دانلود و خرید کتاب جریان شناسی سیاسی علی مجتبی‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جریان شناسی سیاسی اثر علی  مجتبی‌زاده

کتاب جریان شناسی سیاسی

معرفی کتاب جریان شناسی سیاسی

علی مجتبی‌زاده( -۱۳۵۳) و محمدعلی لیالی پژوهشگر هستند.

در بخشی از این مجموعه پرسش و پاسخ می‌خوانیم:

«اصطلاحات چپ، راست، اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، محافظه کار، رادیکال و... به چه معناست؟

اصطلاح چپ و راست از مفاهیم مبهم، لغزنده و پرفراز و نشیب در تاریخ و ادبیات سیاسی است. خاستگاه این دو اصطلاح، انقلاب فرانسه است که در مجلس ملی فرانسه نمایندگان محافظه‌کار طرفدار پادشاهی در سمت راست رئیس می‌نشستند و نمایندگان جمهوری‌خواه و انقلابی در دست چپ و نمایندگان میانه‌رو در وسط که خود بازتابی از محافظه‌گرایی، لیبرالیسم و رادیکالیسم بود.

این اصطلاح به‌تدریج، بعد از انقلاب فرانسه در ادبیات سیاسی غرب رایج شد به‌گونه‌ای که به مرور یکی از محورهای اساسی در تقسیم‌بندی افراد، جناح‌های سیاسی و رژیم‌ها به شمار رفته است. در رهگذر بیش از دو قرن کاربرد، هر یک از این دو اصطلاح معانی متفاوتی یافته‌اند و فراز و نشیب زیادی از نظر معنایی، پا به‌پای پیدایش گرایش‌های نو و گوناگون سیاسی پیدا نموده‌اند که تعیین مرز روشن میان آن دو را ناممکن کرده است. نمود کامل راست‌گرایی را در محافظه‌گرایی و لیبرالیسم می‌توان دید. همچنین فاشیست‌ها نیز با وجود تفاوت در اصول، از جهاتی جزء راستی‌های افراطی محسوب می‌شوند. نمونه گروه‌های چپ نیز سوسیالیست‌ها و رادیکالیست‌ها هستند. کمونیست‌ها و آنارشیست‌ها نیز که بر برابری مطلق تأکید می‌کنند جزو چپی‌های تندرو به حساب می‌آیند.

اما در ایران، علاوه بر لغزندگی مفهومی این دو اصطلاح، کاربرد آن برای بیان مرزبندی‌های سیاسی ایران نیز مبهم و نارسا به نظر می‌رسد. اما با این وجود و با مسامحه در کاربرد آن، از زمان مشروطه می‌توان رد پای ایدئولوژی‌ها و جناح‌های چپ و راست را جستجو کرد. پس از آن در دوره پهلوی اطلاق چپ به کمونیست‌ها و حزب توده شایع گردید...»

نظرات کاربران

سیدحسام الدین
۱۳۹۵/۰۶/۲۴

پنج جلد درباره تاریخ تمدن از نشر معارف هست لطفا بزارین #طاقچه

سیدحسام الدین
۱۳۹۵/۰۶/۲۴

کتاب مفیدی هست.

mahdi.sh
۱۳۹۹/۱۰/۳۰

بنظرم برای شروع جریان شناسی میتونه مقدمه ی خوبی باشه و ذهن آدم رو شکل بده و اماده کنه برای وصل شدن به دریای سیاست و تاریخ و جریان های آن

mohammad
۱۳۹۷/۱۰/۱۴

بدک نیست

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
اصطلاح اصول‌گرا به‌طور خاص از سال ۱۳۷۸ در ادبیات سیاسی کشور رواج پیدا کرد. در این سال با تحولات جامعه و تنش‌های ناشی از افراط‌گرایی اصلاح‌طلبان و سیاست‌های تساهل و تسامح آنان، که به تضعیف و تخطئه ارزش‌ها و اصول انقلاب منجر شده بود، گروهی از نیروهای انقلابی و ارزشی همراه احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های همسوی جامعه روحانیت در قالب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب به تجدید سازماندهی اقدام کردند و در رقابت‌های انتخاباتی خود از سال ۱۳۸۰ به بعد، این عنوان را برای معرفی خود در مقابل اصلاح‌طلبان به‌کار بردند. تفاوت این اصول‌گرایان با گروه همسوی جامعه روحانیت مبارز، که جناح راست یا راست سنتی نامیده می‌شدند، در این بود که رهبری و مدیریت فکری و عملیاتی‌شان با نیروهای نسل دوم و سوم انقلاب بود که غالباً تحصیل‌کرده، نوگرا و دارای سوابق فعالیت در دفاع مقدس بودند و از روش‌های مرسوم و معمول
کاربر ۲۲۱۸۹۰۷

حجم

۲۹۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۶۶ صفحه

حجم

۲۹۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۶۶ صفحه

قیمت:
۸۲,۳۵۰
تومان