دانلود کتاب صوتی ناطور دشت با صدای آرمان سلطان‌زاده + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی ناطور دشت اثر جی. دی. سلینجر

دانلود و خرید کتاب صوتی ناطور دشت

معرفی کتاب صوتی ناطور دشت

کتاب صوتی ناطور دشت رمانی از جی. دی. سلینجر رمان‌نویس صاحب‌نام آمریکایی است. ناطور دشت روایت سه‌روز از زندگی نوجوانی به‌نام «هولدن» از زبان خود او و حاصل نگاه نقادانه‌ی سالینجر به مناسبات جامعه‌ی آمریکاست. این اثر محبوب‌ترین رمان سلینجر است و بارها ترجمه و تجدید چاپ شده است. نسخه‌ی صوتی ترجمه‌ی فارسی آن توسط مهدی آذری و مریم صالحی با صدای آرمان سلطان زاده و به‌همت نشر آوانامه منتشر شده است و در طاقچه برای دانلود و خرید ارائه شده است.

درباره کتاب صوتی ناطور دشت (ناتور دشت)

کتاب صوتی ناطور دشت، رمانی نوشته‌ی جی. دی. سلینجر، نویسنده‌ی محبوب قرن بیستمی آمریکایی است. داستان سه ‌روز از زندگی هولدن کالفیلد نوجوان که از مدرسه اخراج شده و تا آب‌ها از آسیاب بیفتد و خشم والدینش کم‌تر شود، سه ‌روز را در سرگردانی می‌گذراند و در همین ایام از مرز بین نوجوانی و جوانی عبور می‌کند. «ناطور دشت» پس از انتشارش به‌صورت مجموعه‌ای دنباله‌دار از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۶، به‌تاریخ شانزدهم ژوئیه‌ی ۱۹۵۱ در قالب رمان، توسط نشر لیتل براون اند کمپانی، منتشر و با استقبالی بسیار گسترده مواجه شد. تا به‌امروز که بیش از هفتادسال از انتشار این رمان گذشته، میلیون‌ها نفر آن را خواند‌ه‌اند و منقدان بسیاری آن را ستوده‌اند.

خلاصه کتاب صوتی ناطور دشت

«هولدن کالفیلد» نوجوانی است که در یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی به‌دور از زادگاه خود، نیویورک، درس می‌خوانده است. او که در تحصیل خود ضعفی مفرط دارد، در آستانه‌ی کریسمس پس از این‌که نمی‌تواند در چهار درس نمره‌ی قبولی بگیرد، از مدرسه‌ اخراج می‌شود. مدیر مدرسه، نامه‌ی اخراج هولدن را برای خانواده‌‌اش در نیویورک می‌فرستد. هولدن تا پیش از این‌که آب‌ها از آسیاب بیفتد و خشم خانواده‌اش فرونشید، سه‌ روز را دور از خانه می‌گذراند؛ در این سه روز اتفاق‌های کوچک و بزرگی برای او می‌افتد که شخصیتش را تغییر می‌دهد. این تغییر را گذار هولدن از نوجوانی به جوانی توصیف کرده‌اند. راوی آن‌چه در این ایام بر هولدن می‌رود، خود او است، وقتی در یک مرکز درمانی بستری است و حرف‌هایش را با یک روان‌کاو در میان می‌گذارد. کتاب صوتی ناطور دشت در یک کلام روایت سرگردانی یک نوجوان و دست‌وپنجه نرم کردن او با بحران‌های معمول در آغاز بلوغ است. نوجوانی که باید در جامعه‌ی نابه‌سامان آمریکا (از دید سلینجر) این بحران را پشت‌سر بگذارد.

شنیدن و دانلود کتاب صوتی ناطور دشت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن این کتاب صوتی را به علاقه‌مندان به داستان‌هایی با محوریت نوجوانان پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید این کتاب صوتی را بشنویم؟

کتاب صوتی ناطور دشت یکی از مهم‌ترین و بهترین رمان‌های قرن بیستم آمریکاست. بی‌شک با شنیدن این کتاب از مواجهه با لحن صمیمانه، ماجراجویی‌های نوجوانانه و دغدغه‌ها‌ی وجودی هولدن کالفیلد، لذت خواهید برد.

درباره جی دی سلینجر

جروم دیوید سلینجر نویسنده‌ی آمریکایی زاده‌ی اول ژانویه ی سال ۱۹۱۹ در نیویورک است. او در خانواده‌ای لیتوانیایی و یهودی‌تبار به دنیا آمد. پدرش تاجر بود و در دوره‌ای پای سلینجر را نیز به تجارت باز کرد؛ تجربه‌ای که چندان دل‌نشین نبود. تلخ‌ترین تجربه‌ی سلینجر اما حضور در جنگ خون‌بار دوم جهانی بود. سلینجر در کودکی علاقه‌اش را به بازیگری اظهار کرد، اما با مخالفت خانواده مواجه شد. بعدها به آکادمی نظامی برای تحصیل فرستاده شد. در زمان حضور در آکادمی نظامی کار نوشتن را که در نوجوانی آغاز کرده بود، ادامه داد و پیش از شرکت در جنگ، با انتشار چند داستان کوتاه از سال ۱۹۴۰ نویسندگی را به‌طور حرفه‌ای ادامه داد. اولین داستان تحسین‌شده‌ی سلینجر «یک روز عالی برای موزماهی» که در نیویورکر منتشر کرد، زمینه‌ی انتشار آثار بعدی او را در این نشریه فراهم کرد. مهم‌ترین رمان سلینجر «ناطور دشت» است که در سال ۱۹۵۱ به انتشار رسید. «ناطور دشت» پیش از آن به‌صورت سریالی در مطبوعات چاپ شده بود. انتشار این رمان محبوبیت بسیار گسترده‌ای برای سلینجر به ارمغان آورد. محبوبیت و شهرتی که باعث جلب توجه عمومی به او شد؛ چیزی که به‌شدت از آن منزجر بود. آثار سلینجر بیشتر در قالب داستان‌هایی کوتاه خلق شده است. «فرنی و زویی»، «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل‌وهشتم» و «تقدیم به ازمی با عشق و نفرت» عنوان برخی دیگر داستان‌های ماندگار سلینجر است. سلینجر درنهایت در ۲۷ ژانویه‌ی سال ۲۰۱۰ در نیوهمپشر درگذشت.

نقد کوتاه کتاب

کتاب صوتی ناطور دشت داستان کشمکش‌های وجودی یک نوجوان است که فارغ از جغرافیا و زمان، کم‌وبیش گریبان‌گیر همه در این سن می‌شود. چالش‌هایی که یک نوجوان در گذار خود به جوانی تجربه می‌کند. دوره‌ای پرآشوب که بارها دست‌مایه‌ی آثاری از این دست شده است و احتمالا ناطور دشت یکی از بهترین آن‌هاست. سلینجر در کنار وجوه عمومی دوره‌ی نوجوانی و آن‌چه بر افراد در این ایام می‌گذرد، به مشکلات جامعه‌ی آمریکا و چالش‌هایی که برای نوجوانان می‌سازد نیز پرداخته است. بعید است کسی رمان ناتور دشت را بخواند و از زیبایی و صمیمیت آن لذت نبرد و با هولدن کالفیلد همذات‌پنداری نکند؛ شخصیتی ناآرام، کلافه، بعضا تندخو و در عین‌حال مهربان و دوست‌داشتنی.

ناطور دشت غیر از بازخوردهای مثبت بسیار، انتقادات زیادی را نیز برانگیخت. به‌جز انتقاداتی که جامعه ی محافظه‌کار آمریکا به این کتاب داشت، برخی منتقدان نیز رمان را نکوهیدند. «جاناتان یاردلی» منتقد مشهور آمریکایی از آن دسته است. او ناطور دشت را یکی از بدترین رمان‌های محبوب آمریکایی خوانده است. یاردلی رمان را تجربه‌ای دردناک توصیف و از این‌که معلمان زبان انگلیسی در مدارس از این کتاب استفاده می‌کنند، اظهار شگفتی کرده است.

