دانلود و خرید کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب فریبا دلبرنسب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب اثر فریبا دلبرنسب

کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب

امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب

کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب نوشته فریبا دلبرنسب است. این کتاب به مساله اضطراب به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان امروز می‌پردازد.

درباره کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب

امروزه به علت نوع زندگی در جوامع، اضطراب، جنبه جهان شمول دارد. جوامع بزرگتر به مراتب بیشتر از جوامع کوچک، درگیر مشکلات روانی است. اضطراب ناشی از فکر کردن به آینده بوجود می‌آید که احساس می‌کنیم ناتوان هستیم، فرد مضطرب به طور مستمر در مورد مسائل مهم زندگی اش از جمله اوضاع مالی، مسائل شغلی، سلامت جسمانی، روابط میان فردی و از دست دادن عزیزانش نگران است اما اگر از او بپرسند برای ترس و نگرانی چه کاری از دستش برمی‌آید مغزش هیچ پاسخی به این سوال ندارد. فروید اضطراب را واکنشی به در ماندگی می‌دانست، او نوشته است اضطراب علامتی است که به ما می‌فهماند خطری در کار است و فرد منتظر است موقعیت درمانده کننده از راه برسد.

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر راهبردهای مقابله ای افراد دارای اختلال اضطرابی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی است و در قالب یک طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون همراه با گروه کنترل انجام شده است. بدین منظور ۲۰ نفر از افرادی که تشخیص اختلال اضطرابی را داشتند به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در ۲ گروه آزمایش (۱۰ نفر) و گروه کنترل( ۱۰ نفر) گماشته شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای اندلر و پارکر استفاده شد که در هر دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط آزمودنی‌ها تکمیل گردید. مداخله شناختی- رفتاری به مدت ۱۱ جلسه برای گروه آزمایش برگزار گردید ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش در راهبردهای مسأله‌مدار نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‌دار و در راهبردهای هیجان‌مدار و اجتنابی کاهش معنی‌داری داشته است. بنابراین براساس یافته‌ها گروه درمانی شناختی رفتاری بر راهبردهای مقابله‌ای (مسأله مدار، هیجان‌مدار و اجتنابی) تأثیرگذار است.

خواندن کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به روان‌شناسان و روان‌درمانگران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب راهبردهای مقابله ای با اضطراب

اختلالات اضطرابی، اختلالاتی هستند که ویژگی مشترک آنها ترس مفرط و اضطراب و ناهنجاری‌های رفتاری مرتبط با این علائم است. اختلالات اضطرابی از نظر نوع موقعیت‌ها و اشیا و موقعیت‌های مسبب ترس، اضطراب یا رفتارهای اجتنابی و عقاید شناختی مرتبط با آنها با یکدیگر فرق می‌کنند. تفاوت اختلالات اضطرابی با ترس یا اضطراب بهنجار رشدی در شدت و تداوم علائم است که برای دوره رشدی فرد نامتناسب است. اختلاف این اختلالات با دوره‌های موقت ترس یا اضطراب که اغلب در اثر استرس ایجاد می‌گردند در مدت و تداوم علائم آنها است(مثال حداقل ۶ ماه ادامه می‌یابند) (انجمن روانپزشکی آمریکا ۱۳۹۴) در این راستا به طور کلی می‌توان گفت سبک‌های مقابله سبب کاهش آسیب پذیری در موقعیت‌های استرس‌زا می‌شوند (وایلنت، ۱۹۹۲؛ به نقل از میسلی، ۲۰۰۱ ) مقابله به عنوان تلاش شناختی و رفتاری برای اداره خواسته‌ای بیرونی یا درونی ویژه‌ای تعریف شده است که فراتر از منابع فرد ارزیابی گردیده است(لازاروس و فولکمن، ۱۹۸۴.) پژوهشگران دریافته‌اند که سلامت روانی با چگونگی به کارگیری سبک‌های مقابله‌ای ارتباط دارد. افرادی که از سبک مقابله مسئله مدار استفاده می‌کنند، می‌توانند با استرس و اضطراب به خوبی مقابله کنند و پاسخ سازگارانه به کشمکش‌ها دهند این پژوهش‌گران همچنین دریافته‌اند که آسیب‌شناسی روانی با به کارگیری سبک‌های مقابله‌ای ناسازگار ارتباط دارد (نظام زاده، قمری گیوی، ۱۳۸۷.) گرچه مداخلات روان شناختی بسیاری برای درمان اختلال‌های اضطرابی وجود دارد، اما بیش از چند دهه پژوهش‌های تجربی، درمان شناختی- رفتاری را به عنوان درمان انتخابی معرفی کرده است)

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۹۹ صفحه

حجم

۴٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۹۹ صفحه

قیمت:
۲۱,۵۰۰
تومان