دانلود و خرید کتاب شش کلاه تفکر ادواردو دبونو ترجمه زهرا ناظری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شش کلاه تفکر اثر ادواردو دبونو

کتاب شش کلاه تفکر

معرفی کتاب شش کلاه تفکر

شش کلاه تفکر نوشته ادوارد دبونو ،پدر تفکر خلاق، پرفروشترین کتاب در حوزه تفکر است. بسیاری از افراد بزرگ و شرکتهای مشهور در مسیر تفکر و نوآوری خود از نظرات دبونو استفاده کرده‌اند. قدرت تفکر، به این شکل خاص، تنها در وجود انسان قرار دارد و همین قدرت است که او را متمایز کرده است.

درباره کتاب شش کلاه تفکر

در این کتاب ادوارد دبونو روش بررسی مسائل از جنبه‌های گوناگون را می‌آموزد و نشان می‌دهد چگونه می‌توان در کمترین زمان ممکن به بهترین تصمیم رسید. او عواملی را که می‌تواند بر روی تفکر منطقی تأثیر بگذارد مثل احساسات، منطق، امید، منفی‌بافی و خلاقیت را در قالب کلاه‌های رنگی بیان می‌کند و به مخاطب می‌آموزد چطور اندیشه‌اش را در مسیری درست هدایت کند.

در این روش 6 کلاه به رنگهای سفید، آبی، قرمز، زرد، سیاه و سبز وجود دارد که هریک نماینده مفاهیم مشخصی هستند.

کلاه‌سفید: سفید رنگی خنثی است. کلاه‌سفید با اعداد و ارقام ملموس سروکار دارد.

کلاه قرمز: قرمز رنگ هیجان و خشم است. کلاه قرمز به جنبه‌های احساسی و عاطفی یک مسئله می‌پردازد.

کلاه‌سیاه: سیاه ‌رنگ غم است. این کلاه جنبه‌های منفی و غیرممکن بودن انجام کارها را بیان می‌کند.

کلاه زرد: زرد رنگ مثبت اندیشی و کلاه زرد به جنبه‌های مثبت تفکر می‌پردازد.

کلاه سبز: سبز رنگ گیاه و زندگی است. کلاه سبز نمایانگر ایده‌های نو و خلاق است.

کلاه آبی: آبی رنگ آسمان است و کلاه آبی همچون آسمان بالای سایر کلاه‌ها قرار دارد. این کلاه با احاطه، تنظیم و سازمان‌دهی روند تفکر و سایر کلاه‌ها مرتبط است.

درباره ادوارد دوبونو 

ادوارد دوبونو پدر تفکر خلاق و یکی از مهم‌ترین مربیان آموزش تفکر در دنیا است و بسیاری از سازمان‌های بزرگ جهان مثل IBM از راهکارهای او در شیوه تفکر بهره برده‌اند. او تفکر را یک مهارت می‌داند. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به تفکر جانبی، چگونه ذهن زیبایی داشته باشیم، من درست می‌گویم تو غلط و... اشاره کرد. دوبونو بیش از 62 کتاب نوشته که به 30 زبان دنیا ترجمه‌شده‌اند.

‌بخشی از کتاب شش کلاه تفکر

فصل ۲: استفاده از کلاه؛ روشی هوشمندانه

اگر تصاویر مربوط به چهار دهه قبل را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که همه کلاه دارند. امروز دیگر استفاده از کلاه رایج نیست. بیشترین استفاده از کلاه در بین افرادی است که مسئولیت اجتماعی دارند. افرادی مثل سربازان، پلیس و... که کلاه قسمتی از یونی فرم آن‌هاست. بااین‌حال گاهی استفاده از واژه کلاه برای نشان دادن نقش یک فرد به کار می‌رود. به‌عنوان‌مثال مردی که در خانواده امرونهی می‌کند به‌اصطلاح ((کلاه ریاست بر سر گذاشته)) یا خانمی که یک پست اجرایی دارد احتمالاً با این عبارت که ((آن زن کلاه حرفه‌ای بر سر گذاشته)) شناخته می‌شود. بااین‌وجود مایه تأسف است که هیچ کلاهی برای تفکر و نبوغ وجود ندارد که بتوانید از آن استفاده کنید. اگر این‌چنین کلاهی وجود داشته باشد می‌توان نقش‌هایی مثل نقش زیر را برایش متصور شد که پیامدهای زیر را منتقل کند:

((خواهشاً مزاحم نشوید، دارم فکر می‌کنم.))

((می‌خواهم همین‌الان بحث را تمام کنیم و کلاه تفکر را بر سرمان بگذاریم و روی حل این موضوع متمرکز شویم.))

((چطور است که کمی با تفکر و ریزبینی روی موضوع کار کنی. تا به حال تنها به من پاسخ‌های نامربوط داده‌ای. کلاه تفکرت را بر سر بگذار.))