نظرات افراد و مجله‌های مشهور درباره کتاب

آدام گوپنیک رمان ناطور دشت را یکی از سه کتاب کامل ادبیات آمریکا در کنار «ماجراهای هاکلبری‌فین» و «گتسبی بزرگ» خوانده است. نش کی. برگر در مقاله‌ای منتشرشده در نیویرک‌تایمز، «ناطور دشت» را رمانی «فوق‌العاده» درخشان خواند. این رمان در اکثر لیست‌هایی که از صد رمان‌ برتر قرن بیستمی ارائه شده، حضور دارد. در میان تحسین‌کنندگان کتاب ناتور دشت افرادی همچون جرج اچ. دابلیو. بوش یا «بوشِ پدر» هستند که آن را «کتابی شگفت‌انگیز» و «الهام‌بخش» خود توصیف کرده است.

ماجرای ممنوعیت کتاب ناطور دشت

کتاب ناطور دشت بارها در آمریکا گرفتار سانسور و ممنوعیت شد. گاهی معلمانی به جرم معرفی آن در مدرسه از کار اخراج شدند. طی دو دهه از از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۲ تحت سانسور گسترده قرار گرفت و ممنوعیت نیز شامل حالش شد. گاهی به بهانه‌ی اشارات جنسی و گاهی برای دعوت به شورش و ناآرمی ممنوع شد. دعوت به الکل و سیگار، هرزگی و بی‌اخلاقی و ترویج کمونیسم دلایل دیگری است که مخالفان برای مقابله با کتاب، بدان‌ها‌ آویختند. پس از ترور جان لنون و ریگان، مشخص شد دو متهم، از کتاب ناتور دشت الهام گرفته‌اند. پس از آن نیز کتاب برای چندسال در آمریکا ممنوع شد.

کتاب ناطور دشت برای کدام رده سنی مناسب است؟

سلینجر کتاب ناطور دشت را برای بزرگسالان نوشت، اما از سوی نوجوانان با استقبالی شگفت‌انگیز مواجه و گاهی نیز در زمره‌ی رمان‌های نوجوان دسته‌بندی شده است. همین استقبال نوجوانان بود که بر حساسیت گروه‌های محافظه‌کار نسبت به کتاب افزود.

بهترین ترجمه های فارسی این رمان

کتاب ناطور دشت را اولین‌بار «احمد کریمی» ترجمه کرد که در سال ۱۳۴۵ منتشر شد. «محمد نجفی» دیگر مترجم مهم کتاب است که از زبان محاوره برای برگردان کتاب استفاده کرد و حاصل کارش بسیار دل‌نشین شد. «آراز بارسقیان»، «مهدی آذری» و «مریم صالحی»، «علیرضا دولت‌آبادی» و «حمیدرضا بلوچ» برخی دیگر از مترجمان این کتاب به فارسی هستند.

ناطور دشت یعنی چه؟

ناطور به‌معنی نگهبان، باغبان و نگهبان کشتزار است. ترکیب «ناطور دشت» در ترجمه ی فارسی از شعری از سعدی گرفته شده است. هولدن در جایی از کتاب صوتی ناطور دشت به خواهرش می‌گوید که می‌خواهد در آینده، ناطور دشت باشد. جایی در انتهای دشت و لبه‌ی پرتگاه بایستد و کودکان را از سقوط حفظ کند. پرتگاهی که می‌توان نمادی از دوران بزرگسالی‌اش دانست. همین عبارت نام کتاب شد تا نشانی بر علاقه‌ی سلینجر به کودکان و دنیای معصومانه‌ی آن‌ها باشد.

جملاتی از کتاب صوتی ناطور دشت

فروشنده مرد خوبی بود. گمان کنم فهمیده بود ما داریم مسخره بازی درمیاوریم. برای اینکه فیبی همیشه با خنده حرف می‌زد. بهرحال بدون کروات داشتم تا آخر خیابان پنجم می‌رفتم. بعد یک دفعه چیز عجیبی اتفاق افتاد. هر دفعه که سر این چهارراه می‌رسیدم و پایم را توی این خیابان می‌گذاشتم، حس می‌کردم هیچوقت به آن طرف خیابان نمی‌رسم. فکر می‌کردم دارم توی زمین فرو می‌روم و هیچکس دیگر مرا نمی‌بیند. پسر، بدجوری ترسیدم. اصلا نمی‌توانی تصورش را بکنی، شروع به عرق ریختن کردم. تمام پیراهن و لباس زیر و بدنم خیس خیس شد. بعد یک کار دیگر کردم. هر دفعه که سر چهارراه می‌رسیدم، وانمود می‌کردم که دارم با برادرم حرف می‌زنم. به او می‌گفتم: «نذار من گم بشم. لطفا.»

