلات

یک تفسیر برای آیات ابتدایی سوره مرسلات این است که بگوییم تمام این سوگندهایی که آمده، به فرشتگان آسمان اشاره دارد.

تفسیر دوم این است که بگوییم: تمام این قَسم‌های پنج‌گانه، اشاره به بادها و طوفان‌ها است، نه فرشتگان. بنابراین مفهوم آیات مورد بحث چنین می‌شود:

"وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا" سوگند به بادهایی که پشت سر هم می‌وزند!

"فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا" و سوگند به بادها و طوفان‌هایی که شدیداً حرکت می‌کنند!

"وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا" و قسم به بادهایی که ابرها را می‌گسترانند و قطرات حیات‌بخش باران را از لابه‌لای آنها روانه سرزمین‌های خشک می‌کنند!

"فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا" و سوگند به آنها که ابرها را بعد از آمدن باران پراکنده می‌سازند!

"فَالْمُلْقِیاتِ ذِکرًا" و قسم به این بادها که با این برنامه، انسان‌ها را به یاد خداوند می‌اندازند!

در این‌جا تفسیر سومی هم آمده و آن این است که بگوییم: سوگند اول و دوم در این آیات به مسأله بادها و طوفان‌ها اشاره دارد و سوگند سوم، چهارم و پنجم، ناظر به نشر آیات حق به وسیله فرشتگان است.

شاهد و دلیل بر این تفسیر سوم، جداسازی این دو دسته از سوگندها در آیات مورد بحث به وسیله "واو" است، در حالی که بقیه به وسیله "فاء" عطف شده‌اند که نشانه ارتباط و پیوند آنها است.

شاهد دیگر بر تفسیر سوم این است: که همهٔ این سوگندها برای مطلبی است که در آیه هفتم می‌خوانیم: "إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ" که اشاره به حقانیت و واقعیت رستاخیز و معاد دارد.

در آستانه قیامت، دگرگونی عظیمی در عالم پیدا می‌شود؛ از یک سو جهان هستی در معرض طوفان‌های شدید، زلزله‌های سخت و حوادث تکان‌دهنده قرار می‌گیرد و از سوی دیگر دادگاه عدل‌الهی تشکیل می‌شود و فرشتگان نامه‌های اعمال را نشر می‌دهند و میان صفوف مؤمنان و کافران جدایی می‌اندازند و حکم الهی را در این زمینه القا می‌کنند.

با این توضیح و تفسیر سوم، سوگندهای پنج‌گانه در آیات با چیزی که برای آن سوگند یاد شده، یعنی وعده قیامت، تناسب پیدا می‌کند و از این جهت، این تفسیر از دو تفسیر دیگری که قبلاً عرض شد، برتری دارد.

بعد از بیان این سه تفسیر در مورد ۵ سوگند در آیات مورد بحث، نوبت به این می‌رسد که این قَسم‌ها مقدمهٔ چیست و به چه منظوری است؟ پاسخ این است که در آیهٔ بعد که آیه هفتم است، می‌خوانیم: آنچه به شما وعده داده می‌شود، واقع خواهد شد. "إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ" یعنی وعده قیامت حق است و زمانی، این وعده الهی تحقق خواهد یافت و همه برانگیخته خواهید شد و به حساب و کتاب شما رسیدگی خواهد شد و به ثواب و عواقب اعمالتان خواهیدرسید، تردیدی در این نیست!

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۴ صفحه

حجم

۵۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۴ صفحه

قیمت:
۹,۰۰۰
تومان