بنابراین اگر ما یک تصویر نمادین از فردی که یک ((کلاه تفکر واقعی)) بر سر دارد داشته باشیم، می‌تواند به ما کمک کند تا به جای برخورد عکس‌العملی با وقایع، بتوانیم آرام، متمرکز و متفکرانه به آن بپردازیم. آنچه ما به‌عنوان تفکر در این کتاب مطرح می‌کنیم ((تفکر سنجیده و آگاهانه)) است. نوعی تفکر نیز وجود دارد که ما به‌صورت روزمره آن را انجام می‌دهیم. مثل راه رفتن، حرف زدن، جواب دادن به تلفن و... نام این نوع تفکر، ((تفکر خودکار)) است؛ اما تفکر سنجیده متفاوت از این نوع تفکر است. همه می‌توانند بدوند، اما پیامدهای زیر را منتقل کند:

((خواهشاً مزاحم نشوید، دارم فکر می‌کنم.))

((می‌خواهم همین‌الان بحث را تمام کنیم و کلاه تفکر را بر سرمان بگذاریم و روی حل این موضوع متمرکز شویم.))

((چطور است که کمی با تفکر و ریزبینی روی موضوع کار کنی. تا به حال تنها به من پاسخ‌های نامربوط داده‌ای. کلاه تفکرت را بر سر بگذار.))

بنابراین اگر ما یک تصویر نمادین از فردی که یک ((کلاه تفکر واقعی)) بر سر دارد داشته باشیم، می‌تواند به ما کمک کند تا به جای برخورد عکس‌العملی با وقایع، بتوانیم آرام، متمرکز و متفکرانه به آن بپردازیم. آنچه ما به‌عنوان تفکر در این کتاب مطرح می‌کنیم ((تفکر سنجیده و آگاهانه)) است. نوعی تفکر نیز وجود دارد که ما به‌صورت روزمره آن را انجام می‌دهیم. مثل راه رفتن، حرف زدن، جواب دادن به تلفن و... نام این نوع تفکر، ((تفکر خودکار)) است؛ اما تفکر سنجیده متفاوت از این نوع تفکر است. همه می‌توانند بدوند، اما یک دونده حرفه‌ای برای این دویدن آگاه است و آموزش دیده است؛ اما نوع دیگری از تفکر وجود دارد که ما با ((ترسیم نقشه)) سروکار داریم. در این مورد شما موضوع و هدف موردنظر خودتان را پیدا می‌کنید و برای دستیابی به آن نقشه می‌کشید. شما این نقشه را بدون موضع‌گیری قبلی و صرفاً با توجه به واقعیات می‌کشید و برای انجام این کار باید دامنه دید وسیعی داشته باشید. من این نوع تفکر را با شیوه استفاده از کلاه ادغام کرده‌ام. با کمک کلاه‌هایی که رنگ‌هایی متفاوت دارند شما می‌توانید یک نقشه خام را ترسیم و رنگ‌آمیزی کنید و به یک نقشه کامل تبدیل کنید. در ادامه به روش استفاده از این کلاه و تکمیل این نقشه خواهیم پرداخت.

نظرات کاربران

white girl
۱۴۰۰/۰۷/۲۱

بالاخره موجود شد نسخه متنیش.ممنون از طاقچه. بهترین کتاب آموزش تفکر و تصمیم گیری. این کتاب باید در مدارس تدریس بشه

زهرا
۱۴۰۰/۰۸/۲۲

من نخوندم کتابو ولی دوست دارم بخونمش لطفا توی طاقچه بی نهایت هم قرارش بدین

💍
۱۴۰۰/۰۷/۲۱

کتاب فوق کتابی جالب از فردی است که به راستی پدر علم تفکر نوین است. بسیار ساده و روان به ما میاموزد که چرا تا این حد زندگی مان با تصمیمات بد و فکر غلط میگذرد.

amir
۱۴۰۰/۰۷/۲۱

کتاب خوبیه.توصیه میکنم بخونید.روی طرز نگاهتون به مسایل تاثیر میزاره و یکی از روش های نوین درباره ی خلاقیته

کریزی
۱۴۰۲/۱۰/۲۶

از نظرم کتاب متوسطی بود ولی حرفاش درست و دقیق بود و استفاده از کلاه های تفکری که مثال زده برای کسایی که تمرکز روی افکارشون ندارند میتونه مفید باشه 👌🏻🙌🏻

فرید متین
۱۴۰۱/۰۶/۰۳

این کتاب با پیشنهادِ شیوه‌ای خاص برای تفکر و مباحثه، که بیش‌تر به دردِ سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌خورد، می‌تواند نقشی تسهیل‌کننده و پیش‌برنده در تصمیم‌گیری داشته‌باشد.

