دانلود کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق با صدای افشین اعتماد + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق اثر شهناز یزدان‌پناه

دانلود و خرید کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق

معرفی کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق

کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق نوشتهٔ شهناز یزدان‌پناه و با صدای افشین اعتماد و فریبا فصیحی است و انتشارات آینده درخشان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق

این کتاب صوتی مسلک اهل‌ حق را موضوع تحقیقِ قرار داده است. آنچه بیش از پیش اهمیت دارد، اصطلاحات پر رمز و رازی است که در نوشتارهای بزرگان این مسلک دیده می‌شود؛ اصطلاحاتی مانند مظهریت، جامه به جامه و تجدید میثاق و غیره. مفاهیمی که در برخی از موارد متفاوت از مفاهیم سایر عرفاست و در برخی دیگر منطبق با آن‌ها.

کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق از دیدگاه فلسفی، عرفانی، دینی، کلامی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زبان‌شناسی به موضوع اهل حق پرداخته است.

یکی از مشکلات در راه تحقیق دربارهٔ اهل حق، کمبود اسناد مکتوب از بزرگان این مسلک دربارهٔ ریشه و اصول عقاید مسلک اهل‌حق است. زیرا انتقال این اصول از طریق نقل سینه‌به‌سینه بوده است. شهناز یزدان‌پناه سعی کرده است در این کتاب از عهدهٔ این قسمت برآید. همچنین تناقض‌های بسیاری در باب این مسلک میان محققین و همچنین میان پیروان این آیین وجود دارد. مهم‌ترین مانع برای تحقیق دربارهٔ این مسلک، خودداری پیروان مسلک اهل‌حق در بیان اصول عقایدشان به غیر اهل‌ حق است. همچنین در میان برخی از پیروان، اصول اعتقادی چنان با فرهنگ قومی درهم‌آمیخته است که غیرقابل تفکیک است. مشکل دیگری که سد راه تحقیق است، وجود کلام‌های بزرگان این مسلک به زبان کردی اورامانی است. علاوه بر آن اکثر نوشتارهای بزرگان و پیشوایان این مسلک دارای کنایات و استعارات و اصطلاحاتی عرفانی است که درک آن برای همگان آسان نیست و منابعی که بعضی از این اصطلاحات را توضیح داده است برای همگان شناخته‌شده نیست و یا موردقبول گروه‌هایی از پیروان این مسلک قرار نگرفته و این عاملی است که سبب شده هر کس ذهنیت و دیدگاه‌های خود را در این زمینه ارائه دهد. انتخاب و گزینش معانی صحیح اصطلاحات تنها از طریق مقایسهٔ نوشتارهای عرفای گذشته و رجوع به کتاب‌هایی که اصطلاحات عرفانی در آن‌ها توضیح داده شده است، امکان‌پذیر بود. اما شهناز یزدان‌پناه به‌خوبی از پس تحقیق در این زمینه برآمده و سعی کرده تمام جوانب را سنجیده و از پس موانع برآید. 

شنیدن کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به کسانی که در حوزهٔ آیین و مرام اهل حق پژوهش می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی نقدی نو بر آیین و مرام اهل حق

«یکی از اصول اساسی در مسلک اهل حق اعتقاد به اسرار الهی است، که در برگیرندهٔ اعتقاداتی مانند مظهریت و جامه‌به‌جامه است، که در جای خود به توضیح آنها خواهیم پرداخت. اعتقاد به اسرار الهی، خاصِ بزرگان اهل حق نبوده است. بلکه صوفیان و عرفا نیز چنین اعتقاداتی داشته‌اند عرفا در کتاب‌های خود همواره تأکید بر حفظ این اسرار داشتند و معتقد بودند نباید آن را بر اغیار فاش کرد، مگر کسی که استعداد و ظرفیت دریافت آن اسرار را داشته باشد اعتقاد به اسرار الهی، که به گفتهٔ عرفا برگرفته از بطون قرآن است، همواره مورد اختلاف میان عرفا و مجتهدین بوده است مجتهدین معتقد بودند معنای قرآن همان معنای ظاهری آن است ولی عرفا اعتقاد به معنای باطنی قرآن داشتند. چنین تفکراتی سبب پدید آمدن دو گروه مجزا از یکدیگر به نام مجتهدین و عرفا، در جامعهٔ اسلامی شد. مجتهدین عرفا را بدعت‌گذار می‌دانستند و به همین سبب آنها را به کفر و الحاد متهم می‌کردند عرفا نیز به نوبهٔ خود مجتهدین را اهل ظاهر می‌نامیدند، که از درک معنای واقعی قرآن عاجزند بررسی تاریخ عرفان و تصوف بیانگر این واقعیت است که اندیشه‌های عرفا از قرن اول تا هشتم ه. ق.، از بسیاری جهات به یکدیگر نزدیک است، گرچه در آداب و مراسم آئینی آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. از سوی دیگر بررسی عقاید مجتهدین نیز بیانگر آن است که اکثر آنها هم عقایدی مشابه یکدیگر دارند، که در تقابل با عرفان و عرفاست به همین دلیل در این قسمت به‌اختصار به بررسی عقاید عرفا و مجتهدین و نقاط افتراق میان آنها خواهیم پرداخت. بررسی این عقاید، چگونگی شکل‌گیری مسلک‌های اسلامی را در قرون اولیهٔ اسلام بیان می‌کند. ریشه‌یابی زمینه‌های فکری این عقاید، می‌تواند ما را با گوشه‌هایی از نگرش‌های بزرگان مسلک اهل حق در دورهٔ آغازین تأسیس آن آشنا کند.»


نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۵ ساعت و ۱۴ دقیقه

حجم

۱۴۹٫۳ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۵ ساعت و ۱۴ دقیقه

حجم

۱۴۹٫۳ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۶۷,۰۰۰
تومان