دانلود و خرید کتاب فرار از مدرسه محمدمهدی عبدالله‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فرار از مدرسه

کتاب فرار از مدرسه نوشته محمدمهدی عبدالله زاده است. کتاب فرار از مدرسه به بررسی احوال و آثار محمدکریم پیرنیا از منظر تاریخ‌پژوهی معماری ایران می‌پردازد.

درباره کتاب فرار از مدرسه

پیرنیا پنج دهه است که بر تارک مطالعات معماری ایرانی نشسته است و همین کافی است تا در یابیم که به او، به فهم او، به نقد او نیاز داریم. اگر می‌‌خواهیم تحقیق دربارۀ معماری ایران از وضع کنونی به در آید و گامی پیش‌‌تر برود، باید پیرنیا را عمیقاً فهم و سپس او را نقد کنیم.

آثار محمد کریم پیرنیا مجموعه‌‌ای از کارهای علمی، کارهای خطابی، کارهای تعلیمی، جستارها و ایده‌های اوست و لازمه احیای پیرنیا تأمل در هر یک از کارهای او به مقتضای سنخ خودِ آن کار است. کارهای علمی او را باید با معیار علمی سنجید و کار های تعلیمی را با معیار آموزش، و البته خود پیرنیا و کلیت اندیشه و عمل او را باید به منزله مصلحتی اجتماعی و فرهنگی در زمینه معماری در نظر آورد و او را این چنین سنجید و نقد کرد. لازمۀ فهم پیرنیا نشاندن سخن او در سیاقی است که بدان تعلق دارد؛ فهم انگیزه‌ ها ودردهای او؛ و پیش از همه، فهم «نوع» سخن اوست. پیرنیا بیشتر مصلحی اجتماعی و فرهنگی در زمینۀ معماری ایران بود؛ نه دانشور و آکادمیسین. او طوفان جنبش مدرن را می‌ دید که درخت‌ های هزاران سالۀ معماری ایران را از بیخ و بن بر می‌کند؛ آتشی را می‌ دید که در خرمن معماری و فرهنگ ایران افتاده است. سخن او دربارۀ اصول معماری ایرانی، سبک‌ شناسی معماری ایرانی، واژگان معماری ایرانی، و مانند اینها را باید تلاش‌ های او برای نجات به شمار آورد و آنها را این‌ چنین قرائت و نقد کرد.

در این کتاب به بررسی احوال و آثار محمد کریم پیرنیا از منظر تاریخ پژوهی معماری ایران پرداخته شده است. تا مقام و موقع او را در این حوزه دریابیم. پیرنیا محققی نامدار در تاریخ‌ نویسی معماری ایران است و کتاب‌ های تقریر او سال‌ ها است که منبع اصلی آموزش دانشگاهی تاریخ معماری در ایران به شمار می رود. پیرنیا که در کشاکش میان عالم سنتی و مدرن زندگی کرده و کودکی تا جوانی خود را در جامعه و خانواده‌ ای سنتی به سر برده بود در دوران جوانی با ورود به مدرسه معماری با عالمی متفاوت روبرو شد. او از اولین ایرانیانی بود که به بررسی مدوّن تاریخ معماری ایران پرداخت. آرا و آثار او به منزله یکی از اصلی‌ ترین منابع مطالعه تاریخ معماری ایران همواره محل توجه است و از آنها استفاده می‌شود. بررسی آثار و احوال پیرنیا در مقام مؤثرترین شخصیت کنونی در مسیر مطالعه معماری ایران برای آگاهی و تدقیق در چگونگی تحقیق و تاریخ نامه نگاری درباره معماری گریز ناپذیر و البته خطیر است. بررسی آثار و به ویژه سبک‌ شناسی و اصول او می‌ تواند مغتنم‌ ترین راه برای ورود به بررسی مفاهیم بنیادین تاریخ‌ پژوهی در معماری ایران باشد و کتاب حاضر در زمره نخستین تلاش‌‌ها برای فهم و نقد پیرنیاست.

این تحقیق‌ ها درباره کلیات و جزئیات اندیشه پیرنیا و همه پروژه‌ های کامل و ناقص او باید ادامه یابد تا راهی برای ایجاد نشاط در تحقیق درباره معماری ایران و گذشته آن گشوده شود.

خواندن کتاب فرار از مدرسه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به معماری پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۱۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
تومان