دانلود کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان با صدای پیمان قریب پناه + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان اثر کریم ارغنده‌ پور

دانلود و خرید کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان

معرفی کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان

کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان نوشتهٔ کریم ارغنده‌ پور است. پیمان قریب پناه و تایماز رضوانی گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده‌اند و استودیو نوار آن را منتشر کرده است. این اثر صوتی به نظریه‌ای از محمدعلی همایون کاتوزیان پرداخته است.

درباره کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان

کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت حاصل گفت‌وگوی «محمدعلی همایون کاتوزیان» و کریم ارغنده پور با هدف تبیین نظریهٔ «جامعهٔ کوتاه‌مدت» است؛ نظریه‌ای که همایون کاتوزیان آن را مطرح کرده است. نظریهٔ جامعهٔ کوتاه‌مدت بحث‌ها و نقدهای زیادی به‌همراه داشته است. همایون کاتوزیان با بیان این نظریه معتقد است که ایران جامعه‌ای کوتاه‌مدت است؛ یعنی جامعه‌ای است که تداوم و تغییر، حتی بنیادی‌ترین تغییرات، در آن کوتاه‌مدت بوده و علت آن هم فقدان چارچوب قانونی تثبیت‌شده و تخطی‌ناپذیر است. در خصوص این نظریه با چنین سؤالاتی مواجه می‌شویم که چطور می‌شود جامعهٔ بلندمدتی شویم؟ دلایل اینکه ما جامعهٔ کوتاه‌مدت هستیم، چیست؟ آیا نوع حاکمیت در تبدیل‌شدن به یک جامعهٔ کوتاه‌مدت یا بلندمدت تأثیر دارد؟ همهٔ این سؤالات باعث می‌‌شود که کریم ارغنده‌پور به‌عنوان روزنامه‌نگار و سیاستمدار به گفت‌وگو با همایون کاتوزیان بنشیند.

مدعای اصلی اين کتاب صوتی تکميل يک سخن است و آن اينکه تغيير در جامعه اصلاً امر نامحتملی نيست و به اراده‌ای متکی است که از روی آگاهی و تجربه برخاسته باشد. کتاب بر این امر تأکيد کرده است که انتظار تغيير در جامعهٔ ايرانی بدون خوانش و درک منطبق بر واقع و دقيق پيشينه‌اش غيرممکن است. باید به جامعه با درنظرگرفتن همهٔ خصوصياتش، چه مثبت و چه منفی، نگاه شود. تلاش‌های اصلاحی پيشين می‌تواند چارچوب مناسبی برای درس‌آموزی در رويدادهای آتی باشد. کتاب همچنین می‌گوید که رويکرد سفيد و سياه داشتن به پديده‌های تاريخی چندان کارساز نيست؛ بلکه مهم‌تر از آن عبرت‌گيری از آن‌ها است؛ همچنین ساده‌کردن مسائل اجتماعی در طول تاريخ با نظرياتی مثل تئوری توطئه، ضمن دورشدن احتمالی از واقعيت، بيشترين خدمت به خود توطئه است. جامعهٔ ما و در رأس آن متفکرانش بيش از هرچيز به صداقت و فروتنی و خويشتن‌داری و مدارا و نگرش واقع‌‌گرايانه و به‌دور از تعصب به پديده‌ها نياز دارد.

صدابردار، میکس و تدوین کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان را علیرضا رهامی و بنیامین مرادی انجام داده‌اند و مسترینگ و انتخاب موسیقی آن نیز برعهدهٔ سپهر سرمدی بوده است.

شنیدن کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب صوتی را به دوستداران جامعه‌شناسی و تاریخ ایران و افرادی که درمورد شیوه‌های دگرگون‌کردن جامعه می‌اندیشند، پیشنهاد می‌کنیم.

درباره محمدعلی همایون کاتوزیان

محمدعلی همایون کاتوزیان ۲۶ آبان ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد. در ایران او را به نام همایون کاتوزیان و در خارج از ایران با نام «هما کاتوزیان» نیز می‌شناسند. او اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است. زمینهٔ تحقیق موردعلاقهٔ او مسائل مربوط به ایران است. تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان در اقتصاد و جامعه‌شناسی است. او به‌طور همزمان مطالعاتش را در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفتهٔ آکادمیک ادامه داده است. نتایج این مطالعات را می‌توان در تنوع آثار چاپ‌شده از او دید. او تاکنون بیش از ۷ کتاب در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است.

محمدعلی همایون کاتوزیان نسبت به اروپامحوری در تاریخ‌نگاری ایرانی انتقاد داشته و نشریه‌ای نیز تحت‌عنوان «نظریهٔ کوتاه‌مدت‌بودن جامعهٔ ایران» ارائه کرده است.