بعد وقتی که به آن طرف خیابان می‌رسیدم، بدون اینکه اتفاقی برایم بیفتد از او تشکر می‌کردم.

معرفی نویسنده
عکس جی. دی. سلینجر
جی. دی. سلینجر
آمریکایی | تولد ۱۹۱۹ - درگذشت ۲۰۱۰

جِروم ديويد سلينجر، نويسنده تأثيرگذار آمريكایی و خالق رمان مشهور ناتور دشت است. او در اول ژانويه سال ۱۹۱۹، در مَنهتن نيويورك به دنيا آمد. پدرش يهودی و مادرش مسيحی بود. پس از اتمام تحصيلات ابتدايی، او را به دانشكده نظامی والی پِنسيلوانيا فرستادند و در آنجاعنوان بدترين دانشجوی تاريخ دانشكده را بدست بياورد. او در سن هجده سالگی، چند ماهی را به اروپا رفت و به محض برگشتن به آمريكا، در سال ۱۹۳۸ وارد يكی از دانشگاه‏‌ها شد ولی بازهم تحصيلاتش را نيمه كاره رها كرد.

نظرات کاربران

Amir Savarrakhsh
۱۳۹۸/۰۹/۱۵

با توجه به نظر منفی بعضی از دوستان گفتم چند خطی بنویسم. میتونیم از کتابی خوشمون نیاد اما الفاظی مثل چرت و مزخرف به جای نقد درست شاید زیاد در خور نباشه!! متنی که می نویسم نقل از کتاب 'نگرشی بر

- بیشتر
mahboob
۱۳۹۸/۰۴/۲۲

اگه کسی کاری رو خیلی خوب انجام بده، بعدِ یه مدت دیگه مواظبِ کارش نیست و خودنمایی می‌کنه و اون‌وقت دیگه خوب نیست. (کتاب ناتور دشت – صفحه ۱۲۵)

sepideh
۱۳۹۹/۰۸/۰۹

اوایل کتاب همش با خودم‌میگفتم اینه ناطور دشت؛ناطور دشت که همه میگن!!!اما پیش رفتم باهاش به نظرم خیلی حرفا توش داشت که‌ ارزش خوندش رو داشت،یه نوجوون که بد نیست بلکه اتفاقاتی که پیرامونش رخ داده از دنیای واقعی دورش

- بیشتر
saeed kia
۱۳۹۸/۰۲/۱۴

کاملا تونسته بود حس وحال یک نوجوان سرکش و احساسی رو شرح بده تخیل نویسنده عالی بود

niloo Salehi
۱۳۹۸/۰۲/۰۸

جدای از اینکه کتاب خیلی جذاب و در عین حال ساده ای بود راوی به قدری زیبا احساسات شخص اصلی رو بیان میکرد که لذت شنیدن رو چند برابر میکرد.موسیقی انتخابی هم خیلی خیلی به متن کتاب میومد.در کل عالی

- بیشتر
محمد شريعتي
۱۳۹۸/۰۵/۳۰

بدون شک شاهکار

P.H
۱۳۹۹/۱۰/۱۶

پسر نوجوانی که پس از اخراج از مدرسه به خاطر ترس از واکنش پدر و مادرش نمی خواهد به خانه برود. نویسنده در طول سه روزی که در داستان می گذرد، مخاطب را با افکار، رفتار، شخصیت و تغییرات او

- بیشتر
Mahsa_malz
۱۴۰۰/۰۳/۲۵

ناطور دشت...بینظیر

Sina2022
۱۳۹۹/۰۵/۰۳

عالی عالی عالی . ممنونم از شما .

امیر
۱۳۹۹/۰۱/۱۹

خیلی خوشم اومد یه رمانی که خیلی برای من حرف برای گفتن داره مدام جلو چشممه اجرا بینظیر بود و انتخاب موزیک متن حرف نداشت

زمان

۷ ساعت و ۲۶ دقیقه

حجم

۴۰۹٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۷ ساعت و ۲۶ دقیقه

حجم

۴۰۹٫۷ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۸۴,۰۰۰
۵۸,۸۰۰
۳۰%
تومان