دانلود و خرید کتاب عبادت یا عبودیت؟ موسی صدر ترجمه احمد ناظم
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب عبادت یا عبودیت؟ اثر موسی صدر

کتاب عبادت یا عبودیت؟

معرفی کتاب عبادت یا عبودیت؟

عبادت یا عبودیت؟ از مجموعه در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که درس‌گفتارهای ایشان را درباره عبادت و عبودیت دربر دارد.

با توجه به اینکه این سخنرانی‌ها در آخرین سال‌های حضور امام موسی صدر در لبنان ایراد شده است، به نوعی عصارهٔ اندیشه و فکر امام موسی صدر در زمینه‌های مختلف و انعکاس و خلاصهٔ معرفت وجودی امام موسی صدر است.

 درباره کتاب عبادت یا عبودیت؟

ٰعبادت مواجهه و گفت‌وگوی بنده است با خداوند و بالطبع، رکنی از دین. جوهرِ عبادت قصد تقرب به پروردگار است تا با این قصد بنده به پروردگارش تقرب جوید و رنگ خدایی بگیرد و از این راه است که می‌تواند متخلق به اخلاق خداوندی شود. در هر دینی مناسکی عبادی برای پیوندِ مخلوق به خالق و سیرِ عابد به معبود پیشکشِ مخلوق و عابد شده است. اما گاه مناسک و عبادات دینی کارگر نمی‌افتد و آثار مناسک و عبادات بر بنده نمودار نیست. در این صورت، نقصی و عیبی هست که باید آن را یافت و درمان کرد؛ اگر دین ریشه در جهانِ سنت دارد، انسانِ امروز چگونه باید طعمِ زیستِ مؤمنانه را بچشد و راه به خدا بیابد؛ دعا، که از تجلی‌گاه‌های عبادت است، چه هنگام موجه است و چگونه باید باشد؛ آیا عبادت مکان و زمان خاص می‌طلبد؛ عبادات در معرض کدام آسیب‌هایند؛ فلسفه و معنای نماز و روزه کدام است. اگر بخواهیم با دیدهٔ امام موسی صدر به این مسائل نظری بیفکنیم، کتابی که در دستان شماست، برای نیل به این مقصود فراهم آمده است.

عبادت یا عبودیت کتاب یازدهم از مجموعهٔ در قلمرو اندیشهٔ امام موسی صدر است که حاوی گفتارها و نوشتارهای او دربارهٔ عبادت و دعا و برخی مناسک دینِ اسلام است. محتوای این کتاب، افزون بر پرداختن به مسائلِ پیش‌گفته، ما را به چارچوب و پارادایمِ دین‌شناسی امام صدر راه می‌برد. اگر مدعی هستیم که «اسلامی که سید موسی صدر می‌فهمد» اجتماعی است، برداشت‌های متنوع او از مفاهیم عبادی در این کتاب از دلایل این ادعاست. از این رو، برخی پیام‌های اعیادِ مذهبیِ ناظر به حوادث روز را در این مجموعه گنجاندیم که اساساً در نگاه امام صدر فاصله‌ای میان عبادیات و اجتماعیات نیست و این هردو در اندیشه و عمل او درهم می‌آمیزد.

جستارهای عبادت و عبودیت و «روزه، تمرین جهاد» و «شادمانی مؤمن» و «پس از عید» پیش از این در کتاب‌های ادیان در خدمت انسان و نای و نای چاپ شده‌اند. اما برای اینکه مجموعه حاضر حتی‌المقدور کم و کاستی نداشته باشد، در این مجموعه هم آورده شده‌اند.

امید که این کتاب هم راهی باشد برای آگاهی از اندیشه و عمل امام موسی صدر و فهم و دریافتِ او از دین. چه، برآنیم که شاید این فهم و دریافت راهی بگشاید به زیستِ مؤمنانه در جهان امروز.

 خواندن کتاب عبادت یا عبودیت را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

 دوست‌داران اندیشه‌های امام موسی صدر مخاطبان این کتاب‌اند.

نظرات کاربران

marzieh
۱۴۰۲/۰۶/۱۷

کتاب بسیار عالی که ارتباط عبادت با زندگی روزمره و ارتباطات اجتماعی رو توضیح داده من خیلی دوستش دارم حس خیلی خیلی خوبی هنگام خواندن این کتاب داشتم مسلمان بودن واقعا بزرگترین لذت دنیاست الهی امام موسی صدر هر کجا

