دانلود کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه با صدای گشتاسب امجدی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه اثر ریچارد پل

دانلود و خرید کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

معرفی کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه نوشتهٔ ریچارد پل و ليندا الدر و حاصل بازنویسی و ترجمهٔ مهدی خسروانی است. گشتاسب امجدی گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده و انتشارات ماه آوا آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه، جلدی از مجموعهٔ «راهنمای اندیشه‌ورزان» است که به بررسی تفکر خلاقانه و نقادانه، کارکردهای آن و لزوم آموختن چنین شیوهٔ تفکری در زندگی انسان امروزی پرداخته است. نویسنده‌ها گفته‌اند که افراد کم‌اطلاع، غالباً تصور می‌کنند تفکر خلاقانه و سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقادانه) با یکدیگر تضاد دارند؛ تصور می‌کنند که اولی مبتنی بر نیروهای غیرعقلانی یا ناخودآگاه است و دومی مبتنی بر فرایندهای عقلانی و خودآگاه؛ اولی چیزی است که نمی‌توان آن را هدایت کرد و آموزش داد و دومی هدایت‌پذیر و آموزش‌پذیر است. نمی‌توان گفت که این دیدگاه کاملاً غلط است، اما بهرهٔ بسیار اندکی از حقیقت دارد. حقیقتِ نهفته در این دیدگاه این است که هیچ شیوهٔ شناخته‌شده‌ای برای ایجاد نبوغ خلاقانه در دانشجویان وجود ندارد و هیچ روشی وجود ندارد که با استفاده از آن کاری کنیم که دانشجویان به اندیشه‌های نو و مبتکرانه نائل آیند. جنبهٔ خلاقانهٔ تفکر دارای سویه‌هایی است که ما قادر به فهم کامل آن‌ها نیستیم. همین سخن دربارهٔ صورت‌های مختلفِ جنبهٔ سنجشگرانهٔ تفکر نیز صادق است؛ بااین‌حال راه‌هایی برای آموزشِ همزمانِ تفکر سنجشگرانه و تفکر خلاقانه وجود دارد. نویسنده‌های کتاب صوتی حاضر معتقدند که برای انجام این کار، باید بر این اصطلاحات و کاربرد آن‌ها در موقعیت‌های عملی و روزمره تمرکز کنیم، معنای محوری آن‌ها را در نظر داشته باشیم و سعی کنیم از هم‌پوشانی‌هایشان و تأثیر متقابل این دو بر یکدیگر سر در آوریم. وقتی تفکر سنجشگرانه و خلاقانه را به‌صورت درست و عمیق بفهمیم، درمی‌یابیم که این دو جدایی‌ناپذیر و به‌هم‌پیوسته و یکپارچه‌اند.

ریچارد پل (Richard Paul) و لیندا الدر (Linda Elder) در کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه (The Nature and Functions of Critical & Creative Thinking) به شباهت‌ها و تفاوت‌های دو شکل از تفکر (تفکر نقادانه و تفکر خلاقانه) پرداخته‌اند و نشان داده‌اند که برخلاف باور رایج، داشتن خلاقیت با منتقدانه و سنجش‌گرانه‌نگریستن به مسائل منافاتی ندارد. این دو نویسنده با بررسی نحوه‌های متفاوت به‌کارگیری زبان و خلق معناهای جدید، دستورالعمل‌هایی برای نقاد و خلاق‌بودن به ما ارائه داده‌اند.

شنیدن کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران مطالعه درمورد تفکر نقادانه و خلاقانه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

«سخن دقیقی‌ست اگر بگوییم که آفرینش معانی به‌خودیِ‌خود فضیلتی محسوب نمی‌شود. پیش‌داوری، خودفریبی، تحریف، بدفهمی و ایجاد تصور کاریکاتوری از امور، همگی فرآورده‌ی ذهن سازنده و خلاق هستند. متأسفانه اندیشه‌هایی که انسان‌ها می‌آفرینند، معمولاً مبهم و بی‌بهره از یکپارچگی‌ست؛ با تناقض، جامعه‌محوری و خودمحوری همراه است و هیچ بینش اساسی‌ای در آن‌ها وجود ندارد. علتش این است که ذهن انسان در حالت طبیعی خودمحور است. در این حالت، زمام امور را به دست فرآیندهای ناخودآگاه ذهن می‌دهیم. در نتیجه، زبان را هم خودخواهانه و خودفریبانه به کار می‌بریم. فریب می‌دهیم تا سود ببریم و دلیل‌تراشی می‌کنیم تا بر چیزی سرپوش بگذاریم یا آن را توجیه کنیم. در این حالت، هم قابلیت سنجش‌گرانه‌ی ما که برای ارزیابی‌ست و هم قابلیت خلاقانه‌ی ما که برای پدید آوردن است، بد به کار می‌روند.»

نظرات کاربران

رضا دریاکناری
۱۴۰۳/۰۱/۲۳

کتابی بسیار سطحی و لول پایین بیشتر مناسب افرادی که اصن هیچ سواد و درک تفکری و بحث ندارن ، مطالب بسیار پیش پا افتاده که هر کسی با دیپلم سواد و مطالعه چندتا کتاب و دیدن دوتا مستند براحتی

- بیشتر

زمان

۲ ساعت و ۴۳ دقیقه

حجم

۱۵۳٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۲ ساعت و ۴۳ دقیقه

حجم

۱۵۳٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۷۰,۲۰۰
تومان