برخی از کتاب‌ها او به قرار زیر هستند:

«سعدی، شاعر عشق و زندگی»، «جمالزاده و ادبیات او»، «گفت‌وگو درباره عقلانیت و نوگرایی»، «هشت مقاله در تاریخ و ادب معاصر»، «صادق هدایت و مرگ نویسنده»، «نقدی بر بوف کور هدایت» و «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران».

بخش‌هایی از کتاب صوتی در جست‌ و‌ جوی جامعه‌ بلند مدت؛ گفت‌ و‌ گو با همایون کاتوزیان

«شما فرمودید مدرنیزاسیون در زمان پهلوی‌ها سطحی بوده، آیا ممکن است نمونه‌های عمیق‌تری از این فرایند را در کشورهای اطراف ما مثال بزنید؟

بله، مثلا در چین مشاهده می‌کنیم که طبق الگوی خاصی –که دقیقا منطبق بر الگوهای غربی هم نیست- به تجدد رسیده‌اند و این تجدد ریشه‌دار شده و در زمینه‌های اقتصادی و نظامی و حتی علمی پیشرفت عمیقی کرده‌اند... ترکیه مثال دیگری است که می‌توان ذکر کرد. این کشور با الگویی که مقدار زیادی از آن اقتباس از غرب بوده به تجدد دست یافته و این تجدد را ریشه‌دار کرده است. طبعا در جایی مثل افغانستان عمقی از تجدد دیده نمی‌شود!»

***

«نظریه‌ی جامعه‌ی کوتاه‌مدت از دکتر کاتوزیان در سال‌های گذشته بحث‌های زیادی را ایجاد کرده است. به‌طور خلاصه، ایشان معتقد است: ایران یک جامعه‌ی کوتاه‌مدت است. یعنی جامعه‌ای است که تداوم و تغییر ــ‌‌حتی بنیادی‌ترین تغییرات‌ــ در آن کوتاه‌مدت بوده و علت آن هم فقدان چارچوب قانونی تثبیت‌شده و تخطی‌ناپذیر است. قانونی که تداوم درازمدت‌بودن جامعه را تضمین کند. (کاتوزیان، ۱۳۹۰) با این فرض می‌توان انتظار داشت از نگاه ایشان بلندمدت‌شدن رویه‌ها و نهادهای جامعه‌ی ایرانی کلید پیشرفت آن است. پرسش‌های مهمی که از دل این مدعا برمی‌آید این است که به‌جز حاکمیت قانون چه فرآیندها و تحولاتی می‌تواند به بلندمدت‌تر‌شدن جامعه‌ی ایران کمک کند؟ ضرورت، پیش‌نیازها و مراحل تحقق آن چیست؟ آیا قبول نظریه‌ی جامعه‌ی کوتاه‌مدت مستلزم پذیرش جبر تاریخی و حاکمیت یک نظام بسته در گذشته و آینده‌ی ایران است؟ آیا سویه‌ی دیگر این نظریه باور به نوعی انسداد سیاسی‌ـ‌‌اجتماعی تاریخی در ایران است؟ این پرسش‌ها ــ‌‌صرف نظر از صحت پیش‌فرض‌های‌شان‌ــ در سال‌های گذشته دستمایه‌ی پاره‌ای انتقادات به نظریه‌ی ایشان نیز بوده است. بیش‌تر منتقدان بافت و جنس متغیرهای اجتماعی را به شرایطی وابسته می‌دانند که امکان صدور حکم واحد برای همه‌ی آن‌ها، آن هم در طول تاریخی چندصد ساله را غیرممکن می‌سازد. شهریور ۹۲ درست در روزی که آقای روحانی ــ‌‌رئیس‌جمهورــ در سازمان ملل سخنرانی داشتند با دکتر کاتوزیان گپی دوستانه داشتم.»

نظرات کاربران

محمد غائبیان
۱۴۰۱/۱۰/۰۳

کتاب جذاب از استاد بی نظیر تمایز این کتاب در این بود که حاصل از یک مصاحبه چند ساعته با دکتر کاتوزیان هست و منی که علاقمند به تاک شو هستم از شنیدنش بصورت مضاعف لذت بردم. گریز خوبی به تاریخ ایران

- بیشتر
Alireza Yoonesi
۱۴۰۱/۱۰/۲۵

جناب کاتوزیان به لطف بی‌پلاس نیازی به معرفی ندارند هرچند بنظر من این کتاب از جناب ارغنده‌پور اثر بهتری هست حتا از خود کتاب کاتوزیان. دست‌کم برای تفهیم بهتر ایده کلی هما کاتوزیان، مطالعه (یا شنیدن) در جستجوی جامعه بلندمدت

- بیشتر
کورک
۱۴۰۱/۱۰/۰۶

این کتاب در ادامه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت نوشته شده که شامل یه گفت و گو هست و مثل کتاب اصلی «ایران جامعه کوتاه مدت و سه مقاله دیگر» به صورت مقاله سیستماتیک نوشته نشده بلکه پرسش و پاسخ

- بیشتر

زمان

۳ ساعت

حجم

۱۲۴٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳ ساعت

حجم

۱۲۴٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان