دانلود کتاب صوتی جریده فریده با صدای فروغ حداد + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب صوتی جریده فریده

کتاب صوتی «جریده فریده» نوشتهٔ زهره ترابی را انتشارات توسعه محتوای لحن دیگر با گویندگی فروغ حداد و مهران نوروزی و یاسین اروجی و الهام ایون و شیوا کرمی و محمد میرحیدری و احسان شاه‌کرمی منتشر کرده است. این اثر گزیده‌ای از روزنامهٔ شکوفه (دومین روزنامهٔ زنان در ایران) است.

درباره کتاب صوتی جریده فریده

جریده فریده دریچه‌ای بی‌نظیر است به دنیای زنان ترقی‌خواه دوره‌ٔ مشروطه که تلاش می‌کردند نقش اجتماعیِ تازه‌ای برای خود تعریف کنند. در روزگاری که صدای زنان عموماً شنیده نمی‌شد، روزنامه‌های زنان راهی بودند تا زنان صدای خود را به گوش هم‌وطنان و به گوش مسئولان مملکت برسانند. میان همهٔ این نشریات، «شکوفه» به‌‌خاطر ابتکارهایی مثل انتشار کاریکاتور و البته به‌‌خاطر شخصیت مدیرمسئولش جایگاه مهمی داشته است. «مریم عمید»، زنی روشنفکر بود که در عمر کوتاهش هم روزنامهٔ شکوفه را منتشر کرد، هم مدرسهٔ «دارالعلم و صنایع مزینیه» را تأسیس کرد و هم در «انجمن همت خواتین» به‌عنوان یکی از اولین انجمن‌های زنان ایران نقش مهمی داشت. زنان دیگری هم با نوشتن مقالات و لوایح خودشان در شکل‌گیری «شکوفه نقش» داشتند؛ کسانی مثل شهناز آزاد، دختر میرزا حسن رشدیه و همسر ابوالقاسم آزاد مراغه‌ای که بعدها سردبیر یکی از نشریات زنان به‌نام «نامه‌ی بانوان» شد و یا فانیه حاجیه، مدیر دبستان حرمتیه سادات و یا ملک‌تاج که مسئول تفتیش مدارس نسوان بود.

بیشتر مطالب این روزنامه برای انتشار در شکوفه نوشته‌ شده‌ و تنها تعداد اندکی از آن‌ها از نشریات دیگر انتخاب ‌شده‌اند. بسیاری از نویسندگان این نشریه و کسانی که مطالبشان را به دفتر شکوفه می‌فرستادند زنان دغدغه‌مند آن روزگار بودند. کسانی مثل شهناز آزاد، دختر میرزا حسن رشدیه و همسر ابوالقاسم آزاد مراغه‌ای که بعدها سردبیر یکی از نشریات زنان به‌ نام نامه بانوان شد، فانیه حاجیه، مدیر دبستان حرمتیه سادات، و ملک‌تاج که مسئول تفتیش مدارس نسوان بود. البته افرادی مثل میرزا صادق خان (ادیب‌الممالک فراهانی) که خودش روزنامه داشت و در آن کاریکاتور چاپ می‌کرد نیز از نویسندگان این نشریه بودند. شکوفه نشریه زنان بود اما دایرهٔ مخاطبانش به زنان محدود نمی‌شد. بعضی از مطالب آن خطاب به مردان نوشته شده، از آن‌ها انتقاد کرده یا مسئولیت اجتماعی‌شان در قبال زنان را به آن‌ها یادآور شده است. گرچه روزنامه مزین‌السلطنه حامی زنان بود، در این حمایت جانب عقل و انصاف را نگه می‌داشت: «اگرچه حامی نسوان هستم در اینجا به مردان حق می‌دهم.»

درمجموع، مسلم است که شکوفه به‌عنوان دومین نشریهٔ زنان توانست راهی را که نشریهٔ دانش و خانم دکتر کحال شروع کرده بودند ادامه دهد. صدای زنان برای اولین‌بار به‌طور مستمر در این نشریات شنیده شد؛ جایی که اغلب نویسندگان و خوانندگانشان زن بودند و «ما» یی که از آن صحبت می‌شد، برخلاف همیشه، نشانهٔ گروهی از زنان ایرانی بود که به‌دنبال آموزش زنان، بهبود شرایط زندگی خودشان و پیشرفت مملکت بودند. پیش از آن هم مطالب و نامه‌های زنان به نشریات راه پیدا می‌کرد اما مخاطبانشان مردان و سیاستمداران بودند. مزین‌السلطنه هم یکی از زنانی بود که مطبوعات را پیگیری می‌کرد و پیش از انتشار نشریهٔ خودش برای نشریات دیگر نامه می‌نوشت.

کتاب جریده فریده شما را با دنیای زنان پیشروی پش از مشروطه در ایران آشنا می‌کند و بی‌واسطه به شما نشان می‌دهد که تصویر زن امروزی چطور شکل گرفته و در تاریخ فکر و قلم ایرانی، زنان چگونه هویت خود را تعریف کرده‌اند. این کتاب منتخبی از روزنامهٔ «شکوفه»، به‌عنوان دومین روزنامهٔ زنان ایران است که به‌همت مریم عمید (مزین‌السلطنه) در دورهٔ احمدشاه قاجار منتشر شد و تصویر دقیقی از وضعیت جامعهٔ ایرانی و زنان آن دوره ارائه داد.

کتاب صوتی جریده فریده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

جریده فریده قرار است راهی باشد برای آشنایی با یکی از مهم‌ترین نشریات زنان اما مخاطب این کتاب تنها روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان به مطبوعات نیستند؛ جامعه‌شناسان، کارشناسان علوم ارتباطات، تاریخ‌پژوهان، طرفداران حقوق زنان و همهٔ کسانی که به تاریخ فعالیت‌های اجتماعی زنان علاقه دارند و می‌خواهند سیر پیشرفت آزادی‌های زنان را پس از مشروطه بدانند، مخاطب این کتاب‌ هستند. زبان ساده و نثر شیرین «مریم عمید» و سایر نویسندگان این کتاب باعث شده تا کتاب «جریدهٔ فریده» برای مخاطب عمومی که به‌دنبال کتابی خوش‌خوان و تاریخی است، خواندنی باشد.

بخشی از کتاب صوتی جریده فریده

«مثل این است که بگوییم کوری بهتر است از چشم‌داری. ملاحظه بفرمایید یک بیچاره به ملاحظهٔ وطن‌دوستی یا نوع‌پرستی یا پیشنهاد طبیعت تشکیل یک مدرسه به زحمت زیاد برای دوشیزگان می‌دهد که دختران را تربیت نماید و تحصیل علم بنمایند. عصرها که این دخترها و معلمات بدبخت می‌خواهند از مدرسه بیرون بروند به سمت خانه‌های خودشان، درب مدرسه جمع می‌شوند، از همه قسم اشخاص از جوانان و مردان منتظرند که چه وقت زنان و دختران از مدرسه بیرون می‌آیند هر کدام یک حرکت وحشیانه و صحبت‌های ناشایسته و مزخرفانه که گفتن ندارد، می‌زنند و از عقب شاگردان قدری راه می‌روند و حرکات اهورانه می‌نمایند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۷ ساعت و ۸ دقیقه

حجم

۵۸۹٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۷ ساعت و ۸ دقیقه

حجم

۵۸۹٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۸۹,۰۰۰
تومان