negin
۱۴۰۰/۰۷/۲۱

احتیاج به تمرین زیادی داره.مخصوصا بدای من که همیشه تفکرم منطبق با جمعه.در کل مفیده

alimoradi
۱۴۰۳/۰۱/۲۴

من این ترجمه رو مناسب نمیدونم بد ترجمه کرده

Pardis
۱۴۰۱/۱۲/۱۸

کاربردی و مفید👌🏼

Atfe
۱۴۰۱/۱۲/۱۱

کاربردی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
مثبت نگری یک انتخاب است. شما می‌توانید آگاهانه نیمه پر لیوان را ببینید. کاربرد کلاه زرد دقیقاً عکس کلاه‌سیاه است. در کلاه‌سیاه ما به دنبال یافتن نظرات منفی و در کلاه زرد در پی یافتن نظرات مثبت هستیم. من کلاه زرد را کلاه محقق مثبت نامیده‌ام و دلیلم هم این است که ارائه هر ایده‌ای به معنای کشف آینده است. آینده جایی است که قرار است طرح‌های ما در آنجا عملی شود؛ اما ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم آن‌طور که نسبت به گذشته مطمئن هستیم، نسبت به آینده نیز خاطرجمع باشیم؛ بنابراین باید در مورد آینده تحقیق کنیم. نکته‌ای که در مورد کلاه زرد وجود دارد این است که اکثر مردم زمانی که در یک طرح، نظرات خود را پیاده می‌کنند نسبت به آن مثبت اندیش می‌شوند.
💍
طیف تفکرات مثبت بعضی افراد آن‌قدر در خوش‌بینی زیاده‌روی می‌کنند که این کار آن‌ها را به حماقت می‌کشاند؛ اما خوش‌بینی در کجا تبدیل به حماقت می‌شود؟ آیا در خوش‌بینی با کلاه زرد حدومرزی وجود ندارد؟ آیا کلاه زرد می‌تواند میزان احتمال یک امر را نادیده بگیرد؟ دامنهٔ تفکر مثبت از خوش‌بینی افراطی تا مثبت اندیشی منطقی متغیر است. نباید به خاطر غیرمنطقی بودن یک پدیده آن را رد کرد، تاریخ پر است از افرادی که ایده‌های ناممکن را عملی کرده‌اند.
💍
کلاه‌سفید: سفید رنگی خنثی است. کلاه‌سفید با اعداد و ارقام ملموس سروکار دارد. کلاه قرمز: قرمز رنگ هیجان و خشم است. کلاه قرمز به جنبه‌های احساسی و عاطفی یک مسئله می‌پردازد. کلاه‌سیاه: سیاه رنگ غم است. این کلاه جنبه‌های منفی و غیرممکن بودن انجام کارها را بیان می‌کند. کلاه زرد: زرد رنگ مثبت اندیشی و کلاه زرد به جنبه‌های مثبت تفکر می‌پردازد. کلاه سبز: سبز رنگ گیاه و زندگی است. کلاه سبز نمایانگر ایده‌های نو و خلاق است. کلاه آبی: آبی رنگ آسمان است و کلاه آبی همچون آسمان بالای سایر کلاه‌ها قرار دارد. این کلاه با احاطه، تنظیم و سازمان‌دهی روند تفکر و سایر کلاه‌ها مرتبط است.
کاربر ۴۳۳۹۸۳۱
شما می‌توانید با تغییر برداشتتان از یک مسئله، احساستان را هم نسبت به آن عوض کنید.
Pardis
من تفکر را به شش جنبه تقسیم می‌کنم و برای هر جنبه یک کلاه در نظر می‌گیرم.  سفید: حقایق و اطلاعات قرمز: احساسات و هیجانات سیاه: افکار منطقی منفی زرد: افکار سازنده مثبت سبز: خلاقیت و ایده‌های نو آبی: کنترل و نظارت بر روند تفکر
احسان رضاپور
خیلی از چیزهایی که ما گمان می‌کنیم واقعی است، تنها یک باور شخصی است که با لحن محکم بیان می‌شود.
shahrzad
متأسفانه تفکر حاکم بر جامعه ابتدا واقعیت را از دیدگاه خودش بیان می‌کند و سپس از آمار و ارقام موجود برای تأیید دیدگاه خودش استفاده می‌کند.
محیـــــــا🪷
پاسخ اینجاست که اگر شما نقش یک متفکر را بازی کنید، یک متفکر خواهید شد؛
محیـــــــا🪷
کلاه‌سفید به ذهن ما جهت می‌دهد تا متوجه نوع برخورد با اطلاعات باشیم. در این کلاه باید هدفمان کسب واقعیت محض باشد نه چیز دیگر.
heydar
بزرگ‌ترین مانعی که در مسیر تفکر وجود دارد و باعث ایجاد خطا می‌شود، مسئلهٔ عملکرد دفاعی در ماست.
محیـــــــا🪷

حجم

۴۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱ صفحه

حجم

۴۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
۱۳,۳۰۰
۳۰%
تومان