- بیشتر
سماء
۱۴۰۲/۰۱/۰۳

موضوع سخنرانی‌هایی که در این کتاب اومده بیشتر درباره‌ی نماز، دعا، روزه، قرائت قرآن و عید فطر و حج و عید قربان هست. قرائت امام صدر از دین و دینداری همیشه برام جالب بوده؛ این که چطور آیین‌ها و مناسبت‌های مذهبی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱)
هر اندازه نسبت به امور دنیایی راغب‌تر و نیازمندتر و تسلیم‌تر باشید، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوید. هر اندازه برای راحتی و آسایش خود، احترام و ارزش قایل باشید، عاجز و ناتوانید. هر اندازه برای خوردن و آشامیدن خود به آب و آتش بزنید، عاجزید. هر اندازه در بند خودخواهی و هواوهوس خود باشید، ناتوانید. هر اندازه زندگی خود را دوست داشته باشید، درمانده‌اید.
NegaraMehr
انحراف دیگر این است که انسان نماز بخواند و روزه بگیرد، ولی نماز و روزهٔ او معنا و محتوا نداشته باشد. نماز و روزه و حج او هیچ‌یک در دل او و در قلب او و در رفتار او تأثیر نگذارند. امیر مؤمنان (ع) فرموده است: «چه‌بسا روزه‌داری که از روزه گرفتن بهره‌ای جز گرسنگی و تشنگی نمی‌برد.» بر همین اساس، می‌توان گفت که چه‌بسا نمازگزاری که از نماز خواندن بهره‌ای جز خستگی
کاربر ۶۶۰۰۲۲
عبادت یعنی تلاش برای رسیدن به کمال. عبادت آزادی است، زیرا حرکت به سوی کمال، قید و بند نیست، بلکه آزادی از قید و بند است و نزدیکی انسان به انسانیت، آزادی است. اما بندگی درست نقطهٔ مقابل آن است. پس عبودیت و عبادت دو مفهوم کاملاً متمایزند.
marzieh
«اِنَّ أَکرَمَکم عِندَالله أَتقاکم.» میزان تقرب به خداوند، به اندازهٔ اتصاف به صفات الهی و تخلق به اخلاق خداوندی است، زیرا خداوند مکانی ندارد تا من به او نزدیک شوم. و میان من و او پیوندی نیست تا خویشِ او باشم. نمی‌توان به خداوند نزدیک شد، مگر با اتصاف به اوصاف الهی. در حدیث آمده است: «تَخَلَّقوا بِأخلاقِ اللهِ.» (به اخلاق الهی متخلق شوید.) اما صفات خداوند کدام‌اند؟ علم؛ پس اتصاف به اوصاف خداوند یعنی کسب علم؛ و رحمت اگر آن را کسب کنیم؛ و قدرت اگر قدرت و عزت به دست آوریم؛ و آفرینندگی اگر بتوانیم چیزی بیافرینیم؛ و همین‌گونه است دیگر صفات الهی. خدمت به مردم نیز اتصاف به صفتی الهی است، زیرا خداوند رب و راعی و خالق و رازق و رحیم است، و اگر من به مردم خدمت کنم، یعنی به آنان روزی دهم و مهربانی کنم و فرهنگ بیاموزم، متخلق به اخلاق الهی شده‌ام.
marzieh
پس ما می‌توانیم ماه رمضان را ماهی متفاوت از دیگر ماه‌ها برشماریم. تمایز این ماه به علم و حکمت و مطالعه و تحقیق است. روزه باعث می‌شود آدمی در این ماه، بهتر بحث و مطالعه و تحقیق کند. در حدیث آمده است که برترین عمل در شب قدر، شبی که مخصوص دعاست، مباحثهٔ علمی است.
کاربر ۶۶۰۰۲۲
روزه ارادهٔ انسان را از غل و زنجیر نیازهای مادی رها می‌کند، البته به شرطی که از روزه فرار نکنیم و خود را در معرض گرسنگی و تشنگی و سختی و کسالت و ناراحتی عصبی که موقع روزه گرفتن به انسان دست می‌دهد، قرار دهیم. بعضی از مردم، با خواب زیاد و عوض کردن ساعات روز و شب خود، از روزه فرار می‌کنند.
اشکانم
ما در هر روز پنج بار یا بیشتر در برابر پروردگار می‌ایستیم و با او هم‌صحبت می‌شویم. فایدهٔ این هم‌صحبتی چیست، برادران؟ اوّل. اگر ما هم‌صحبت خدا شویم، نخستین نتیجهٔ آن احساس قدرت است. فردی که با رهبر یک کشور دوست و هم‌صحبت است، آیا از پلیس یا استاندار یا نظامی رده‌پایین می‌ترسد؟ طبیعتاً نه، زیرا او دوست و همراه رئیس و رهبر است. اگر ما دوست و هم‌صحبت خدا شویم، قوی و نیرومند می‌شویم
ketab khoon
چگونه وقتی همسایهٔ شما از سرما رنج می‌ّبرد، درک نمی‌کنید و تنها به گرما و راحتی خود توجه دارید؟ این احساس ناقص است. اگر چنین احساسی دارید، باید خود را درمان کنید، زیرا بیمار هستید. اگر همسایهٔ شما گرسنه باشد، ولی شما با آسودگی غذا بخورید، روشن می‌َشود که احساس شما ضعیف است. اسلام می‌گوید: «ما آمَنَ بِاللهِ وَالیومِ الآخَرِ مَن باتَ شَبعاناً وَجارُهُ جائِعٌ.» (کسی که سیر بخوابد درحالی‌که همسایه‌اش گرسنه باشد، به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد.)
marzieh
خیر در این است که احساس همدردی داشته باشی و از آنچه خدا به تو داده است، انفاق کنی. اگر امکانات مالی داری، به کسی که امکانات مالی ندارد، کمک کن. اگر امکانات تجربی و علمی داری، به کسی که به آن‌ها نیاز دارد، آموزش بده. اگر از سلامتی برخورداری، با بیمار همدردی کن. اگر آبرو و موقعیت داری و از تو حرف‌شنوی دارند و سخن تو را می‌پذیرند، کسی را که جایگاه و موقعیتی ندارد و سخن او را نمی‌َشنوند و نزد هیچ‌کس جایگاهی ندارد، یاری کن. باید احساس کنی که تو برادر اویی و او برادر توست
marzieh
خیر و صلاح در این نیست که مال و رحمت و خیر را تنها برای خود طلب کنی، بلکه در این است که نخست مواسات با کسانی را بخواهی که روزی‌شان تنگ است؛ یعنی مواسات با فقیر و محروم و نادان و انسان‌های زحمت‌کش و رنج‌دیده، چراکه خدا از فضل خود به شما گشایش داده و رحمت خود را بر شما گسترانده است.
marzieh

حجم

۱۸۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

حجم

۱۸۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

قیمت:
۷,۵۰۰
تومان